C Calore skrev:
Lite svårt att se, men
Nr 1 är ventilrör och ska vara fullt utskruvad
Nr2 är påfyllningsventil

Att trycket sjunker kan bero på att exp kärlet är dåligt eller har för lite luft, när då tempen i systemet sjunker så sjunker trycket.

I mitt system så här jag ett för litet kärl för min stora tank, och jag tappar 0,5 bar mellan sommar o vinter , inte säkert det är så hos dig men kolla exp kärlet. Tryck in schrader ventilen i botten, pyser det är det bra inget pys eller vatten , dåligt.[/QUOTE provat att tryckt in den snabbt och det är full nlås med lufy såverka inte vara något fel med expk
Fullt blås med luft när jag trycker in ventilen snabbt på exp kärlet :/
 
L LudvigochHilde skrev:
Fullt blås med luft när jag trycker in ventilen snabbt på exp kärlet :/
Vedpanna satt där innan, har du någon tank ?
 
  • Gilla
LudvigochHilde
  • Laddar…
nej allt är bortkopplat. endast bvp nu!
 
Då är det svårt att råda dig till något annat än att leta läckage. Men en viss skillnad på tryck blir det om du tex har 45 grader i systemet och när det är varmare ute bara har 25
 
C Calore skrev:
Då är det svårt att råda dig till något annat än att leta läckage. Men en viss skillnad på tryck blir det om du tex har 45 grader i systemet och när det är varmare ute bara har 25
Om man säger såhär då, hur mycket brukar det normalt komma ur skvallerröret på ett dygn?
 
A Arnodt skrev:
Din ventil Nr. 2 är inte det en backventil. Kanske är en ventil? Jag gissar att den kopparvattenledningen går till din bergvärmepumps radiatorvattenkrets(dvs till ditt röda expansionskärl) och ledningen är till för att kunna fylla på vatten på radiatorkretsen.

Som någon påpekar kan du ju ha läcka på någon radiator. De kanske inte är helt nya?

Man har två olika kretsar ett för radiatorvatten för uppvärmningsändamål, som har lågt tryck, ca 0,5 -1,0 bar. Sedan har man en krets för tappvarmvatten med varmvattenberedare, och på det har man fullt vattenledningstryck, ofta ca 4 till 6 bar.

Dessa två kretsar är skilda världar, ska man inte förväxla.

Att din 9 bars säkerhetsventil öppnar, har nog inget att göra med att du förlorar tryck på radiatorvattenkretsen. Du kanske har en liten läcka på någon radiator eller i en radiatorvattenledning i golvet.
Kan backventil en vara trasig?
 
L LudvigochHilde skrev:
Om man säger såhär då, hur mycket brukar det normalt komma ur skvallerröret på ett dygn?
Du har nu tryckkärl, det ska komma 0 droppar i skvaller röret. Om din Backventil i påfyllningen är trasig så ökar trycket i systemet,,det är ju högre tryck på vatten sidan och då kan inte ditt värmesystem läcka in i vattnet om man säger så.
 
Calore, säkerhetsventilen som skvätter ut vatten är inte för radiatorvattnet, utan säkerhetsventilen som öppnar vid 9 bar för kretsen med varmvattenberedaren(som nog befinner sig inne vita "kylskåpet". Eller har jag missuppfattat? Förväxla inte dessa två olika kretsar.

Använder ni inget varmvatten alls, kommer det ej heller något vatten ut 9 bar säkerhetsventilen. I alla fall inte pga vattenutvidgning vid varmvattenberedning.
 
Redigerat:
  • Gilla
henche
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Calore, säkerhetsventilen som skvätter ut vatten är inte för radiatorvattnet, utan säkerhetsventilen som öppnar vid 9 bar för kretsen med varmvattenberedaren(som nog befinner sig inne vita "kylskåpet". Eller har jag missuppfattat? Förväxla inte dessa två olika kretsar.

Använder ni inget varmvatten alls, kommer det ej eller något vatten ut 9 bar säkerhetsventilen. I alla fall inte pga vattenutvidgning vid varmvattenberedning.
Den säk som är för VV och 9 bar är den vi ser på ventilröret, med blå topp och som går ned i burken, den funkar så som du beskrev och har ingenting med värmen att göra.
 
A Arnodt skrev:
Calore, säkerhetsventilen som skvätter ut vatten är inte för radiatorvattnet, utan säkerhetsventilen som öppnar vid 9 bar för kretsen med varmvattenberedaren(som nog befinner sig inne vita "kylskåpet". Eller har jag missuppfattat? Förväxla inte dessa två olika kretsar.

Använder ni inget varmvatten alls, kommer det ej eller något vatten ut 9 bar säkerhetsventilen. I alla fall inte pga vattenutvidgning vid varmvattenberedning.
Ja detta stämmer med kretsarna. Blir fan inte klok på nått. Men som jag frågade tidigare tror ja, om en radiator läcker endast någon droppe kan det göra så stor skillnad på trycket? Att det sjunker så mycke på kort tid.
 
Detta är en standard Thermia installation, på KB kärlet sitter en 1,5 bars säk, på det röda kärlet sitter en 1,5 bars säk ( kan va 2,5 men 99 % är den 1,5) och i ventilröret den blå säken på 9 bar ( 6 bar om det är eget vatten )

Dessa har ingenting med varandra att göra. Om det droppar så försvinner trycket snabbt, men du borde ju se att det runnit ut pöl, inte bara droppar
 
LudvigochHIlde,
ni har egentligen två olika frågor(eller ska man kalla dem problem, nämligen:
-9 bars säkerhetsventilen för färskvatten skvätter ut vatten.
-trycket i radiatorvattenkretsen efter färskvattenpåfyllning till föreskrivet tryck, sjunker onormal snabbt, tycker ni.

Ni säger "när vi köpte huset" men undviker att säga vilket år. Ni kanske har haft det så här i 1 år, eller kanske 30 år? Har ni vattenradiatorer, och då är det stora gamla från 1950-talet eller moderna med låg vattenvolym?
 
Redigerat:
Finna det någon automatisk avluftare i systemet ?
 
A Arnodt skrev:
LudvigochHIlde,
ni har egentligen två olika frågor(eller ska man kalla dem problem, nämligen:
-9 bars säkerhetsventilen för färskvatten skvätter ut vatten.
-trycket i radiatorvattenkretsen efter färskvattenpåfyllning till föreskrivet tryck, sjunker onormal snabbt, tycker ni.
Ja efter alla svar jag fått nu så har jag också insett det, jag är väldigt färsk när det gäller detta tyvärr så har väldigt dålig koll.
 
C Calore skrev:
Finna det någon automatisk avluftare i systemet ?
Hur ser en sådan ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.