68 373 läst · 135 svar
68k läst
135 svar
Projekt: Nybyggnation Fjällstuga
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Sjukt snyggt! Jag måste göra nåt liknande känner jag!
Snyggt och smakfullt!Contact451 skrev:Nu börjar man faktiskt se slutet.
Garderober i hallen på plats. I stort sett alla lister mm. Lofträcket på plats, blev fint men var lite pill att få det rakt och snyggt med klämfästena och limträpelarna, väldigt stabilt blev det.
Det som är kvar är duschdörrarna som ska monteras (blir under påsk) samt så ska jag bygga igen ovan köket, men det blir nog till sommaren. Sen ska garderober in i sovrummen också.
Vi har nu börjat njuta lite mer när vi är där och ser framemot påsken. Mycket inredning som nu också kommit på plats, bla soffor och sängar mm. Kunde inte hålla mig så blev en skoter också
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
Fantastiskt mysigt. Riktigt fint.
Den här tråden har inspirerat mig en hel del. I tankarna är jag redan på G att bygga nåt liknande. Måste bara köpa en tomt.
Trevlig helg.
Den här tråden har inspirerat mig en hel del. I tankarna är jag redan på G att bygga nåt liknande. Måste bara köpa en tomt.
Trevlig helg.
Imkanal igenbyggd och duschdörrar på plats mm. Nu är det 99,5% klart Garderoberna till sovrummen är det som är kvar, Ikea verkar ha stora leveransproblem med dessa.
Medlem
· Västra Götalands
· 38 inlägg
Riktigt snyggt och inspirerande
Sommarsäsongen är här och med det lite arbete utomhus tillsammans med myggen.
Då man är van att alltid ha något att göra där uppe har man nu svårt att sitta still och bara njuta, som man tidigare såg så mycket fram emot
Så i och med det har det murats upp en eldstad, sågat upp lite ved, tagit upp pardörrar till förrådet (så man kan köra in skotern) och till sist blev det ett räcke kring bron.
Kikar just nu på en altan på baksidan men virkespriserna gör mig tveksam om man inte ska skjuta på det..
Då man är van att alltid ha något att göra där uppe har man nu svårt att sitta still och bara njuta, som man tidigare såg så mycket fram emot
Så i och med det har det murats upp en eldstad, sågat upp lite ved, tagit upp pardörrar till förrådet (så man kan köra in skotern) och till sist blev det ett räcke kring bron.
Kikar just nu på en altan på baksidan men virkespriserna gör mig tveksam om man inte ska skjuta på det..
Det blev en altan ändå.
Virket är ju sannerligen dyrt men byggde inte alltför stor altan så bet ihop och betalade. Tog en lång dag för mig och svärfar att få allt på plats.
Den är ca 25kvm och allt material gick på ca 12tkr. Då marken är så pass dränerande så jag la bara altanen på betongplattor. Marken har inte rört sig någonting på tre år så känns tryggt ändå.
Saknades lite trallvirke för att bygga igen på långsidan så det är det som är kvar på den, eventuellt ett räcke också på del av den.
I framtiden kan det även bli aktuellt att bygga någon form av tak till en del av ytan.
Virket är ju sannerligen dyrt men byggde inte alltför stor altan så bet ihop och betalade. Tog en lång dag för mig och svärfar att få allt på plats.
Den är ca 25kvm och allt material gick på ca 12tkr. Då marken är så pass dränerande så jag la bara altanen på betongplattor. Marken har inte rört sig någonting på tre år så känns tryggt ändå.
Saknades lite trallvirke för att bygga igen på långsidan så det är det som är kvar på den, eventuellt ett räcke också på del av den.
I framtiden kan det även bli aktuellt att bygga någon form av tak till en del av ytan.
Mycket prydligt!Contact451 skrev:Det blev en altan ändå.
En kommentar om altanen/trädäcket: jag tycker det är bättre att lägga det så lågt som möjligt. Då slipper man staket och har en bättre koppling till omgivande tomtmark.
På alla ställen förutom i fjällen hade jag byggt den lägre också. Men där uppe där det inte är ovanligt med 1,5m snö så är det skönt att ha den lite högre upp så det blir lättare att skotta/hålla den snöfriT torkelb skrev:
Intressant läsning!. Hur är grunden uppbygd? Vilka olika skikt? Vilken tjocklek har ni på de olika lagerna?
Linuslin skrev:Gjutningen gick bra. Dock hade jag räknat till mig 1300 liter till sulorna och tänkte överbliven betong till trappfundamentet, beställde 1500 liter. Men det räckte exakt bara till sulorna, så handblandade till trappen senare.
Virket kom typ två timmar efter betongen (bra tajming). Lecan murades upp dagen efter och formen revs.
Nu är det full fart med stommen.
Kommer ta hjälp av en granne för att lyfta upp takstolarna. Känns bra än så länge och det har flutit på bra hittils
20cm singelJ Jith skrev:
10cm xps cellplast
15cm singel
Sen betongsulorna på det.
Som sagt så är marken där väldigt dränerande så ingen risk för tjälskjutning. Hade det varit mer ”normal” mark hade jag inte valt denna metod