S
Inte konstigt att vården i Stockholm går på knäna när man skickar ner två läkare i ett källarhål. ;)

För övrigt är jag imponerad att du hittar vänner/ kollegor som vill hjälpa till med spnt glamoröst projekt. Jag har inte fått så mycket hjälp i mina källarprojekt. :thinking:(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
S sinuslinus skrev:
För övrigt är jag imponerad att du hittar vänner/ kollegor som vill hjälpa till med spnt glamoröst projekt. Jag har inte fått så mycket hjälp i mina källarprojekt.
Va? Det brukar bara vara att fråga så kommer folk. De brukar tycka att galenskap är kul (eller i alla fall spännande) är i alla fall min upplevelse. Ensam är oftast stark men är man två eller tre så är man en armé i jämförelse. Dock får man ju vara beredd på att göra lite gentjänster.
 
Fulkemisten
@tommib - hur djupt ska du ned? ...och var blir färdig golvnivå? Kommer skarv mellan berg och befintlig grundmur hamna under plattan? Annars är det väl risk att det kommer vatten i skarven och ut på golvet?
 
tommib
K kest skrev:
Bergborrmaskin. Kolla om de har en tunnelmaskin,ta även med dubbla påhängsvikter.
Då kan du köra vatten ner i borrhålet istället för luft. I annat fall duscha redigt med vatten då du borrar inomhus. Var inte rädd för att använda mycket vatten. Ta på regnbyxor och stövlar och låt länspumpen ta hand om damman.
När du kommet ned en 15 cm går maskinen själv om du stoppar ett längre rör genom handtaget.

Vinkla hålen ca 10-15 grader så det lyfter. Borra djupare än önskat djup, det är lättare att gjuta i än att ta bort lite i efterhand. Man kan sömborra mot en bräda längs väggen för att avlasta sprickbildning samt få rätt djup längs befintlig vägg.

Spräng ut mitten först lämna 60-80 cm till väggarna. Sömborra sedan längs väggarna och skrota rent så får du 2-3 cm berg kvar längs betongen.

Blöt ned allt så damman lägger sig mot vattnet/fukten och låt länspumpen ta damman. Ta med ett blåsrör så du kan blåsa rent hålen när du borrat klart. Använd som sagt mycket vatten.

Det är inte fler hål än två Läkare borrar på en Fm.
Tack för alla tipsen. Ska kolla med uthyraren om man kan koppla vatten istället till den genomgående spolkanalen i borrstången. Annars var min plan att bygga en dammsamlarlåda med hål för borren och koppla till min byggdammsugare. Vattenbegjutning är dock med i planerna om det inte fungerar.

Påhängsvikter ska jag kolla om uthyraren har, det hoppas jag för det verkar göra jobbet mycket lättare.

Jag har inte tänkt att gå så nära som 2-3 cm till grundmurarna. Planen är att faktiskt lämna de där 40 cm för säkerhetes skull. Det gör inte så mycket eftersom det hamnar bakom den tänkta källartrappen och i nuläget är planen att ha en motvikt till lucklyften där.

Måste man sömborra (vilket jag antar är vad det låter som, täta hål som från en symaskin)? Jag hade tänkt att köra samma hålavstånd (35 cm, 10 x håldiametern) där som annars.
 
tommib
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
@tommib - hur djupt ska du ned? ...och var blir färdig golvnivå? Kommer skarv mellan berg och befintlig grundmur hamna under plattan? Annars är det väl risk att det kommer vatten i skarven och ut på golvet?
De djupaste hålen blir ca 60 cm och de är till höger i första bilden med markeringar. En del andra hål blir bara 20 cm. Just pga hur vattnet kommer in kommer det inte bli så jättemycket lägre just där under luckan men jag vill få plats med isolering. Det behöver vara ca 2 m i takhöjd eftersom planen är att på sikt lyfta ner bergvärmepumpen genom luckan (den är 70x70 av det skälet). Sen blir det en liten trappa ner till "huvudnivån". Mot väggarna blir det troligen klackar, både av vattenskäl och som förstärkning för att lugna frun som tror att huset ska rasa pga detta borrande.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Va? Det brukar bara vara att fråga så kommer folk.
Ja, alltså, det är inga större problem att få med just kollegorna på detta. Som sagt, i måndags flyttade vi rätt mycket massor. Då var det en polare som inte är färdig men pluggar till läkare (lustigt nog är killen ingenjör också). Vi konstaterade just det att det är rätt kul och tillfredsställande att flytta två ton massor när man inte måste göra det hela tiden. Skulle någon av oss ha detta som jobb skulle folk nog vara mindre sugna. Samma åsikt fick jag från en av läkarpolarna (röntgenläkare), det är helt enkelt ett tillfälle att få jobba med kroppen vilket vi inte gör i så stor utsträckning annars.
 
  • Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
tommib
S sinuslinus skrev:
Inte konstigt att vården i Stockholm går på knäna när man skickar ner två läkare i ett källarhål.
Alltså, just nu är jag ju föräldraledig men det här borrandet och bergkrossandet är, förutom allt annat, ett sätt att behålla någon slags mental hälsa mitt i det elände vi har nu i Stockholmsvården.

Det är tillfredsställande att se att något händer och att det går framåt, i rätt riktning.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
När man inte måste göra saker utan kan välja brukar det vara ganska tillfredsställande, det gäller speciellt när det handlar om fysiska arbeten, hjälpa till att flytta, fixa lite vet åt farsgubben, bära sten..
Det är iaf min erfarenhet/upplevelse.

