67 889 läst · 135 svar
68k läst
135 svar
Projekt: Nybyggnation Fjällstuga
Nyss hemkommen efter en långhelg med en kompis som jobbar som plattsättare, vilket betyder att badrummet och hallen kaklades denna resa. Det blev 60x60 plattor på både golv och vägg, likadana överallt. Riktigt nöjd. Han fick en kämpig helg för att hinna med allt men gick bra. Hjälpte till så gott jag kunde men det mesta gick snabbare om han gjorde det själv så hann även med en hel del målning, och andra småsaker. Nästa resa blir det att göra klart panelen i taken.
Tjusigt! Oj vad lyxigt med proffshjälp! Kul med plattsättning men det tar en jäkla tid för en glad amatör. Han med ett golv i veckan som var.Contact451 skrev:Nyss hemkommen efter en långhelg med en kompis som jobbar som plattsättare, vilket betyder att badrummet och hallen kaklades denna resa. Det blev 60x60 plattor på både golv och vägg, likadana överallt. Riktigt nöjd. Han fick en kämpig helg för att hinna med allt men gick bra. Hjälpte till så gott jag kunde men det mesta gick snabbare om han gjorde det själv så hann även med en hel del målning, och andra småsaker. Nästa resa blir det att göra klart panelen i taken.
Dags för uppdatering igen
Varit uppe några helger sedan plattsättningen, och hänt en del. Allt golv lagt, körde 11mm vinylgolv överallt förutom där det är klinker. Riktigt lätt och smidigt att lägga, skönt att gå på är det också, tror korkbeläggningen under gör stor skillnad.
Även all innerpanel är klart, riktigt jävla skönt då det tog längre tid än vad jag hade räknat med, usch vad less man var på slutet, speciellt då vi målar all panel själva också. Men nu är det gjort.
Mitt begagnade kök jag köpte för snart två år sen är monterat. Ska köpa ny bänkskiva, diskho, blandare och häll, samt kyl och frys.
Förra veckan var dom där och monterade och installerade luftvärmepumpen också, så nu har vi det varmt och skönt. Blev en toshiba d9 supreme 25. Innedelen är väldigt tyst, vilket är skönt.
Målat innerdörrar och monterat två också, tycker resultatet blev bra. Målade med samma lasyr som vi målade takpanelen med. Det blir sen svarta beslag mm.
Nästa resa upp så åker rörmokarkläderna på igen då jag tänkte köra badrumskompletteringar. Toastol, kommod, dusch osv. Om tre veckor kommer elektrikern och gör klart hans sista med uttag, spottar, elcentral mm, det ser vi framemot!
Varit uppe några helger sedan plattsättningen, och hänt en del. Allt golv lagt, körde 11mm vinylgolv överallt förutom där det är klinker. Riktigt lätt och smidigt att lägga, skönt att gå på är det också, tror korkbeläggningen under gör stor skillnad.
Även all innerpanel är klart, riktigt jävla skönt då det tog längre tid än vad jag hade räknat med, usch vad less man var på slutet, speciellt då vi målar all panel själva också. Men nu är det gjort.
Mitt begagnade kök jag köpte för snart två år sen är monterat. Ska köpa ny bänkskiva, diskho, blandare och häll, samt kyl och frys.
Förra veckan var dom där och monterade och installerade luftvärmepumpen också, så nu har vi det varmt och skönt. Blev en toshiba d9 supreme 25. Innedelen är väldigt tyst, vilket är skönt.
Målat innerdörrar och monterat två också, tycker resultatet blev bra. Målade med samma lasyr som vi målade takpanelen med. Det blir sen svarta beslag mm.
Nästa resa upp så åker rörmokarkläderna på igen då jag tänkte köra badrumskompletteringar. Toastol, kommod, dusch osv. Om tre veckor kommer elektrikern och gör klart hans sista med uttag, spottar, elcentral mm, det ser vi framemot!
Gjort lite vs kompletteringar. Väggbrickor, toalettstol och dusch på plats. Fick inte till väggbrickorna för vattnet till VVB, det kom några svordomar då. Måste testa med något annat. Körde med 20mm pex dit och slangen är så styv så fick inte dit brickorna då slangen inte kommer ut helt rakt från väggen. Lösningen som ni ser på bilden blir det inte.. Funderar på att köra med täckbrickor istället, fast inte dom på bilden utan som man skruvar fast.
Monterade även innerdörren till badrummet och beslag.
Monterade även innerdörren till badrummet och beslag.
Dags för uppdatering igen
Varit intensiva veckor nu då slutsamrådet blev tidigare än jag tänkt, men då Åre kommun har mycket att göra så var nästa lediga tid i slutet av januari så var det bara att gasa. Slutsamrådet hölls igår och gick galant, underlättar med en resonabel och vettig bygginspektör. Det uppskattas! Med slutbesked i handen nu är det bara att flytta in. Dock kvarstår en hel del arbete med lister och övriga detaljer.
Lägger även med bilder på min egenbyggda lofttrappa, där har vi ett moment som jag la ner måånga timmar i planering. Byggde vagnstycken av limträbalk 90x360 och stegen av vanlig 45x225.
Väldigt nöjd med utseendet, och blev grymt stabil.
Nu ska köket kaklas och lite andra småsaker kvar där, lofträcke ska byggas, smygar och lister ska upp osv.
På återseende!
Varit intensiva veckor nu då slutsamrådet blev tidigare än jag tänkt, men då Åre kommun har mycket att göra så var nästa lediga tid i slutet av januari så var det bara att gasa. Slutsamrådet hölls igår och gick galant, underlättar med en resonabel och vettig bygginspektör. Det uppskattas! Med slutbesked i handen nu är det bara att flytta in. Dock kvarstår en hel del arbete med lister och övriga detaljer.
Lägger även med bilder på min egenbyggda lofttrappa, där har vi ett moment som jag la ner måånga timmar i planering. Byggde vagnstycken av limträbalk 90x360 och stegen av vanlig 45x225.
Nu ska köket kaklas och lite andra småsaker kvar där, lofträcke ska byggas, smygar och lister ska upp osv.
På återseende!
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 192 inlägg
Starkt jobbat. Njut av ”milstolpen” efter allt slit.
Ska bli spännande att se trappen när räckena har kommit på plats.Contact451 skrev:Dags för uppdatering igen
På återseende!