Tyker (tyvärr) det låter lite. Undrar om det kan vara någon statistikmiss. Kommer på rak arm på att jag under den perioden läst om minst 5 olyckor i vanliga dagstidningar. Och så flitig läsare är jag inte. Och jag har svårt att tro att alla sådana olyckor skulle nämnas i DN och liknande tidningar.
 
Sverre: Är den smidig att jobba med?
Sparar den resultat för överladdning till dator ?
 
Marelco har ett riktigt bra instrument, som fixar det mesta vid installationskontroll, även jordtagsmätning.

 
hempularen skrev:
Vad tror proffsen om den här varianten då:

[länk]
Är den något att ha för en seriös hempulare. Den verkar hu inte kunna testa jfb, men annars?
En jordfelsbrytare kan man testa med en kontakt, ett motstånd och en återfjädrande tryckknapp om man vet vad man gör.
 
Erik_D skrev:
Sverre: Är den smidig att jobba med?
Sparar den resultat för överladdning till dator ?
Den spara upp till 2000 mätningar och jag tycker den är smidig då jag har jobbat en hel del med den innan.

Utöver vanlig installationskontroll kan nämnas:
Övertonsmätning, startströmmar, jordtagsmätning, ledningssökning, luxmätning, fasföljd, energimätning, kw, kvar, automatisk JFB-test.
Har säkert glömt något.

Vissa av mätningarna kräver dock extra tillbehör, men mjukvara och dom vanligaste tillbehören medföljer, liksom en kalibreringscheck värd 1200:-
 
Tomtebo skrev:
En jordfelsbrytare kan man testa med en kontakt, ett motstånd och en återfjädrande tryckknapp om man vet vad man gör.
Men då vet du inte om den löser vid den stipulerade tiden samt om den inte löser vid ½ märkströmmen.
Inte heller om den funkar lika bra på possitiv och negativ flank av sinusvågen.
 
sverre skrev:
Men då vet du inte om den löser vid den stipulerade tiden samt om den inte löser vid ½ märkströmmen.
Inte heller om den funkar lika bra på possitiv och negativ flank av sinusvågen.
Sant, så när som på "inte löser vid ½ märkströmmen" som kan testas om man stoppar in ett till motstånd och en till tryckknapp.

Tiden går bra att mäta om man har ett oscilloskop, fast det är det kanske inte många som har... ;)
 
RilleRock
Tomtebo skrev:
Sant, så när som på "inte löser vid ½ märkströmmen" som kan testas om man stoppar in ett till motstånd och en till tryckknapp.

Tiden går bra att mäta om man har ett oscilloskop, fast det är det kanske inte många som har...  ;)
Varför krångla till det? ;D
 
Kanske därför att man är en liten messerchmit, typ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.