Vi har beställt en Gerberit 98cm för vägghängd WC. Och tänkte kakla en hylla som vi tror blir snyggt. Trots att det nog inte är det snyggaste estetiskt över hylla så valde vi spegel skåp. Den kommer hamna 15-20 cm från hylla.

Badrummet är vårt mindre i huset. Det kommer tyvärr vara ganska lite förvaring. Därav spegelskåp valet. Men vi kommer ha hylla vid wc / handfat och även den vid in vatten. Så vi får kanske köpa snygg förvaring. Boxar? Vill även ha blommor där.

Någon som har tips på dusch hylla? Vi vill ogärna ta hål i tätskikt. Kanske något man kan sätta på dusch stång? Eller limma? Eller golv?
 
  • Duschhörna med två våningar av väggmonterade förvaringshyllor i metall, hållare för hårvårdsprodukter och tvål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Projektet kommer starta inom kort med fönster byte. Jag uppdaterar tråden löpande.

När vi rev fönster lister kunde vi se att det inte finns tätskikt på väggen där. Enbart vanlig tapet och gips. Men torrt och fint. Inte våtzon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Projektet kommer starta inom kort med fönster byte. Jag uppdaterar tråden löpande.

När vi rev fönster lister kunde vi se att det inte finns tätskikt på väggen där. Enbart vanlig tapet och gips. Men torrt och fint. Inte våtzon.
Skönt att det var torrt! För info bara; alla väggar är en våtzon, delas in i plats för dusch/bad, våtzon 1 och våtzon 2. Hela golvet är våtzon 1.

Lycka till med renoveringen, jag följer! Jobbar själv med att besiktiga bl.a våtrum.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Skönt att det var torrt! För info bara; alla väggar är en våtzon, delas in i plats för dusch/bad, våtzon 1 och våtzon 2. Hela golvet är våtzon 1.

Lycka till med renoveringen, jag följer! Jobbar själv med att besiktiga bl.a våtrum.
Ja, du har rätt. Menade våtzon 1.
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Någon som har tips på dusch hylla? Vi vill ogärna ta hål i tätskikt. Kanske något man kan sätta på dusch stång? Eller limma? Eller golv?
Vi ha en dubbelhylla från Smedbo som är limmad, men just den modellen verkar inte finnas längre.
Skulle ju inte vilja ha någon som sitter på duschstången så att man inte kan sätta handduschen längst ner.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har beställt en Gerberit 98cm för vägghängd WC. Och tänkte kakla en hylla som vi tror blir snyggt. Trots att det nog inte är det snyggaste estetiskt över hylla så valde vi spegel skåp. Den kommer hamna 15-20 cm från hylla.

Badrummet är vårt mindre i huset. Det kommer tyvärr vara ganska lite förvaring. Därav spegelskåp valet. Men vi kommer ha hylla vid wc / handfat och även den vid in vatten. Så vi får kanske köpa snygg förvaring. Boxar? Vill även ha blommor där.

Någon som har tips på dusch hylla? Vi vill ogärna ta hål i tätskikt. Kanske något man kan sätta på dusch stång? Eller limma? Eller golv?
Amazon.se har hyllor i olika modeller som fästes utan att borra med någon form av självhäftande tejp. Köpte en variant för ca 6 månader sen, har hållit utan problem. Sök bara på "hylla badrum självhäftande" eller liknande så får du upp alternativ beroende på stil du söker.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Hej
Jag har precis låtit göra ett litet badrum, 2,5 m2 i min gäststuga. Det slutade på 175,000 efter rot men är av mycket enklare slag än erat. Plastmatta, enklare vitvaror och vitt kakel, ett litet fönster. Snickaren tog 680kr/tim. Ganska många kostnadspunkter för ”bil” och milersättning.
 
