tommib
Jag höftar när jag säger en minut, jag har aldrig klockat det. Det känns dock inte som så mycket längre. Har funderat på att bygga en borrhållare där man också kan markera antal hål per borr för att hålla koll på hur länge de håller men har inte orkat/prioriterat det.

S
tommib tommib skrev:
Jag höftar när jag säger en minut, jag har aldrig klockat det. Det känns dock inte som så mycket längre. Har funderat på att bygga en borrhållare där man också kan markera antal hål per borr för att hålla koll på hur länge de håller men har inte orkat/prioriterat det.
Jag förstår att du höftar - den häraden rimmar väl med mina önskemål i vilket fall. Blir nog bra med den meec-borren på stugan och min nuv. svagare för hål i lgh i stan. Har kikat lite på 19J maskin, de är inte ohemult dyra, men det vore att överdriva mina behov.
Ett räkneverk vore intressant. Ska man ju bara komma ihåg att använda det.

tommib
Tuggar vidare så sakteliga med källaren. Igår var jag gräsänkling så då fick jag lite gjort. Knäckte bort en bergkant som var i vägen och kunde på så sätt dränera bort lite mer vatten. Ska försöka göra den rännan ca 10 cm djupare men det är rätt mycket berg som ska bort.
En källargrund med en nyligen grävd ränna i berg, omgiven av grus, jord och några verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarprojekt som visar en bergkant delvis borttagen, dräneringsarbete, två hinkar med sten, verktyg och borrade bultar på golvet.
Skapa konto

Har också börjat grovmalla en form till pumpgropen. Den blir 45x80 cm, med 7 cm gjuten betongvägg. Vägde in en ram som jag kan jobba mot. Nästa steg är att formsåga lite OSB.
Delvis dränerat område i källare med berggrund, en pump och gula markeringar för byggprojekt.
Skapa konto
En påbörjad träform för en pumpgrop i en källare med borttaget berg och påsar med betong samt avloppsslangar i förgrunden.
Skapa konto

H
Har du testat att såga klippan? Speciellt om du gör en ränna skulle det kunna vara ett komplement. Ingen dunderlösning men ett komplement som sagt.

• Husqvarna elektrisk kapsåg för att såga rännor i klippor och stenar.
    Skapa konto
tommib
Japp, har provat med 230 mm vinkelslip och diamantklinga. Man kommer ner ca 6 cm i berget när man kör vinkelrätt och det dammar något infernaliskt. Jag gjorde två snitt och var sen tvungen att avbryta och ta mig ut eftersom sikten sjönk till typ två meter.

Funderade kring att fixa ett vattenbesprutningssystem (och har en vattenutkastare + vattenspridare där nere) eller en luftrenare (hemmabygge) men har inte gjort det. Vinsten är såpass liten när man kommer ner så lite och det var också ett förbannat jobb att knäcka bort mittenbiten.

Däremot har jag upptäckt att det finns ett företag i närheten där man kan hyra en Darda. Det plus en bergborr och kompressor vore något. Även det dammar tyvärr rätt mycket. Jag kör med andningsskydd men när man körde vinkelslipen hade det behövts en tryckluftsmatad mask (och ett snöre till utgången).

Kanske hyr en riktig bergborr när jag har nästa jourkompvecka men dammet är som sagt ett problem. Får försöka fokusera på pumpgropen för tillfället...

Vinkelslip måste man ha dammkåpa till med dammsugare.

Om du har något hål ut kan du ta en gammal köksfläkt (jag fick gå ut på baksidan och hämta gamla utbytta på Elon gratis när jag frågade) och hänga på ett rör som man skickar ut. Skapar undertryck så inte damm sprider sig upp i huset och håller sikten typ fri. Det här behöver du förr eller senare ändå. Luftrenare funkar en stund och man kan även skapa undertryck med en slang men för sånt här sätts filtren igen alldeles för fort.

Annars hyra en elektrisk stenkap som har vattenslang är också en bra idé och såga rännor typ så du kan bryta loss smala bitar med bilningsmaskinen.

Kan bara instämma med föregående talare. Använde en elektrisk Husqvarna 330 wet i min källare och det är väldigt skönt att slippa dammet. Utan vatten räcker det ju typ att man sågar i en minut sen är ju hela källaren dammfylld.
Det blir ju i sin tur väldigt gyttjigt med vattnet, men känns inte som det gör mycket skillnad i ditt fall :)

Mycket intressant tråd detta, mitt källarprojekt är ju ingenting i jämförelse :) Blir kul att följa!

tommib
Nu var det länge sedan jag skrev något i tråden så här kommer en liten uppdatering.

Jobbet går vidare och det inre rummet är nu helt tömt och pumpgropen är på plats. I måndags bar jag och en kompis ut ca 1 kbm lera/grus och 0,5 kbm sten.

