Det tar sig! Blir tjusigt värre! Räknar ni med att kunna bo i vinter redan?

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Har ni lagt ut någon planlösning? Sorry om ni redan har gjort det.

Raskus Raskus skrev:
Elegant, älskar kombinationen tjärvitriol och industrifönstar
Tack! Väldigt nöjd själv också med utfallet. Det är dock järnvitriol med silverbets, Herdins.

Kretikos Kretikos skrev:
Det tar sig! Blir tjusigt värre! Räknar ni med att kunna bo i vinter redan?
Tackar! Ja vi hoppas på det, hade som mål innan jag fyller 30 nästa år i maj men nu har vi väl satt ett inofficiellt mål på nyår..;)

Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Har ni lagt ut någon planlösning? Sorry om ni redan har gjort det.
Kommer här igen.

• Arkitektoniska ritningar av en entreplan och ett loftplan för en byggnad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 1 till
  • Laddar…
Kul att läsa om ert bygge. Jag är själv väldigt förälskad i fjällnaturen och drömmer ofta om en fjällnära stuga. Men har nog insett att 6 veckors semester samt plånbokens storlek sätter sina begränsningar till vad man har möjlighet till. Men drömmen finns kvar. Vad tror ni bygget inklusive allt kommer landa på?

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Det här är lätt den bästa tråd jag sett hittills! Du verkar vara väldigt duktig och driven. Vad jobbar du med i vanliga fall? Jag tycker det är intressant att få se hur det ser ut med järnvitriol och svarta spröjsade fönster för vi vill bygga ett permanentbostadshus med samma stil nämligen. Fjällstuga men ändå en villa liksom. Det blir ju supersnyggt! Får man fråga vad är det för panel du köpt och vad kostar den per kvadrat?

S surfarn skrev:
Kul att läsa om ert bygge. Jag är själv väldigt förälskad i fjällnaturen och drömmer ofta om en fjällnära stuga. Men har nog insett att 6 veckors semester samt plånbokens storlek sätter sina begränsningar till vad man har möjlighet till. Men drömmen finns kvar. Vad tror ni bygget inklusive allt kommer landa på?
Fjällen är fantastisk, helt klart. Nu när vi bor förhållandevis "nära" så är det ändå ganska smidigt för oss att åka upp, ca 3h.
Just nu ser det ut att landa totalt på drygt en miljon inkl. allt, varav tomten 400tkr. Men då har jag gjort allt själv förutom el och schakten, byggt lösvirke, billigare/enklare grund m.m. Är man villig att göra det mesta själv samt ta hjälp av släkt och vänner så kan man komma undan ganska billigt, men många saker kostar ändå vad det kostar.. Alla inköp är noga övervägda mellan kostnad, funktion och kvalite kan man säga.

• Gilla
Augen81
  • Laddar…
M Magnusalsjon skrev:
Det här är lätt den bästa tråd jag sett hittills! Du verkar vara väldigt duktig och driven. Vad jobbar du med i vanliga fall? Jag tycker det är intressant att få se hur det ser ut med järnvitriol och svarta spröjsade fönster för vi vill bygga ett permanentbostadshus med samma stil nämligen. Fjällstuga men ändå en villa liksom. Det blir ju supersnyggt! Får man fråga vad är det för panel du köpt och vad kostar den per kvadrat?
Kul att höra:D
Jag jobbar som konsult inom byggbranschen, och det är så klart en stor fördel. Speciellt med alla kontakter man knyter och som man kan fråga om råd och tips mm (särskilt kring VS och ventilation).
Tack vi är också väldigt nöjda med utfallet av exteriören, det var lite av en chansning som föll väl ut.
Panelen är typ "bilad timmerpanel", väldigt smidig att montera också då den bygger mycket. Kostade 17,50kr/lpm om jag inte minns fel, efter rabatt.

• Gilla
Augen81
  • Laddar…
Linuslin Contact451 skrev:
Fjällen är fantastisk, helt klart. Nu när vi bor förhållandevis "nära" så är det ändå ganska smidigt för oss att åka upp, ca 3h.
Just nu ser det ut att landa totalt på drygt en miljon inkl. allt, varav tomten 400tkr. Men då har jag gjort allt själv förutom el och schakten, byggt lösvirke, billigare/enklare grund m.m. Är man villig att göra det mesta själv samt ta hjälp av släkt och vänner så kan man komma undan ganska billigt, men många saker kostar ändå vad det kostar.. Alla inköp är noga övervägda mellan kostnad, funktion och kvalite kan man säga.
Glömde säga att det blir väldigt fint och med tydlig "fjällook" :). En miljon var också väldigt billigt. Ligger det nära skidspår eller liftar?

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Glömde säga att det blir väldigt fint och med tydlig "fjällook" :). En miljon var också väldigt billigt. Ligger det nära skidspår eller liftar?
Längdskidspår och skoterled direkt utanför stugan, drygt en kilometer till liftarna. Kollade länge på tomter med ski in ski out men då behövde man köra skotern på släp bort till leden. Så landade i att det var lättare att ta sig till slalombackarna än tvärtom med skoter. Och blir förmodligen mer skoteråkning för oss:)

Hur fördelar sig kostnaderna grovt sett?

Är detta i Höglekardalen månne?

Raskus Raskus skrev:
Är detta i Höglekardalen månne?
Korrekt, varit i krokarna?

Linuslin Contact451 skrev:
Korrekt, varit i krokarna?
Yes, var där i ett jobbärende och såg en byggnad jag tyckte mig känna igen

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.