Tomtebo skrev:
Frågan är då vad de omtalade mätverktygen kostar...

Ett allt i ett instrument går lös på ca 25000:-, men då ingår utbildning. :)
 
Tomtebo skrev:
Frågan är då vad de omtalade mätverktygen kostar...
Tja, en snabb sökning gav följande hemsida t.ex:
http://www.elinstrument.se/
Går säkert att hitta billigare och ev. beg också - men frågan är hur många ggr du behöver de här sakerna, kanske kostnadseffektivare att leja när de väl behövs???
 
RilleRock
hempularen skrev:
Frågan är väl hur många behöriga som utför dom testerna alltid också...

Jag skulle aldrig få för mig att sätta på en central utan att ha testat den ordentligt.
Gör även testar när strömmen är påslagen.
Instrumentet är dyrt men det enda jag litar på.
Tänk om det är fel på Jordfelsbrytaren så den inte löser som den skall?
Den/de testar jag alltid med ett instrument som testar den 4ggr och får ett snittvärde som man sen får se om det ligger inom ramarna.

Koppla ni själv och använd era biltema instrument.
Det är juh Ok tills ngt händer.
Då hoppas jag ni åker dit rejält.
Tänk om eran unge stoppar in ngt i ett väggutag och jfb inte löser?
Var inte dumsnåla och var på elektrikern att ni kräver detta.
Samt ett papper med utförda tester.
 
RilleRock skrev:
Var inte dumsnåla och var på elektrikern att ni kräver detta.
Samt ett papper med utförda tester.
Krävs ett papper på utförda tester för att man skall kunna ställa elektrikern till svars om det händer något?

Märkligt förresten att allvarliga elolyckor är såpass ovanliga... eller är de inte det?
 
De allvarligaste elolyckorna orsakas av saker (damm och annat), som tillkommer långt efter installationer har slutförts (förutsatt att alla tåtar skruvats i rejält). Materialfel ger som regel utslag via jordfelsbrytare eller säkringar. Felaktiga säkringar och jordfelsbrytare får som regel konsekvens att de löser ut för tidigt, om man dessutom följer anvisningen att regelbundet testa jordfelsbrytarens funktion.

Elsäkerheten är uppbyggd enligt principen, att hålla upp byxorna (säkerheten) med både hängslen och livrem. Det ska mycket till för att det ska bli fel, om alla tåtar kopplats korrekt utan skador på isolering och utan glapp.

Sedan finns det de som försöker hävda att snören kan vara bra i värsta fall. De som dessutom lägger till ballonger är dock kanske lite väl häftiga. Dit räknar jag kontrollmätningarna. Dessas tillkomst beror vad jag förstått på en helt andra faktorer.

Behöriga stressade elektriker visade sig tyvärr långt ifrån någon garanti för elsäkerhet. Man slarvar alltför ofta (kopplar fel pga tidspress), och för att kontrollera detta slarv i efterhand måste anläggningen uppmätas för att upptäcka dessa eventuella slarvfel.

Grunden för all elsäkerhet är att känna till riskerna med vad man gör.  Använder man behöriga elektriker ska man kräva ett skriftligt intyg på att anläggningen sedan kontrollmätts, för att veta att risken för deras ev felkopplingar är borta.

Då kostar det förvisso ännu mer, men i annat fall är en behörig elektriker sannolikt större risk än en skicklig hemmapulare, som vet vad han sysslar med.
 
RilleRock
Tomtebo skrev:
Krävs ett papper på utförda tester för att man skall kunna ställa elektrikern till svars om det händer något?

Märkligt förresten att allvarliga elolyckor är såpass ovanliga... eller är de inte det?
Har ni anlitat en behörig elektriker och fått en faktura samt spec som vad är gjort så skall det räcka.
Specen så man kan utesluta att "felet" tillkommit i det elektrikern gjorde.
Han har skyldighet att testa anläggningen så den är säker med alla de test det innebär oavsett om ni får det på papper eller ej.
Papper på testen skall inte behövas men hellre för mkt paper än för lite.
Som tur är händer det inte så mkt elolycker ÄN för att de flesta installationer görs av behörigt folk som använder noga utestat material.
Elolycker tror jag personligen kommer öka iochmed alla hemmapulare som tror sig veta och som använder material som jag personligen inte vill ta i med tång. Sen alla dagens Tv-pogram som påskiner hur lätt och kul det är att renovera gör det inte bättre.
El är inget att leka med.
Det kan sluta med död samt även fängelse om man har extrem otur.
Jag vill inte avskräcka folk men låt behörig koppla samt var noga med att han använder rätt material samt testar anläggningen.
Förstår inte de elektriker som gör avkall på sånt.
Det är ju ens egens säkerhet att om olyckan skulle vara framme så man har ryggen fri.
 
