243 322 läst · 488 svar
243k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Till helgen börjar det mödosamma jobbet med att tömma golvet på spån gör att lägga in det nya bjälklaget!
Det kommer bli 220×45 på cc60 som jag sen ska skruva in ett massivt trägolv rätt i reglarna!
Jag kommer ha kortlingar under innerväggarna så att dom har något att stå på!
Jag kommer skarva reglarna på mitten av huset, precis över den bärande hjärtväggen på nedervåningen!
Vad blir starkast? Skarva med spikplattor eller skruva dit och limma en bit regel på varje sida av skarven?
Det kommer bli 220×45 på cc60 som jag sen ska skruva in ett massivt trägolv rätt i reglarna!
Jag kommer ha kortlingar under innerväggarna så att dom har något att stå på!
Jag kommer skarva reglarna på mitten av huset, precis över den bärande hjärtväggen på nedervåningen!
Vad blir starkast? Skarva med spikplattor eller skruva dit och limma en bit regel på varje sida av skarven?
Vad är syftet med att skarva 220x45 på hjärtväggen medelst förband? Varför inte bara lägga dit dem eller lägga dem omlott? Antar att du vill att den ska fungera som genomgående regel med tre upplägg för mindre svikt. Men klarar ett plywood/skruvförband det?
Lägga dom omlott skulle man ju kunna göra!H hejhopp skrev:
Anledningen till att jag tänkte skarva rätt över hjärtväggen är att jag inte vill ha någon skarv i bjälklaget utan något bärande under!
Om det har någon betydelse i praktiken vet jag inte
Lägger man omlott så får man ju ingen skarv!
Skönt att ni inte hade kol iaf i.MTech skrev:
Jag satt med en askdammsugare på ca 10 liter (hade 2 st) så jag dammsög kompisen sprang ner för trappen och tömde hinken i en påse på tomten. Jag fyllde den andra hinken.
Så gjorde vi så i ca 4-5h hade då spenderat 14-16h själv med detta eländet ^^
FyM Mlindahl skrev:
Gnetar på med bjälklag! Mycket runtomkring nu så byggtimmarna blir inte många!
Här i mitten har jag lagt 3 stycken 220x45 som är limmade och skruvade och över hjärtväggen där stolpen ska stå har jag lagt dit ytterligare 3 reglar!
Sen har jag kortlat där innerväggarna ska stå! Iom att jag ska ha fris på trägolvet ska innerväggarna stå rätt på bjälklaget!
Här i mitten har jag lagt 3 stycken 220x45 som är limmade och skruvade och över hjärtväggen där stolpen ska stå har jag lagt dit ytterligare 3 reglar!
Sen har jag kortlat där innerväggarna ska stå! Iom att jag ska ha fris på trägolvet ska innerväggarna stå rätt på bjälklaget!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 194 inlägg
Vet inte om det fortfarande är aktuellt. Men det finns dammsugare som man sätter en ”sopsäck” på som aggerar påse. Kan det kanske vara något? Borde gå att hyra för en mindre peng.MTech skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag hade ju lösull, men lånade en av grannen och den fixade inte lösullen, visserligen glasfiber då det blev stopp i cyklonen. Men på spån skulle det nog funka smidigt med en sådan!J jockelw skrev: