9 633 läst · 54 svar
10k läst
54 svar
Projekt: Litet badrum fönster del
Vi har beställt en Gerberit 98cm för vägghängd WC. Och tänkte kakla en hylla som vi tror blir snyggt. Trots att det nog inte är det snyggaste estetiskt över hylla så valde vi spegel skåp. Den kommer hamna 15-20 cm från hylla.
Badrummet är vårt mindre i huset. Det kommer tyvärr vara ganska lite förvaring. Därav spegelskåp valet. Men vi kommer ha hylla vid wc / handfat och även den vid in vatten. Så vi får kanske köpa snygg förvaring. Boxar? Vill även ha blommor där.
Någon som har tips på dusch hylla? Vi vill ogärna ta hål i tätskikt. Kanske något man kan sätta på dusch stång? Eller limma? Eller golv?
Badrummet är vårt mindre i huset. Det kommer tyvärr vara ganska lite förvaring. Därav spegelskåp valet. Men vi kommer ha hylla vid wc / handfat och även den vid in vatten. Så vi får kanske köpa snygg förvaring. Boxar? Vill även ha blommor där.
Någon som har tips på dusch hylla? Vi vill ogärna ta hål i tätskikt. Kanske något man kan sätta på dusch stång? Eller limma? Eller golv?
Redigerat:
Projektet kommer starta inom kort med fönster byte. Jag uppdaterar tråden löpande.
När vi rev fönster lister kunde vi se att det inte finns tätskikt på väggen där. Enbart vanlig tapet och gips. Men torrt och fint. Inte våtzon.
När vi rev fönster lister kunde vi se att det inte finns tätskikt på väggen där. Enbart vanlig tapet och gips. Men torrt och fint. Inte våtzon.
Redigerat:
Skönt att det var torrt! För info bara; alla väggar är en våtzon, delas in i plats för dusch/bad, våtzon 1 och våtzon 2. Hela golvet är våtzon 1.Byggis1976 skrev:
Lycka till med renoveringen, jag följer! Jobbar själv med att besiktiga bl.a våtrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 120 inlägg
Vi ha en dubbelhylla från Smedbo som är limmad, men just den modellen verkar inte finnas längre.Byggis1976 skrev:
Skulle ju inte vilja ha någon som sitter på duschstången så att man inte kan sätta handduschen längst ner.
Amazon.se har hyllor i olika modeller som fästes utan att borra med någon form av självhäftande tejp. Köpte en variant för ca 6 månader sen, har hållit utan problem. Sök bara på "hylla badrum självhäftande" eller liknande så får du upp alternativ beroende på stil du söker.Byggis1976 skrev:Vi har beställt en Gerberit 98cm för vägghängd WC. Och tänkte kakla en hylla som vi tror blir snyggt. Trots att det nog inte är det snyggaste estetiskt över hylla så valde vi spegel skåp. Den kommer hamna 15-20 cm från hylla.
Hej
Jag har precis låtit göra ett litet badrum, 2,5 m2 i min gäststuga. Det slutade på 175,000 efter rot men är av mycket enklare slag än erat. Plastmatta, enklare vitvaror och vitt kakel, ett litet fönster. Snickaren tog 680kr/tim. Ganska många kostnadspunkter för ”bil” och milersättning.
Jag har precis låtit göra ett litet badrum, 2,5 m2 i min gäststuga. Det slutade på 175,000 efter rot men är av mycket enklare slag än erat. Plastmatta, enklare vitvaror och vitt kakel, ett litet fönster. Snickaren tog 680kr/tim. Ganska många kostnadspunkter för ”bil” och milersättning.
Ja, vårt hade blivit mycket billigare med matta.A Anna100 skrev:
Tycker det är snyggt med en inbyggd hylla.. tar ingen plats heller.Byggis1976 skrev:Vi har beställt en Gerberit 98cm för vägghängd WC. Och tänkte kakla en hylla som vi tror blir snyggt. Trots att det nog inte är det snyggaste estetiskt över hylla så valde vi spegel skåp. Den kommer hamna 15-20 cm från hylla.
Besiktning på ett badrum tar max 15 min.Byggis1976 skrev:Det är eg. tre st besikningar på plats. Det är standard för badrum. De gör följande:
1. Granskar och hjälper till med avtalet (så det blir korrekt beställt och tydligt). De hjälpte oss tex att kravställa saker rätt. Vi hade tex inte specat så bra hur den vattentäta hyllan skulle konstrueras.
Sedan:
2. Platsbesikning 1. De gör en besiktning av konstruktion / rör och avlopp samt lämnar protokoll på ev anmärkningar som entreprenören rättar (foto innan och efter rättning som granskas)
3. Platsbesikning 2.En besiktning vid lagt tätskikt (samma process som ovan)
4. Platsbesikning 3.Slutbesiktning för att se att allt är fackmässigt och att alla intyg o anvisningar har lämnats över till oss.
De besiktigar mot beställning /avtal och det som anses fackmässigt (dvs byggAMA, regler o krav). Även estetik som det finns regler för. De är behjälpliga med att diskutera lösningar med entreprenör (om så krävs) och om ÄTA krävs hjälper de till att få dessa korrekta och till rimligt pris. De hjälper till med summa att ev hålla inne med för avhjälpande av fel (om badrummet blir godkänt med med vissa mindre anmärkningar).
Vi brukar anlita besiktningsman vid dyrare entreprenader (över 150kkr) och har inte ångrat det en enda gång. Det brukar betala sig!
20kkr är mitt uppskattade pris, han jobbar löpande. Men på vårt uppdrag. Om entreprenören vill något betalar denna. Ca 1500kr/timme. Det kanske landar på 30kkr. Det är fortfarande såååå värt pengarna! En besiktning tar 4 timmar. Om något inte blir gk och kräver ombesiktning betalar entreprenören.