242 411 läst · 488 svar
242k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Tasstillverkning!
Råämne
Grovt tillyxad med motorsåg
Sista finishen för hand med en grov fil!
Notera den fina eldragningen som hängt med sen 1964
Råämne
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt tillyxad med motorsåg
Logga in
Skapa konto
Sista finishen för hand med en grov fil!
Logga in
Skapa konto
Notera den fina eldragningen som hängt med sen 1964
Vilket imponerande projekt! Så bra att kunna skapa ett sekelskifteshus av ett halvtrist 60-talshus. Dessutom betydligt större och till en låg kostnad genom att göra mycket själv.
Har ett så gott som exakt likadant projekt på gång, byggår 1960, trä, enplan, 75 kvm. Är dock i absoluta början av hela processen. Är därför även intresserad av de första stegen såsom byggingenjör (konstruktör), arkitekt, bygglov med mera. Jag kanske har missat om det stod i början av tråden men annars vore det mycket intressant att höra hur ni gjorde med dessa steg och vad det kostade.
Har ett så gott som exakt likadant projekt på gång, byggår 1960, trä, enplan, 75 kvm. Är dock i absoluta början av hela processen. Är därför även intresserad av de första stegen såsom byggingenjör (konstruktör), arkitekt, bygglov med mera. Jag kanske har missat om det stod i början av tråden men annars vore det mycket intressant att höra hur ni gjorde med dessa steg och vad det kostade.
Tack!1 123hus skrev:Vilket imponerande projekt! Så bra att kunna skapa ett sekelskifteshus av ett halvtrist 60-talshus. Dessutom betydligt större och till en låg kostnad genom att göra mycket själv.
Konstruktion stod leverantören av takstolar för och dom hade bara snickarna kontakt med!
Arkitekter är vi själva dvs vi satt med penna och linjal och ritade!
Inget bygglov, vi bor ute på landsbygden så det behövdes ej!
Den typen av isolering jag valt har vunnit ett test! Läs i artikeln nedan!
https://gds.se/spara-energi/isolering/pappersull-rockwool-eller-aluthermo-vilket-ar-bast
https://gds.se/spara-energi/isolering/pappersull-rockwool-eller-aluthermo-vilket-ar-bast
Vad smidigt. Bra jobbat med att rita upp själva, det blev ju lyckat. Och så praktiskt att slippa bygglov, vi slipper dessvärre inte undan.MTech skrev:
Vi jobbar på med gaveln! Går sakta dock nu när jag jobbar igen på vardagen och cross skola på helgen!
Dock ser det mörkt ut med crossen nu på ett tag! Generalras!
Lite måleri kvar sen river jag ställningen!
Imorgon kommer det nog någon bild på färdig gavel utan ställning!
Dock ser det mörkt ut med crossen nu på ett tag! Generalras!
Logga in
Skapa konto
Lite måleri kvar sen river jag ställningen!
Logga in
Skapa konto
Imorgon kommer det nog någon bild på färdig gavel utan ställning!
Gaveln är klar, äntligen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi tog en förmiddagspaus på fasaden för att fixa en entré till trädgården som är värdig huset!
Morsans gubbe kom med grävmaskin och svärmor kom med tombola och betong! 2timmar senare var granitstolparna nedgrävda och fastgjutna!
Grindarna är köpta på loppis och farsan har blästring och lackat!
Morsans gubbe kom med grävmaskin och svärmor kom med tombola och betong! 2timmar senare var granitstolparna nedgrävda och fastgjutna!
Grindarna är köpta på loppis och farsan har blästring och lackat!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpte mig en ny såg, oj oj vad skönt med riktiga grejer! Min gamla var helt slut!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto