745 409 läst · 1 883 svar
745k läst
1,9k svar
Projekt källare
Jag har najat både en garageplatta och en platta till villa med ögletråd och en lätt modifierad krok på dragaren.
Jag har nog alltid tänkt att så länge inte hyrstället ligger på tomten bredvid, så hade det knappt varit någon vinst att hyra något speciellt verktyg för detta.
Jag har nog alltid tänkt att så länge inte hyrstället ligger på tomten bredvid, så hade det knappt varit någon vinst att hyra något speciellt verktyg för detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etapp 1 avklarad.
Det var jävligt jobbigt att få dit distanserna när allt var najat, provar ev annan taktik på stora delen.
Logga in
Skapa konto
Men visst går det att naja med krok och skruvdragare. Fick in ett rätt bra flöde på slutet där jag förberedde två järn och sen najade allt i ett svep.
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Nya taktiken funkar bra. Naja tre järn och putta sedan in distanserna. I och med att jag backar och kan stå mellan den ena uppsättningen järn så går det mycket lättare att lyfta nätet allt eftersom.
Detta är säkert uppenbart för många som läser men någon nybörjare som jag kanske kan bli hjälpt någon gång i framtiden.
TommiB, återigen : mycket imponerand av arbetet du lägger ner, lämnar familjen i stugan och gjuter under din nattvila för att få jobbet klart.tommib skrev:
Gör mig en tjänst bara och ta dig inte an dylika projekt på ett tag efter detta, fundera hellre i termerna på en välförtjänt semester för dig och familjen, Skåne är fint denna tid av säsongen.
Enklaste sättet att få dit distanserna är att sätta dit dom upp och ner när allt är najat och sedan lyfta armeringen rakt upp och skaka lite så de vänder på sig.
Det finns ingen orsak att sätta dom i korsningar. Att det är som ett kors i toppen på distanserna är mer för att kunna välja hur höga man vill ha dom.
Det finns ingen orsak att sätta dom i korsningar. Att det är som ett kors i toppen på distanserna är mer för att kunna välja hur höga man vill ha dom.
Aha, bra tips. Hade jag vetat det med den lilla delen så hade det varit mycket lättare.
Jag visste om det med nivåerna och korset men tyckte de sitter så mycket bättre i korsningarna så det blev naturligt att sätta dem där. Tror inte heller att jag skulle kunna lyfta nätet och "skaka lite" när allt är najat, det blir för stort för det och jag har ingenstans att stå.
Jag visste om det med nivåerna och korset men tyckte de sitter så mycket bättre i korsningarna så det blev naturligt att sätta dem där. Tror inte heller att jag skulle kunna lyfta nätet och "skaka lite" när allt är najat, det blir för stort för det och jag har ingenstans att stå.
Armeringen ska INTE potentialutjämnas om du inte har ”främmande ledande delar” som kommer in i plattan. Det är väll möjligen vatten och avlopp om de inte är plast. Annars bör man låta bli.tommib skrev:
Det var ärligt talat mest ett skämt med potentialutjämningen, i linje med förstärkning för tung trafik. Nu fick jag dock ett bra svar också så tack för det
I den här plattan blir det inget vatten/avlopp/golvvärme, det blir en helt vanlig standard betongplatta.
Strax dags för eftermiddagspasset, åkte på en liten shoppingtur emellan.
I den här plattan blir det inget vatten/avlopp/golvvärme, det blir en helt vanlig standard betongplatta.
Strax dags för eftermiddagspasset, åkte på en liten shoppingtur emellan.