Tricket är träskor, då kan man lyfta näten lite utan att behöva stå på tå....

• Gilla
Sam Levin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har najat både en garageplatta och en platta till villa med ögletråd och en lätt modifierad krok på dragaren.
Jag har nog alltid tänkt att så länge inte hyrstället ligger på tomten bredvid, så hade det knappt varit någon vinst att hyra något speciellt verktyg för detta.

S
Fattar inte. I typ alla trådar och inlägg på BH ska man hitta ursäkter och villhöver-behov på verktyg att införskaffa.
Men nu är är alla unisont emot det. :thinking:

• Haha
  • Gilla
Just4fun och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fattar inte. I typ alla trådar och inlägg på BH ska man hitta ursäkter och villhöver-behov på verktyg att införskaffa.
Det är väl den ständiga kampen mellan ”vill ha” och ”har inte råd” som råder antar jag? :crysmile:

S sinuslinus skrev:
du missar en avgörande parameter. Köpa verktyg är alltid bäst, men ”kan själv” är bättre än att hyra.

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
tommib
Armeringsjärn med distanser på en betongplatta i byggprojekt, med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etapp 1 avklarad.
Det var jävligt jobbigt att få dit distanserna när allt var najat, provar ev annan taktik på stora delen.

Byggarbetsplats med förstärkningsjärn, avståndshållare och en skruvdragare på träplanka.
Skapa konto

Men visst går det att naja med krok och skruvdragare. Fick in ett rätt bra flöde på slutet där jag förberedde två järn och sen najade allt i ett svep.

Redigerat:
  • Gilla
minitoy och 2 till
  • Laddar…
tommib
Armeringsnät på betonggolv med trädistanser och märkning för byggprojekt.
Skapa konto

Nya taktiken funkar bra. Naja tre järn och putta sedan in distanserna. I och med att jag backar och kan stå mellan den ena uppsättningen järn så går det mycket lättare att lyfta nätet allt eftersom.

Detta är säkert uppenbart för många som läser men någon nybörjare som jag kanske kan bli hjälpt någon gång i framtiden.

• Gilla
krill7 och 8 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Hur gör du med andra lagret armering? Viktigt att plattan blir körbar för tung trafik.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag får klura lite på det. Kanske en uppsätting distanser till och lite 20 mm järn över?

Kanske skulle fundera på att potentialutjämna plattan också?

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
tommib
MathiasS MathiasS skrev:
du missar en avgörande parameter. Köpa verktyg är alltid bäst, men ”kan själv” är bättre än att hyra.
Ja, det finns absolut en tjusning i att klara sig själv.

Intressant nog så kommenterade ett par kollegor en gång att jag var den mest sannolika att överleva en zombieapokalyps :D

• Gilla
  • Haha
keeej och 9 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Ja, det finns absolut en tjusning i att klara sig själv.

Intressant nog så kommenterade ett par kollegor en gång att jag var den mest sannolika att överleva en zombieapokalyps :D
TommiB, återigen : mycket imponerand av arbetet du lägger ner, lämnar familjen i stugan och gjuter under din nattvila för att få jobbet klart. (y)

Gör mig en tjänst bara och ta dig inte an dylika projekt på ett tag efter detta, fundera hellre i termerna på en välförtjänt semester för dig och familjen, Skåne är fint denna tid av säsongen. :D

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Enklaste sättet att få dit distanserna är att sätta dit dom upp och ner när allt är najat och sedan lyfta armeringen rakt upp och skaka lite så de vänder på sig.

Det finns ingen orsak att sätta dom i korsningar. Att det är som ett kors i toppen på distanserna är mer för att kunna välja hur höga man vill ha dom.

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
tommib
Aha, bra tips. Hade jag vetat det med den lilla delen så hade det varit mycket lättare.

Jag visste om det med nivåerna och korset men tyckte de sitter så mycket bättre i korsningarna så det blev naturligt att sätta dem där. Tror inte heller att jag skulle kunna lyfta nätet och "skaka lite" när allt är najat, det blir för stort för det och jag har ingenstans att stå.

tommib tommib skrev:
Jag får klura lite på det. Kanske en uppsätting distanser till och lite 20 mm järn över?

Kanske skulle fundera på att potentialutjämna plattan också?
Armeringen ska INTE potentialutjämnas om du inte har ”främmande ledande delar” som kommer in i plattan. Det är väll möjligen vatten och avlopp om de inte är plast. Annars bör man låta bli.

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det var ärligt talat mest ett skämt med potentialutjämningen, i linje med förstärkning för tung trafik. Nu fick jag dock ett bra svar också så tack för det :)

I den här plattan blir det inget vatten/avlopp/golvvärme, det blir en helt vanlig standard betongplatta.

Strax dags för eftermiddagspasset, åkte på en liten shoppingtur emellan.

• Haha
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.