RilleRock
LeoBalk skrev:
Man slarvar alltför ofta (kopplar fel pga tidspress), och för att kontrollera detta slarv i efterhand måste anläggningen uppmätas för att upptäcka dessa eventuella slarvfel.
Den mänskliga faktorn, så sant som sagt.
Det kan även vara fel på materialet.
Oavsett så är testerna ngt man aldrig får släppa och det måste göras med riktiga instrument.
 
Märkligt förresten att allvarliga elolyckor är såpass ovanliga... eller är de inte det?
.

Tror att det är ganska ovanligt med dödsolyckor i vanliga installationer, däremot händer det väl en del i ställverk och liknande högspännings sammanshang där finns det ju ofta inget mellanting, går något snett så dör man. Tycker att man läser om framförallt barn som dör av stötar hemma ganska ofta, antagligen för att dom tål mindre.

Elolyckor där man får allvariliga stötar har jag en känsla av är ganska vanliga, dom flesta tror jag avstår från sjukhusresa om dom tycler dom har överlevt stöten. Vilket är mycket dumt för man kan drabbas av njusvikt ca ett dygn efter en elolycka. Man bör alltid ringa åtminstonde sjukvårdsupplysningen och beskriva vad som hänt så får man råd om ev läkarbesök.


Men elolyckor som resultarar i brand är väl antagligen den absolut vanligaste brandorsaken? Sedan hur mycket av det som beror på fel i installation och hur mycket som ligger på felaktiga apparater är väl frågan.
 
Jag tror att det är väldigt farligt att förringa nyttan av kunniga elektriker. Problemet är att om man anlita en elfirma för att göra en installation i huset så vet man ju för det mesta inte om den som kommer ut och gör jobbet är behörig eller ej. I många fall så sitter ju den behörige bara inne på kontoret och skickar ut sina obehöriga montörer.

Och som framgått av tidigare trådar så verkar det räcka om en montör har ett anställningsförhållande med elektrikern. Det finns ingen garanti för att han har någon som helst elteknisk utbildning (utom möjligen den behöriges självbevarelsedrift).

Jag tror faktiskt att ansvarsfulla och hempulare med rimlig kunskap i ellära (alltså mer än vad som ingår i Fysikundervisningen på grundskola och gymnasie) sannolikt gör ett bättre och säkrare jobb än många elmontörer. Har själv varit med om eller i närheten av flera alvarliga elolyckor/incidenter i mitt liv. Orsakade av slarviga okunninga installatörer.

Jag tycker att detta forum fyller två viktiga funktioner, dels undervisar det mig och andra om detlajer som gör att man kan pula rätt. Dels ökar det medvetandet om vad som kan gå snett hos en del av de hempulare som har en mer "odödlig" attityd till det där med elkopplingar.

Jag tycker att det skulle vara mycket värdefullt om ni behöriga elektriker som gör en fantastisk insats här, beskrev nytta med olika mätningar och kontroller. Själv blev jag ju lite nedsablad här tidigare när jag påpekade nyttan med isolationsmätning (och inte bara resistansmätning) av elgolvärmeslingor, ända tills en av dom riktiga elektrikerna (kommer inte ihåg om det var Sverre eller Erik) beskrev skillnaden.

Kan ingen av er beskriva vilken typ av fel man hittar när man gör kontinuitetsmätningar, jordfelsbrytartest (mer än trycka på testknappen) test av utlösningskriterie osv.  Och kanske för att göra det mer pedagogiskt även nått exempel där dylikt fel ställt till det?

Jag tror att en sådan tråd skulle kunna väcka lite tankar hos en del av oss hempulare som fortfarande tror att både jag själv och mina barn är odödliga.

