Snyggt, jag skulle nog satt några liggande fönster på långsidan. Ser lite tomt ut upptill
 
  • Gilla
gmanhem och 2 till
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
Snyggt, jag skulle nog satt några liggande fönster på långsidan. Ser lite tomt ut upptill
Passar inte invändigt med den planlösningen vi kommer ha
 
Har du gjort några saker för att dämpa ljud från övre till nedre plan. Exempelvis stegljud?

Jag följer tråden med stort intresse, hoppas kunna göra nästan samma sak inom 2 år.
Har funderat lite på hur jag kan hindra att stegljud fortplantas direkt genom trägolv till reglar och vidaretill sponten i innertaket på våningen under. Det är trä mot trä mot trä. (har nämligen en person hemma som går på hälarna)
 
  • Gilla
Tsundh
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Har du gjort några saker för att dämpa ljud från övre till nedre plan. Exempelvis stegljud?

Jag följer tråden med stort intresse, hoppas kunna göra nästan samma sak inom 2 år.
Har funderat lite på hur jag kan hindra att stegljud fortplantas direkt genom trägolv till reglar och vidaretill sponten i innertaket på våningen under. Det är trä mot trä mot trä. (har nämligen en person hemma som går på hälarna)
Ingenting faktiskt, jag tror isolering tar bort det mesta
 
H Hank_Ö skrev:
Har du gjort några saker för att dämpa ljud från övre till nedre plan. Exempelvis stegljud?

Jag följer tråden med stort intresse, hoppas kunna göra nästan samma sak inom 2 år.
Har funderat lite på hur jag kan hindra att stegljud fortplantas direkt genom trägolv till reglar och vidaretill sponten i innertaket på våningen under. Det är trä mot trä mot trä. (har nämligen en person hemma som går på hälarna)
Så är det ju i de flesta 1,5-2 plans villor?
 
Jag har haft reglar som provisoriskt växlar av limträbalken! Idag hade jag en liten stund över och smackade dit limträbalken som står på trippla 220x45!
Nyinstallerad limträbalk stödd av vertikala träreglar i ett pågående takkonstruktionsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av limträbalk stödd på trippel regelstomme i byggprojekt, med spånskivor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad limträbalk stödd på trippla 220x45 reglar i en takkonstruktion med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggPajken och 2 till
  • Laddar…
Ser stabilt ut! Vad är spännvidden på dom trippla 2tum9
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
Ser stabilt ut! Vad är spännvidden på dom trippla 2tum9
3,8meter.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Sicket klappträ som vart igång på lördag kväll! Mätte fel på en halvmeter och märkte det först när jag klamrat färdigt längst upp

Isoleringsarbete på vinden med dampspärr installerad och utspridda sågspån över golvbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
MLA79 och 6 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Kommer värma fint!
[bild]
Hej, fann din tråd idag. Kul att få följa ett så djärvt och gediget arbete! Grattis!!

Raddarna kommer absolut att värma bra och hålla värmen länge!
Gjutjärn skriver du, hur då, Inte med sandkärnor väl? Utan flänsarna är väl gjutna och hopsvetsade precis som plåtpressade radiatorer, men med tjockare gods?
I så fall, imponerande gjuteri men förmodligen till slut för dyrt i konkurrens med tunnplåtstilverkade
 
B bopakoster skrev:
Hej, fann din tråd idag. Kul att få följa ett så djärvt och gediget arbete! Grattis!!

Raddarna kommer absolut att värma bra och hålla värmen länge!
Gjutjärn skriver du, hur då, Inte med sandkärnor väl? Utan flänsarna är väl gjutna och hopsvetsade precis som plåtpressade radiatorer, men med tjockare gods?
I så fall, imponerande gjuteri men förmodligen till slut för dyrt i konkurrens med tunnplåtstilverkade
Gjutna och svetsade ja!
 
Varvar ångbroms med gles mest för att få lite variation!
Ångbroms på vägg med pågående montering av glespanel av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om du skrivit om det tidigare i tråden men vad bestämde du dig för tjocklek och material på isoleringen i taket?
Var det några andra alternativ du övervägde?
 
H Hank_Ö skrev:
Vet inte om du skrivit om det tidigare i tråden men vad bestämde du dig för tjocklek och material på isoleringen i taket?
Var det några andra alternativ du övervägde?
Isoleringen blir 390mm av den enkla anledningen att så det var den dimensionen takstolskonstruktören föreslog!
Jag valde tidigt i projektet att köra på cellulosa eller träfiberisolering utan luftspalt med diffusionsöppen takduk och invändig ångbroms! Just för att jag tror att ett hus som andas är ett friskt hus!

Först skulle jag sätta skivor i taket med men när jag tog in offert och såg att det till och med skulle bli billigare att låta en firma blåsa lösull än att sätta skivor själv var det inget svårt val!

Det blir cellulosa lösull från isocell.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha följt din tråd i nästan ett år måste jag stämma in i hyllningskören. Väldigt imponerade och snyggt bygge, gillar verkligen detaljerna på fasaden!

Köpte hus förra året som vi håller på att renovera upp och har funderingar/planer på att bygga på en våning om några år så väldigt inspirerande hur ni valt att gå till väga.
Tror för övrigt precis som du på att satsa på ångbroms och träfiber/cellulosaisolering i gamla hus.
 
  • Gilla
Mari Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.