A Anna100 skrev:
Hej
Jag har precis låtit göra ett litet badrum, 2,5 m2 i min gäststuga. Det slutade på 175,000 efter rot men är av mycket enklare slag än erat. Plastmatta, enklare vitvaror och vitt kakel, ett litet fönster. Snickaren tog 680kr/tim. Ganska många kostnadspunkter för ”bil” och milersättning.
Ja, vårt hade blivit mycket billigare med matta.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har beställt en Gerberit 98cm för vägghängd WC. Och tänkte kakla en hylla som vi tror blir snyggt. Trots att det nog inte är det snyggaste estetiskt över hylla så valde vi spegel skåp. Den kommer hamna 15-20 cm från hylla.

Badrummet är vårt mindre i huset. Det kommer tyvärr vara ganska lite förvaring. Därav spegelskåp valet. Men vi kommer ha hylla vid wc / handfat och även den vid in vatten. Så vi får kanske köpa snygg förvaring. Boxar? Vill även ha blommor där.

Någon som har tips på dusch hylla? Vi vill ogärna ta hål i tätskikt. Kanske något man kan sätta på dusch stång? Eller limma? Eller golv?
Tycker det är snyggt med en inbyggd hylla.. tar ingen plats heller.
 
  • Inbyggd hylla i grått kakel med en flaska på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Miarubinstein
  • Laddar…
E Esa H skrev:
Tycker det är snyggt med en inbyggd hylla.. tar ingen plats heller.
Det var väldigt fint! Tack för att du delade
 
Duschförvaring INR Pile - där har du en hylla som inte tar plats och blir i princip osynlig. Har man tex en 80*80 dusch så kör man med en 70 dörr där hyllan sitter.
Inte billigt, men oj så nöjda vi är med den.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är eg. tre st besikningar på plats. Det är standard för badrum. De gör följande:

1. Granskar och hjälper till med avtalet (så det blir korrekt beställt och tydligt). De hjälpte oss tex att kravställa saker rätt. Vi hade tex inte specat så bra hur den vattentäta hyllan skulle konstrueras.

Sedan:

2. Platsbesikning 1. De gör en besiktning av konstruktion / rör och avlopp samt lämnar protokoll på ev anmärkningar som entreprenören rättar (foto innan och efter rättning som granskas)
3. Platsbesikning 2.En besiktning vid lagt tätskikt (samma process som ovan)
4. Platsbesikning 3.Slutbesiktning för att se att allt är fackmässigt och att alla intyg o anvisningar har lämnats över till oss.

De besiktigar mot beställning /avtal och det som anses fackmässigt (dvs byggAMA, regler o krav). Även estetik som det finns regler för. De är behjälpliga med att diskutera lösningar med entreprenör (om så krävs) och om ÄTA krävs hjälper de till att få dessa korrekta och till rimligt pris. De hjälper till med summa att ev hålla inne med för avhjälpande av fel (om badrummet blir godkänt med med vissa mindre anmärkningar).

Vi brukar anlita besiktningsman vid dyrare entreprenader (över 150kkr) och har inte ångrat det en enda gång. Det brukar betala sig!

20kkr är mitt uppskattade pris, han jobbar löpande. Men på vårt uppdrag. Om entreprenören vill något betalar denna. Ca 1500kr/timme. Det kanske landar på 30kkr. Det är fortfarande såååå värt pengarna! En besiktning tar 4 timmar. Om något inte blir gk och kräver ombesiktning betalar entreprenören.
Besiktning på ett badrum tar max 15 min.
 
  • Haha
Globetrot
  • Laddar…
T twoody skrev:
Besiktning på ett badrum tar max 15 min.
Tror de tar betalt per påbörjad timme och restid och för att skriva protokollet
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hahaha...Du kan nog vara nöjd. Jag antar att du inte hade besiktningsman med för det priset? Vår yta / inredning är just nu på 80,000kr. Fönstret enbart kostade 10,144 kr.

[bild]
Spaltventil i badrummet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vante skrev:
Spaltventil i badrummet?
Ja, kanske onödigt men skönt att ha friskluft utan att öppna fönstret. Vi har forcerad ventilation i taket vid duschen. Av erfarenhet vill man ha in mer luft ibland.

Bör man inte ha det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.