A Arnodt skrev:
LudvigochHIlde,
ni har egentligen två olika frågor(eller ska man kalla dem problem, nämligen:
-9 bars säkerhetsventilen för färskvatten skvätter ut vatten.
-trycket i radiatorvattenkretsen efter färskvattenpåfyllning till föreskrivet tryck, sjunker onormal snabbt, tycker ni.

Ni säger "när vi köpte huset" men undviker att säga vilket år. Ni kansek har haft det så här i 1 år, eller kanske 30 år? Har ni vattenradiatorer, och då är det stora gamla från 1950-talet eller moderna med låg vattenvolym?
Oj det glömde jag skriva. Vi köpte det 2016 och det var kanske ett år senare som detta uppstod. Vi har gamla element i dom flesta rummen och några modernare i källarplan.
 
L LudvigochHilde skrev:
Hur ser en sådan ut?
Finns i ett antal sorters utförande , sök på """ avluftare vatten """ så kommer det upp en massa olika att jämföra med om det finns os dig
 
Men om bergvärmepumpen relativt nyligen har installerats, kan ni inte höra med rörmokarfirman som installerade? Går kanske på deras garanti? De har väl en viss yrkesstolhet upprätthålla och vill att deras anläggningar fungerar bra och nöjd kund som följd.
 
A Arnodt skrev:
Men om bergvärmepumpen relativt nyligen har installerats, kan ni inte höra med rörmokarfirman som installerade? Går kanske på deras garanti? De har väl en viss yrkesstolhet upprätthålla och vill att deras anläggningar fungerar bra och nöjd kund som följd.
Den installerades 2010 men hade rörfirma här 2018 som fick koppla ur pannan då denna var sammankopplad med bergvärmen och det ville jag inte ha. Jag får helt enkelt börja byta lite ventiler i elementen nu när det blivit varmare, har gamla fina slottsvred men många går inte ens att rubba och har inte tid att sitta och renovera upp dom just för tillfället men jag kommer spara dom. Får vi se om trycket till värmen blir stabilare.
.
 
J jonaserik skrev:
Finns i ett antal sorters utförande , sök på """ avluftare vatten """ så kommer det upp en massa olika att jämföra med om det finns os dig
Nej nån sådan tror jag nog inte att det finns.
 
Om vi helt enkelt skiter i värmen för tillfället och fokuserar endast på varför det kommer så mycket vatten ur Skv röret. Vad ska jag börja kolla på då?
 
C
L LudvigochHilde skrev:
jag vet att nån termostat i ett element läcker lite, ser att det hänger någon droppe ibland men inte så att det blir en pöl på golvet. kan det räcka för att trycket ska sjunka såpass mycke?
Ser inte att någon svarat på detta, men det enkla svaret är ja, definitivt. Med ett vanligt expansionskärl är det inte mycket vattenvolym som skiljer mellan 0 och önskat övertryck.
 
Det med att det kommer vatten från skvallerröret , är det ett öppet system du har då , men ett kärl på vinden ?
 

Bästa svaret

Det kommer ut vatten ur skvalleröret från 9 bars säkerhetsventilen, det är normalt. Detta eftersom efter det ni har tappat varmvatten, påfylls varmvattenberedaren med kallt vatten(ca 15 oC), och varmvattenberedaren börjar värma det nu kallare vatteninnehållet, som har trycket 4 bar(ni har ju färskvattentrycket 4 bar) i varmvattenberedaren till inställd varmvattentemperatur(vad den nu kan vara 55 oC?). Då utvidgar sig vatteninnehållet i varmvattenberedaren och trycket stiger och kan överskrida 9-bars-säkerhetsventilens öppningstryck. Helt normalt. Ju mer varmvatten ni har tappat ur varmvattenberedaren, och ju större varmvattenberedarvolym ni har, desto mer skvättvatten kommer ur 9-bars-säkerhetsventilen. De flesta enfamiljshusägare ser inte skättvattnet, eftersom rörmokare ofta leder ner skvallerrörer ner i golvbrunnen. Hade de gjort så även hos, er skulle ni ha varit lyckligt ovetande.
 
  • Gilla
Waldeback
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med att det kommer vatten från skvallerröret , är det ett öppet system du har då , men ett kärl på vinden ?
Nej det är ett slutet.
 
A Arnodt skrev:
Det kommer ut vatten ur skvalleröret från 9 bars säkerhetsventilen, det är normalt. Detta eftersom efter det ni har tappat varmvatten, påfylls varmvattenberedaren med kallt vatten(ca 15 oC), och varmvattenberedaren börjar värma det nu kallare vatteninnehållet, som har trycket 4 bar(ni har ju färskvattentrycket 4 bar) i varmvattenberedaren till inställd varmvattentemperatur(vad den nu kan vara 55 oC?). Då utvidgar sig vatteninnehållet i varmvattenberedaren och trycket stiger och kan överskrida 9-bars-säkerhetsventilens öppningstryck. Helt normalt. Ju mer varmvatten ni har tappat ur varmvattenberedaren, och ju större varmvattenberedarvolym ni har, desto mer skvättvatten kommer ur 9-bars-säkerhetsventilen. De flesta enfamiljshusägare ser inte skättvattnet, eftersom rörmokare ofta leder ner skvallerrörer ner i golvbrunnen. Hade de gjort så även hos, er skulle ni ha varit lyckligt ovetande.
Okey men då kan jag vara lugn med att de pinkar ur där ibland menar du?
☺️
 
Har ni ingen golvbrunn?

Föregånde talaren jonaserik blandar också ihop era olika kretsar, och börjar felaktigt tala om att er säkerhetsventil på radiatorvattnet(dvs värmen) läcker ut vatten. Väldigt förvirrande för trådstartaren.
 
A Arnodt skrev:
Har ni ingen golvbrunn?

Föregånde talaren jonaserik blandar också ihop era olika kretsar, och börjar felaktigt tala om att er säkerhetsventil på radiatorvattnet(dvs värmen) läcker ut vatten. Väldigt förvirrande för trådstartaren.
Jo det finns, anledningen att jag hade burken under var för att jag ville veta ungefär hur mycket vatten det kom när säk läckte
 
Hur stor är er varmvattenberedare, volym?

Vi har en på 80 liter, och när helt fylld med 15 oC kallvatten och värms till 65 oC, utvidgar sig vattnet med ca 1,5 Liter. Det står i länken som jag visar i inlägg Nr. 5
1 liter 15-gradigt vatten har volymen 1,0011 liter
samma liter uppvärmd till 65 oC har volymen 1,0198 liter
Har ni 300 Liter varmvattenberedare, blir det (1,0198 - 1,0011) x 300 = 5,6 liter som måste ta vägen någonstans. Dels töjer tryckstegringen till 9 bar varmvattenberedarkärlet litet, dessutom värmeutvidgas även varmvattenberedarkärlet en aning och kan rymma en aning mer. Men litet vatten måste nog gå ut via 9-bars-säkerhetsventilen.
Det är inte så att det sitter ett litet färskvattenexpansionskärl inne i bergvärmepumpskåpet(kylskåpet) just för att fånga upp värmeexpansionvatten?
 
Redigerat:
Återkommer ikväll med svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.