Som någon skrev tidigare i den här tråden, det absolut viktigaste är att ha kunskap om vilka konsekvenser det kan bli av ett bestämt fel. Om man tror att en dåligt iskruvad tåt i en undermålig väggkontakt från Rusta, gör att kontakten kan sluta fungera, men inte förstår att den kan börja brinna, så finns det lite att vinna på kunskapshöjning. Det är ju tom. ett fel man kan begå utan att bryta mot reglerna.
 
RilleRock
hempularen skrev:
Jag tror att det är väldigt farligt att förringa nyttan av kunniga elektriker. Problemet är att om man anlita en elfirma för att göra en installation i huset så vet man ju för det mesta inte om den som kommer ut och gör jobbet är behörig eller ej. I många fall så sitter ju den behörige bara inne på kontoret och skickar ut sina obehöriga montörer.
I många fall?
Alla elektriker har BB2 med undantag att ett få.
Så jag undrar vad du menar med obehöriga? ???
Sen finns det lite färre som har den "riktiga" behörigheten AB och ABL
Normalt sätt så har bara chefen AB.
På vår firma har 6 av 10 den riktiga dvs vi kan starta eget om vi vill.
 
Möjligt att jag missförstått det där, men jag har uppfattat det som att en elfirma i princip kan anställa vem som helst direkt från gatan. Att dom sen kanske inte gör det fullt så illa för att man givetvis inte vågar ta ansvar för någon alltför okunnig är ju en annan sak.

Men som jag berättat i en annan tråd så har jag varit med om att en montör kopplat ur PEN ledaren till en stigare (om han glömde den eller om den släppte blev aldrig utrett), det mesta av apparater i hela trapphuset med 32 lägenheter blev förstört. Jag var ordförande i brfen som hade beställt jobbet.

Något år efter så träffade jag en annan elektriker som jobbade på samma firma (make till min frus kollega), jag skojade lite om vad hans kollega ställt till med. Killen såg helt oförstående ut och sa "klart PEN ledaren skall vara med annars funkar det ju inte, men det kan ju inte vara faligt om den är borta". Jag blev lite chockad över okunnigheten och blev tvungen att byta ämne innan det blev pinsamt.

Om dom här killarna hade BB2 vet jag inte, men om dom hade det så är det uppenbarligen för låga krav.
 
RilleRock
hempularen skrev:
Möjligt att jag missförstått det där, men jag har uppfattat det som att en elfirma i princip kan anställa vem som helst direkt från gatan. Att dom sen kanske inte gör det fullt så illa för att man givetvis inte vågar ta ansvar för någon alltför okunnig är ju en annan sak.

Men som jag berättat i en annan tråd så har jag varit med om att en montör kopplat ur PEN ledaren till en stigare (om han glömde den eller om den släppte blev aldrig utrett), det mesta av apparater i hela trapphuset med 32 lägenheter blev förstört. Jag var ordförande i brfen som hade beställt jobbet.

Något år efter så träffade jag en annan elektriker som jobbade på samma firma (make till min frus kollega), jag skojade lite om vad hans kollega ställt till med. Killen såg helt oförstående ut och sa "klart PEN ledaren skall vara med annars funkar det ju inte, men det kan ju inte vara faligt om den är borta". Jag blev lite chockad över okunnigheten och blev tvungen att byta ämne innan det blev pinsamt.

Om dom här killarna hade BB2 vet jag inte, men om dom hade det så är det uppenbarligen för låga krav.
Du har missförstått det hela.

Sen har tyvärr inte alla, alla hönsen hemma.
Precis som inom alla andra jobb.
Det är ett riskfyllt jobb med så enormt mycket ansvar både praktikt samt att kunna föreskrifter och tillämpa dem i verligheten.
Det du berättar grundar sig i ren okunskap.
 
Men om dom där killarna ade någon form av behörighet så måste det ju vara fel på behörighetskriterierna eller hur?

Det borde inte vara möjligt att vara så okunnig och ändå ha lagstadgad rätt att koppla el, tycker jag.

Att sedan vem som helst även en AB kille kan råka ut för en olyckshändelse med samma resultat är ju en annan sak.