Planeringen var att försöka hinna få ner 1 kbm makadam och börja fylla ut "botten" så man inte klafsar runt i vatten i nästa etapp men pga att minstingen är sjuk så blir fru och barn hemma imorgon och saboterar mina planer.

Edit:

Apropå mexitegels påpekande nedan så får jag väl ta på mig att när jag skulle gjort det sist var jag sjuk själv. Hade någon miserabel luftvägsinfektion och var mer eller mindre däckad i nästan fem veckor i höstas. Det sög, framför allt för att man gick runt hemma och såg allt man borde göra men orkade i bästa fall ta sig från soffan till köket för att dricka lite vatten.

Så det är inte bara familjens fel....

Redigerat:
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att du hela tiden skyller på din familj. Förra gången anklagade du dem för att ha snott din betongbil :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Jonathan C och 4 till
  • Laddar…
tommib
Träform för gjutning av betongfundament i en grävd grop på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Gjutning av en grå betongplatta med träformar omgiven av jord, sten och flexibla slangar på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Grundarbete inomhus med öppen grävning, synliga rör och kablar samt en träkonstruktion.
Skapa konto
Nybyggd grundmur i betong med vattenansamling och slangen på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Källarutrymme under renovering med synlig jord, byggmaterial och person som arbetar.
Skapa konto

• Gilla
Vardagsrum och 8 till
  • Laddar…
tommib
På fredag är det dags att borra. Insåg till slut att det är rätt olistigt att krypa ner ensam under huset med tunga farliga maskiner när ingen är hemma så har lyckats få med mig en kollega på det hela.

Vi kör från 07 till 16 (dvs så länge hyrfirman har öppet) med riktig bergborr.

Berget markerat

Bild på berggrund under hus med röda markeringar för borrning, omgivet av byggavfall och verktyg.
Skapa konto
Berg med röda markeringar för borrning under ett hus, omgivet av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto
Berggrund under hus med röda markeringar för borrning, verktyg och sladdar synliga.
Skapa konto

• Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Vi får se hur långt vi hinner, ingen av oss har gjort detta förut så vi vet inte hur lång tid det tar.

Tips och allmänna kommentarer om hålplacering mottages tacksamt. Framför allt gällande avstånd till grundmur, som nu är 40 cm. Lite oklart i nuläget hur det ska göras sen men det står mellan polsk snigeldynamit från dynacem eller hyra en Darda. I fallet med snigeldynamit, som är det troligaste, lämnas sista hålraden mot grundmurarna "oladdad" för att stoppa sprickbildningen ditåt.

Så, på fredag får vi svar på den eviga frågan: Vad händer om man ger två läkare en bergborr?

Uppdatering kommer förhoppningsvis på typ lördag

• Gilla
  • Haha
pelig och 10 till
  • Laddar…
Bergborrmaskin. Kolla om de har en tunnelmaskin,ta även med dubbla påhängsvikter.
Då kan du köra vatten ner i borrhålet istället för luft. I annat fall duscha redigt med vatten då du borrar inomhus. Var inte rädd för att använda mycket vatten. Ta på regnbyxor och stövlar och låt länspumpen ta hand om damman.
När du kommet ned en 15 cm går maskinen själv om du stoppar ett längre rör genom handtaget.

Vinkla hålen ca 10-15 grader så det lyfter. Borra djupare än önskat djup, det är lättare att gjuta i än att ta bort lite i efterhand. Man kan sömborra mot en bräda längs väggen för att avlasta sprickbildning samt få rätt djup längs befintlig vägg.

Spräng ut mitten först lämna 60-80 cm till väggarna. Sömborra sedan längs väggarna och skrota rent så får du 2-3 cm berg kvar längs betongen.

Blöt ned allt så damman lägger sig mot vattnet/fukten och låt länspumpen ta damman. Ta med ett blåsrör så du kan blåsa rent hålen när du borrat klart. Använd som sagt mycket vatten.

Det är inte fler hål än två Läkare borrar på en Fm.

• Gilla
  • Haha
ccByggerBunker och 9 till
  • Laddar…
Borra även en cirkel mot mitt för att kunna spränga ut för en pumpgrop 60 cm djup.

Jag förutsätter att du kommer att använda snigeldynamit.

tommib tommib skrev:
Vi får se hur långt vi hinner, ingen av oss har gjort detta förut så vi vet inte hur lång tid det tar.

Tips och allmänna kommentarer om hålplacering mottages tacksamt. Framför allt gällande avstånd till grundmur, som nu är 40 cm. Lite oklart i nuläget hur det ska göras sen men det står mellan polsk snigeldynamit från dynacem eller hyra en Darda. I fallet med snigeldynamit, som är det troligaste, lämnas sista hålraden mot grundmurarna "oladdad" för att stoppa sprickbildningen ditåt.

Så, på fredag får vi svar på den eviga frågan: Vad händer om man ger två läkare en bergborr?

Uppdatering kommer förhoppningsvis på typ lördag
Hade varit kul att se en Darda in action :strong::strong:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.