37 914 läst · 159 svar
38k läst
159 svar
Projekt renovering/uppdatering av kök i halvtid
Kommer inte ihåg. Det var några år sedan jag såg den. Letade själv efter barstol (har fortfarande inte köpt någon). Förmodligen hittade jag den på någon designblogg, tror inte det var i en tidning. Kommer ihåg den pga namnet "Eyes" som är lätt att lägga på minnet.
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Det är väl så att man har olika betalningsvilja beroende på intresse. Någon köper verktyg och bilar för xxx xxx kr per år, medan det för mig är värt 0 kr. En annan värderar sprit och cigaretter högt, nästa käkar ett kilo godis veckan. Jag kan tänka mig att lägga några tusenlappar på en fin stol till köket en gång vart 10:e år.
En riktigt fin designstol har ett andrahandsvärde dessutom.
En riktigt fin designstol har ett andrahandsvärde dessutom.
Absolut! Jag håller helt med om att var och en lägger pengar på vad man vill. Alla har vi olika åsikter och värderar saker olika. Helt naturligt och helt OK.Marlen Eskilsson skrev:Det är väl så att man har olika betalningsvilja beroende på intresse. Någon köper verktyg och bilar för xxx xxx kr per år, medan det för mig är värt 0 kr. En annan värderar sprit och cigaretter högt, nästa käkar ett kilo godis veckan. Jag kan tänka mig att lägga några tusenlappar på en fin stol till köket en gång vart 10:e år.
Dock är min personliga åsikt fortfarande att 7000 för en barstol inte är överkomligt för mig.
Sen är det lite intressant att du som driver Sveriges troligen bästa site kring temat "bygger eller renoverar ett småhus" värderar verktyg till 0 kr, med tanke på att jag tror att de flesta som bygger eller renoverar är ganska beroende av ändamålsenliga verktyg för att lyckas med sina projekt.
Liksom av ändamålsenlig inredning. Varför bygger man / renoverar annars? Viktigt är ju att veta vad man tycker är viktigt.Alfredo skrev:Absolut! Jag håller helt med om att var och en lägger pengar på vad man vill. Alla har vi olika åsikter och värderar saker olika. Helt naturligt och helt OK.
Dock är min personliga åsikt fortfarande att 7000 för en barstol inte är överkomligt för mig.
Sen är det lite intressant att du som driver Sveriges troligen bästa site kring temat "bygger eller renoverar ett småhus" värderar verktyg till 0 kr, med tanke på att jag tror att de flesta som bygger eller renoverar är ganska beroende av ändamålsenliga verktyg för att lyckas med sina projekt.
7000kr på en barstol eller en kap/ger går ju lite på ett ut.
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Det är klart att jag tycker att 7000 kr för en barstol är mycket pengar. Jag har inte köpt den än.
Men jag tycker också att 7000 kr för ett frimärke är väldigt dyrt, hur ovanligt det än är. Det håller kanske en frimärkssamlare inte med om.
Men jag vill försvara idén om att man har rätt att köpa hur dyra möbler man vill, det har ingen annan med att göra. Var och en gör sina prioriteringar och det ska vara ok. På Byggahus.se får man bygga hur billigt, hur dyrt, speciellt och hur vanligt man vill. Man ska inte behöva försvara sig för de val man gör.
Min ringa uppskattning av verktyg kan ju ha att göra med att jag inte kan använda dem. Jag anlitar hantverkare, och det är delvis också det sajten handlar om. Hur man undviker att bli lurad. Sedan berättar jag om mitt köksprojekt som privatperson.
Men jag tycker också att 7000 kr för ett frimärke är väldigt dyrt, hur ovanligt det än är. Det håller kanske en frimärkssamlare inte med om.
Men jag vill försvara idén om att man har rätt att köpa hur dyra möbler man vill, det har ingen annan med att göra. Var och en gör sina prioriteringar och det ska vara ok. På Byggahus.se får man bygga hur billigt, hur dyrt, speciellt och hur vanligt man vill. Man ska inte behöva försvara sig för de val man gör.
