tensiden tensiden skrev:
Men i vissa stämmor jag närvarat har det varit en ”jag vill inte bli insyltad när det här får rättsliga påföljder”-grej.
På vilket sätt menar du att man inte blir insyltad när grejen får rättsliga påföljder, om man har reserverat sig på stämman?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Det blir ju i praktiken ingen skillnad mer än att man kan säga ” vad var det jag sa”
Man behöver inte ta med långa förklaringar. Det räcker med ”Nisse reserverade sig mot beslutet.”
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
C
Låt mig gissa att de som reserverar sig på en föreningsstämma inte reflekterat över varför man reserverar sig, utan det är något de hört att man gör när man verkligen är emot ett beslut. 🙂
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
J
BeaumontX BeaumontX skrev:
På vilket sätt menar du att man inte blir insyltad när grejen får rättsliga påföljder, om man har reserverat sig på stämman?
Det vet bara haveristerna alltså.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
På vilket sätt menar du att man inte blir insyltad när grejen får rättsliga påföljder, om man har reserverat sig på stämman?
Inom förvaltningar och det offentliga gäller i regel att man måste reservera sig för att inte stå som juridiskt ansvarig för beslutet.

I åtminstone viss mån gäller det för ”vanliga” föreningar eftersom man då påvisar att man inte står bakom beslutet.

Här kan du exempelvis läsa mer om det: https://www.vasaadvokat.se/personligt-ansvar-for-styrelsen-i-bostadsrattsforening/
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
I åtminstone viss mån gäller det för ”vanliga” föreningar eftersom man då påvisar att man inte står bakom beslutet.
Vad gäller styrelsebeslut - absolut. Men på stämman finns inget personligt ansvar att värja sig för.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Nu hittar du på ord jag aldrig sagt. Vem har sagt något om att "fastställa i en stor process"? Alla stämmor jag sitter ordförande på börjar jag alltid med att just gå igenom "spelreglerna" för stämman. Så du är välkommen förbi på någon av dessa drömstämmor du fantiserar om. 😉
Jag förstår inte hur den processen med "spelreglerna" går till. Ditt ordval. Nu har du klargjort att det tydligen inte är någon större process. Så vad säger du som ordförande för korta ord i början av mötet som är så klargörande att dessa spelregler tydligen sätts och ingen diskussion senare uppstår. Jag förstår uppriktigt inte och har aldrig erfarit något sådant.
 
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag förstår inte vad du menar skulle vara skillnad i en muntlig och skriftlig reservation (förutom sättet det framförs på). Däremot fyller en reservation ingen formell funktion på en årsstämma, utan är bara något rättshaverister använder för att visa missnöje.
Den uppenbara skillnaden är ju att en muntlig reservation bara innehåller informationen att man reserverat sig. En skriftlig innehåller en exakt text på någon typ av medium. Den kan vara kortare eller längre, jag tänker mig att den som skriver den vill framföra argument mot beslutet. Den läggs lämpligen till protokollet tänker jag och då ska den inte slarvas bort, att då som mötesordförande notera att en skriftlig reservation har inkommit och läggs till handlingarna/protokollet är väl utmärkt. Det faller inom ordförandens ansvar att ta det beslutet. Att folk kommer med "reservationer" efter mötet är avslutat skulle jag inte låta påverka protokollet.

Håller med om att reservationer på stämmor är för rättshaverister. Jag har heller inte upplevt detta men flera skribenter beskriver ju nu att det tydligen dyker upp på stämmor rätt frekvent.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Inom förvaltningar och det offentliga gäller i regel att man måste reservera sig för att inte stå som juridiskt ansvarig för beslutet.

I åtminstone viss mån gäller det för ”vanliga” föreningar eftersom man då påvisar att man inte står bakom beslutet.

Här kan du exempelvis läsa mer om det: [länk]
Reservation kan ju fylla en funktion i en styrelse men knappast på en stämma. Styrelsen är ju föreningens ledning, inte stämman. Där finns personligt ansvar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Stämman står över styrelsen.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Inom förvaltningar och det offentliga gäller i regel att man måste reservera sig för att inte stå som juridiskt ansvarig för beslutet.

I åtminstone viss mån gäller det för ”vanliga” föreningar eftersom man då påvisar att man inte står bakom beslutet.

Här kan du exempelvis läsa mer om det: [länk]
Nu svarade du inte på frågan. Du skrev att man reserverade sig (på stämmor du deltagit) för att man inte vill bli insyltad när grejen får rättsliga påföljder. En brf är inte en del av det offentliga, så vad som gäller där är ointressant för en årsstämma i en brf.

Länken gäller styrelsen, inte stämman. Rätten att reservera sig på styrelsemöte och få detta antecknat i protokollet framgår av LEK 7 kap. 24 § 3 st. Någon liknande rätt finns inte enligt lagen när det kommer till stämmoprotokollet.

Jag tror det är uppenbart att personen inte tycker ett förslag är det bästa när personen yrkar på något annat och sedan röstar emot förslaget/för sitt egna yrkande. Det krävs knappast en protokollförd reservation för att övriga ska förstå att du inte höll med.

Det finns ingen juridisk betydelse i att ha reserverat sig på stämman eller inte. Om det är ett "knasbeslut" som innebär att det kommer kosta föreningen miljoner så kommer du att få vara med och betala dessa via din årsavgift, oavsett om du har reserverat dig eller inte. Är det knasiga ordningsregler så kommer de gälla även dig, oavsett om du har reserverat dig eller inte.
 
  • Gilla
Sernando och 5 till
  • Laddar…
Är det en anledning till att inte notera reservationen? Det är samma sak i riksdagen, en reservation är även där enbart en markering utan egentlig inverkan.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Phiplex
D Daniel 109 skrev:
Stämman står över styrelsen
Så borde det vara - men tyvärr inte i praktiken. Aktuell styrelse har vägrat genomför beslut fattat på förra årets stämma.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du skrev att man reserverade sig (på stämmor du deltagit) för att man inte vill bli insyltad när grejen får rättsliga påföljder.
Det är väl den uppfattningen som den som reserverar sig har och som motiverar dens agerande? Oavsett i vilken grad det har någon reell relevans den dag det eventuellt inträffar.
BeaumontX BeaumontX skrev:
Det finns ingen juridisk betydelse i att ha reserverat sig på stämman eller inte. Om det är ett "knasbeslut" som innebär att det kommer kosta föreningen miljoner så kommer du att få vara med och betala dessa via din årsavgift, oavsett om du har reserverat dig eller inte. Är det knasiga ordningsregler så kommer de gälla även dig, oavsett om du har reserverat dig eller inte.
Även om det inte har någon formell påverkan så kan det i det senare skedet påverka på andra sätt, exempelvis genom att övriga har mer förtroende för denna persons synpunkter (än vissa andras) när man väl är i att hantera de rättsliga påföljderna som föreningen hamnade i.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
M
BeaumontX BeaumontX skrev:
Det finns ingen juridisk betydelse i att ha reserverat sig på stämman eller inte. Om det är ett "knasbeslut" som innebär att det kommer kosta föreningen miljoner så kommer du att få vara med och betala dessa via din årsavgift, oavsett om du har reserverat dig eller inte. Är det knasiga ordningsregler så kommer de gälla även dig, oavsett om du har reserverat dig eller inte.
Man skulle kanske ta och reservera sig mot resultatet i allmänna val, de som vinner är aldrig några jag röstat på! Blir nog till att sätta in annons i tidningen och förklara att jag på grund av detta inte vill betala skatt och leva under de lager dessa typer hittar på :)
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.