Av ovanstående så blir det tyvärr också så att jag har en lite kluven inställning till andra trådars förslag att det borde finnas en "light behörighet", även om jag för min egen del skulle tycka det var kalas, så är jag rädd att det skulle vara farligt i händerna på många andra, och hur skall det gå till att avgöra vilken hempulare som "duger".
 
RilleRock
hempularen skrev:
Kan ingen av er beskriva vilken typ av fel man hittar när man gör kontinuitetsmätningar, jordfelsbrytartest (mer än trycka på testknappen) test av utlösningskriterie osv.  Och kanske för att göra det mer pedagogiskt även nått exempel där dylikt fel ställt till det?
Vad för pålitliga test kan vi utföra med våra dyra instrument?
Det är juh frågan .
Dessa under är de jag använder mest.

- Spänningsprovning
Man kollar allså från central till enhet har fas/faser, nolla och jord fram och att de sitter på rätt "ställe"
Så att tex inte fasen hamnat på jord i ett vägguttag.
Blir juh inte fel i centralen uttan du märker det när du får det i dig eller kan ha isönder ngt utrustning.

- Kontinuitetstest
Man testar i tex i sista vägguttaget att man verkligen har "riktig" jord fram.Visst kan en vanlig testare mäta det?Din vanliga mätare kommer visa Ok även om vägguttaget bara har en kardel från jorden inkopplad.
Det märker vi med vårt och kan åtgärda felet innan skada sker.För hur kul är det att efter några år ha ett uttag utan jord eller flera om det råkar vara ett misstag mitt på en vägguttagsslinga.
Visst det är hypotetiskt men kan inträffa.
När du skalat upp kabeln kan du skalat för djupt.
Så när du väl spänner dit skruven och puttar in allt i dosan kan tråden släppa med allt utom tex en kardel om man har extrem otur.
Mänskliga faktorn.

- Isolationsprovning
Även kallad meggning. Med hjälp av instrumentet skickar man iväg en mätström på på mellan 50-1000V för att se så inga kortslutningar finns imellan trådarna.
Obs så går detta även att göra på Hf don(sitter ofta i nyare armaturer/lampor) och andra elektroniska enheter om man vet hur man skall
Gör man fel så kan de skadas/gå isönder.

- Kortslutningsström
Man testar så att säkring slår ut vid olika felströmmar och tillräckligt snabbt.

- Test av jordfelsbrytare
Brukar ha testaren i Autoläget för detta test och då testar den följande:
Reaktionstid
Urkopplingsström
Beröingsspänning
Mao den testar automatiskt ett antal ggr så att verkligen Jfb löser ut under rätt felspänning och tillräckligt snabbt.Efter det får man ett snittvärde.
Är det inte inom ramarna så byts den ut.
Om er unge stoppar in ngt i ett väggutag och Jfb inte löser luktar ungen snabbt korv.

Det är vårt testinstrument.
Sverre och Erik va har ni för några? :)
 
RilleRock
hempularen skrev:
Men om dom där killarna ade någon form av behörighet så måste det ju vara fel på behörighetskriterierna eller hur?

Det borde inte vara möjligt att vara så okunnig och ändå ha lagstadgad rätt att koppla el, tycker jag.

Att sedan vem som helst även en AB kille kan råka ut för en olyckshändelse med samma resultat är ju en annan sak.

Av ovanstående så blir det tyvärr också så att jag har en lite kluven inställning till andra trådars förslag att det borde finnas en "light behörighet", även om jag för min egen del skulle tycka det var kalas, så är jag rädd att det skulle vara farligt i händerna på många andra, och hur skall det gå till att avgöra vilken hempulare som "duger".
Jag förstår din kluvna inställning och kan i vissa fall dela den.
Alla kan inte vara proffs från början utan det är så mkt om man skall kunna allt så man är nästan lärling i 30 år ;)
Sen använder tyvärr vissa sitt sunda förnuft för lite.

Till Light är jag väldigt tveksam och det är jag av erfarenhet.
Jag har inget emot Gds:are som drar rör och kabel själv om det gått igenom det med en duktig behörig elektriker samt låter han koppla in det samt göra alla erfoderliga tester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.