Min ringa uppskattning av verktyg kan ju ha att göra med att jag inte kan använda dem. Jag anlitar hantverkare, och det är delvis också det sajten handlar om. Hur man undviker att bli lurad. Sedan berättar jag om mitt köksprojekt som privatperson.
Alfredo skrev:Absolut! Jag håller helt med om att var och en lägger pengar på vad man vill. Alla har vi olika åsikter och värderar saker olika. Helt naturligt och helt OK.
Eftersom du citerar mig antar jag att du tolkar mitt inlägg som kritik och något du måste försvara dig emot. Det förstår jag inte. Tvärtom jag håller helt med dig. Var och en köper vad man vill och behöver inte motivera det för någon annan (lite förenklat kanske). Jag skriver till och med "Absolut! Jag håller helt med om att var och en lägger pengar på vad man vill. Alla har vi olika åsikter och värderar saker olika. Helt naturligt och helt OK."Marlen Eskilsson skrev:Men jag vill försvara idén om att man har rätt att köpa hur dyra möbler man vill, det har ingen annan med att göra. Var och en gör sina prioriteringar och det ska vara ok. På Byggahus.se får man bygga hur billigt, hur dyrt, speciellt och hur vanligt man vill. Man ska inte behöva försvara sig för de val man gör.
Dock måste jag väl ha rätt att ha min åsikt om en produkts pris på samma sätt som mexitegel har i #107 eller ChristinaH har i #109. Till och med du själv antyder i #111 att dy tycker en prislapp är lite saftig. Varför får jag inte tycka att något är dyrt utan att du ska behöva känna det som om du måste försvara dig?
Ja det argumentet köper jag men varför inte öva lite? Det kanske ger mersmak.Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
För att jag inte vill helt enkelt.
Du kan ju prova att lägga lite mer pengar på inredning, det kanske ger mersmak.
Du kan ju prova att lägga lite mer pengar på inredning, det kanske ger mersmak.
Hade tänkt skriva ett liknande svar som Marlen skrev. Olika intresse gör att man prioriterar olika. En TV kostar väl lika mycket och många hushåll har flera TV. En grill, en borrmaskin, allt kostar.
När jag var yngre och definitivt inte hade några pengar till extra inköp, blev jag väldigt förtjust i ett bestick (kniv, gaffel, sked) i rostfritt som heter Balans som Ingegerd Råman designat.) För de som inte vet har Råman främst ägnat sig åt glasformgivning, men även annat.) Vad jag gjorde var att spara så att jag i bästa fall kunde köpa ett bestick varje eller varannan månad. Det lite tråkiga i historien är att besticken slutades tillverkas på grund av någon juridisk tvist. Såg just att Råman designat bestick för Gense som heter Indra och de besticken är mycket lika de jag köpte tidigare. Jag hann köpa fyra av vardera skedar,knivar och gafflar. Fortfarande har jag besticken kvar och tycker de är lika snygga nu som då.
En annan för mig stor kostnad då, var när jag var på en lokal auktion till förmån för något välgörande ändamål och ropade in ett serigrafiblad av en ung lovande konstnär. Konstnären var en del av vänkretsen och vi alla hade dåligt med pengar. Det var ingen som bjöd på serigrafin så jag ropade 250:- eller 350: (kommer inte ihåg) i tanken att det skulle få fart på buden. Men nej, det blev det högsta budet. Skämdes för hur lite serigrafin gick för och matkontot var magert nån vecka framåt. Serigrafin har jag fortfarande kvar. Så för mig betyder god konst och design mycket.
När jag var yngre och definitivt inte hade några pengar till extra inköp, blev jag väldigt förtjust i ett bestick (kniv, gaffel, sked) i rostfritt som heter Balans som Ingegerd Råman designat.) För de som inte vet har Råman främst ägnat sig åt glasformgivning, men även annat.) Vad jag gjorde var att spara så att jag i bästa fall kunde köpa ett bestick varje eller varannan månad. Det lite tråkiga i historien är att besticken slutades tillverkas på grund av någon juridisk tvist. Såg just att Råman designat bestick för Gense som heter Indra och de besticken är mycket lika de jag köpte tidigare. Jag hann köpa fyra av vardera skedar,knivar och gafflar. Fortfarande har jag besticken kvar och tycker de är lika snygga nu som då.