On tonic: väldigt spännande bygge. Följer med intresse.
 
Borra ett hål som är lite större än borren i en regelbit (typ 45x195 och ca 40-50 cm lång). Lägg den sen så att hålet är på det stället där du ska borra och sätt en fot på reglen och stoppa i borret. Detta hjälper enormt när du ska börja borra på ytor som inte är horisontella.
 
  • Gilla
ccByggerBunker och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tack för tipset. Har ingen så grov regel hemma men det var planen att kombinera denna funktion med dammsugaradapter. Kanske lägger upp en bild ikväll på hur det blev om jag hinner fixa det.
 
tommib tommib skrev:
Måste man sömborra (vilket jag antar är vad det låter som, täta hål som från en symaskin)? Jag hade tänkt att köra samma hålavstånd (35 cm, 10 x håldiametern) där som annars.
tommib tommib skrev:
En del andra hål blir bara 20 cm.
tommib tommib skrev:
funktion med dammsugaradapter
Sömborra gör du bara där du vill ha ett absolut avslut, tex vid en vägg. Man får en garanterad sprickanvisning. Kolla längs en motorväg, där brukar sista pallen vara tätare borrad. 40-50 cm istället för 160-200 cm.

En del hål bara 20 djupa. Då får du nog ha tur om det spricker. Samt det kommer aldrig bli en slät botten. Du måste underborra!

Rekommenderat hålavstånd kan du hålla på med när du fått upp en ränna i mitten. Du har inget utfall. (Var skall berget ta vägen. spricka/lyfta)

Dammsugarlåda till en bergborrmaskin? Har du hyrt dammsugare för detta. Annars med en garagedammsugare lär du bli oerhört besviken efter några sek. Det kommer oerhörda mängder luft när du slår på spolningen av borrhålet. Det kyler borret så det inte slöar förutom renblåsning.

Har du borrat med en fjollig elmaskin så kommer du inte vilja borra utan luft när du märker skillnaden i borrhastighet. Ta med flera slipade borr. De oanvända brukar man kunna lämna tillbaka. Har man en tunnelmaskin håller borren bättre och det går fortare. Kanske 10 ggr elmaskin.

Det finns kurser i Simplex för rimliga pengar i Stockholm. Krutsprängning. Billigare än snigeldynamit. Å fabian så mycket roligare.
 
  • Gilla
ccByggerBunker och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
I gruvdrift är sömmen tätare och ovanjord brukar man köra med en mindre borrkrona till just sömmen. Typ 76 mm istället för 89 mm har jag för mig.

Så gör sömmen tätare men du kanske kan gå ner i håldimension så det går snabbare.

Vet inte om det är IDS(helstångsborr) du ska köra eller om du kör med konade kronor?
Men oftast brukar man köra vatten underjord och luft eller mist ovanjord men borrstålet är detsamma.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Hade varit kul att se en Darda in action :strong::strong:
Det är alltid kul att se en Darda in action, ser ut lite som att man skulle kunna spräcka berg i finkavaj och flipflops.
 
  • Gilla
ccByggerBunker och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ska kolla vad jag får med mig från hyrfirman. Jag fattar det som att det är separat stång och krona, dessa måste jag köpa. Dimensionen är 35 mm.

Att borra 20 cm är att underborra. På de ställena behöver jag egentligen inte ta något alls, eller som mest 5 cm.

Vi får se exakt hur det blir men jag har en plan om att skapa en pall först och sen spräcka mot den. Det är inte riktigt så platt som det ser ut på bilden.

K kest skrev:
Det finns kurser i Simplex för rimliga pengar i Stockholm. Krutsprängning. Billigare än snigeldynamit. Å fabian så mycket roligare.
Jo, jag har verkligen tittat på det och suktat. Men nej, det blir det inte. Orkar inte släpa ner en sprängmatta under huset och exploderande (egentligen inte, men you get the point) saker har en extremt låg WAF.

Argumentet för Darda är att man lättare kan kontrollera hur det spricker och jobba i etapper. Med snigeldynamit måste man ladda allt på en gång, annars tänker jag att man får sprickbildning till de andra hålen och cementen bara läcker ut. Som sagt, detta är en testomgång och vi får se hur långt vi hinner på en dag. Kanske hyr en i alla fall.

Apropå dammsugare tänkte jag köra med en Kärcher grovdammsugare men det kanske blir den plus vattendimma, vi får se hur det går. Är ju inga problem att pumpa ut slamvattnet.

Återigen, tack för alla värdefulla tips!
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Typ 76 mm istället för 89 mm har jag för mig
Har inte provat att borra 76 mm i en handmaskin. Du verkar avse en borrkrabba, även om man skulle få ned en krabba i källaren så är borrstålet 360 cm och tornet en del högre...

Har för mig att hans hål in i källaren är 75-80 cm.
Men borrhastigheten med en 38 mm är extrem i jämförelse
 
richardtenggren
K kest skrev:
Har inte provat att borra 76 mm i en handmaskin. Du verkar avse en borrkrabba, även om man skulle få ned en krabba i källaren så är borrstålet 360 cm och tornet en del högre...

Har för mig att hans hål in i källaren är 75-80 cm.
Nu föreslog jag inte dimensionen, utan beskrev principiellt hur man gör i ett dagbrott där man borrar med en TH-rigg.

På en helstångsborr är största nominella måttet 42 mm om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.