En annan för mig stor kostnad då, var när jag var på en lokal auktion till förmån för något välgörande ändamål och ropade in ett serigrafiblad av en ung lovande konstnär. Konstnären var en del av vänkretsen och vi alla hade dåligt med pengar. Det var ingen som bjöd på serigrafin så jag ropade 250:- eller 350: (kommer inte ihåg) i tanken att det skulle få fart på buden. Men nej, det blev det högsta budet. Skämdes för hur lite serigrafin gick för och matkontot var magert nån vecka framåt. Serigrafin har jag fortfarande kvar. Så för mig betyder god konst och design mycket.
Ja, 7000 kr är alldeles för mkt för mig att lägga på en barstol, av den enkla anledningen att jag inte har råd!
Men jag lägger inga värderingar i att andra människor väljer att spendera så mkt pengar på en stol. Det är absolut upp till var och en att bestämma!
Det är ju bara så att vi har alla olika förutsättningar här i livet!
Det som är mkt pengar för mig är småslantar i en annan mans plånbok 😊.
Vidare kan jag absolut relatera till att man vill lägga extra mkt pengar eller spara till något som är högt värderat!
I mitt eget fall sparar jag hellre mina slantar till konst än en barstol. Fast det är klart, en barstol kan ju vara något av ett konstverk 😃!
Men det där är ju en högst personlig åsikt!
Men jag lägger inga värderingar i att andra människor väljer att spendera så mkt pengar på en stol. Det är absolut upp till var och en att bestämma!
Det är ju bara så att vi har alla olika förutsättningar här i livet!
Det som är mkt pengar för mig är småslantar i en annan mans plånbok 😊.
Vidare kan jag absolut relatera till att man vill lägga extra mkt pengar eller spara till något som är högt värderat!
I mitt eget fall sparar jag hellre mina slantar till konst än en barstol. Fast det är klart, en barstol kan ju vara något av ett konstverk 😃!
Men det där är ju en högst personlig åsikt!
Hur många barstolar skall du ha Marlén? Jag tycker den som finns på bilderna du visat av ditt kök passar in bra stilmässigt.
Mina barpallar kom idag (har väntat på dem i över ett halvår så de var minst sagt efterlängtade!) och skall du ha utan ryggstöd så kan de definitivt rekommenderas (finns i och för sig med ryggstöd också).
Mina barpallar kom idag (har väntat på dem i över ett halvår så de var minst sagt efterlängtade!) och skall du ha utan ryggstöd så kan de definitivt rekommenderas (finns i och för sig med ryggstöd också).
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Jag ska bara ha en stol.Misse skrev:Hur många barstolar skall du ha Marlén? Jag tycker den som finns på bilderna du visat av ditt kök passar in bra stilmässigt.
Menar du ekstolen jag har idag? Den är jag så himla trött på, det är problemet.
Det ska vara en stol med ryggstöd.
Jag har haft lite för mycket att göra med allt möjligt, så jag har inte kommit till skott att välja stol på allvar. Men det maler sådär i bakhuvudet, så endera dagen kommer jag nog till skott.
Testa att måla om den (kanske finns någon färg i gardinen som du kan plocka upp)! Jag är säker på att den kommer att kännas som ny och trivs du inte med den sedan så kan du ju alltid köpa en annan barstol.Marlen Eskilsson skrev:Jag ska bara ha en stol.
Menar du ekstolen jag har idag? Den är jag så himla trött på, det är problemet.
Det ska vara en stol med ryggstöd.
Jag har haft lite för mycket att göra med allt möjligt, så jag har inte kommit till skott att välja stol på allvar. Men det maler sådär i bakhuvudet, så endera dagen kommer jag nog till skott.