Enklast är väl att hyra en putspump om man ska blanda själv.

1,5-2 kbm går ju att blanda själv med hjälp av en gubbe/gumma i tombola men sen börjar dett bli slitigt. Vill man ha lite finish på golvet skulle jag säga att det inte är görbart att blanda 3 kbm tombola eftersom det tar så lång tid att tillverka betongen att det är dax att börja skura första delen innan sista ens är lagd.

tommib
Ungefär så. Jag har heller aldrig gjutit något där ytfinishen varit kritisk så jag litar inte på min egen förmåga i det avseendet.

Hjälpgubbe skulle vara ännu mindre kvalificerad (känner mest massa akademiker).

Jag har som sagt funderat rätt många varv kring detta och just här är det inte läge att vara dumsnål.

• Gilla
Hammarfall och 6 till
  • Laddar…
Klokt, ibland måste man inse sina begränsningar även om det tar emot :D

mexitegel mexitegel skrev:
Klokt, ibland måste man inse sina begränsningar även om det tar emot :D
Fast det är ju en himla tur att det steget kom först nu! :)

• Gilla
  • Haha
pappel och 10 till
  • Laddar…
tommib
Armeringsjärn kapade till rätt längd i en verkstad med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare idag...

Ett jättepiggsvin? Balrog? Nä, det är första batchen armeringsjärn som kapats till rätt längd. Fick ner de där och har nu kapat upp ett gäng till som ännu inte är nere. Det blir kvällens övning efter nattning. Det är lite logistikpyssel att få det kapat dagtid för att kunna jobba på kvällen men jag kan inte kapa där nere och jag kan inte kapa vid 2100 när barnen har somnat.

• Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
När du säger "kapats till rätt längd" menar du då rätt längd för där de ska ligga eller rätt längd för att komma genom hålet?

Antar att du gav upp tanken på nät rätt tidigt i planeringen. :)

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Rätt längd för där de ska ligga. Det krävdes lite bändande för att få ner dem genom hålet men inget värre än lite svordomar.

Jo, nät har diskuterats några varv och varje gång någon föreslår det berättar jag om storleken på hålet ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Snart dags för kvällspasset i källaren.

Minstingen är också förkyld så det sabbade planerna för den här veckan. Får bli kvällspass och sömnbrist i den mån det går tror jag.

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Visst kan man köpa cement och grus
Vänta nu, grus är ju bara krossat berg. Inte kan du behöva köpa just det? ;)

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Säg till om du behöver hjälp att projektera en krosstation! ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Hade egentligen redan lagt ut massa armeringsjärn men bytte taktik mitt i. Dels insåg jag att jag ville sopa rent allt skräp, dels insåg jag att det inte var det lättaste att få armeringsjärnen, eller egentligen distanserna, rätt. Det slutade med att jag bestämde en referenspunkt och mätte in ett antal spikar på rad mot den. Sen körde jag laser för att linjera upp resterande distanser. Repetera för nästa rad.

Armeringsjärn och distanser ordnade på en grund med tejpade linjer, lecablock och en betongvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Insåg också att jag måste mätt fel antingen i måttet eller vid kapningen, flera armeringsjärn är för långa så de måste ut igen och kapas mer. Jag vågar inte riktigt köra vinkelslipen där nere pga brandrisken.

Byggarbetsplats med armeringsjärn, träformar och mursmide i förberedelse för gjutning.
Skapa konto

Lekte lite murare också tidigare idag. Att det är bruk uppe på stenarna också är för att det ligger armering där. Tanken är som sagt att använda lecablocken som gjutform så då tänkte jag att det är bra att styva upp dem i förhållande till varandra så att de inte plötsligt viker sig vid gjutningen. Fick lite bruk över så jag körde några stenar i andra varvet på den stora stödmuren också men ska nog inte göra mer där innan golvet är gjutet. Där är det bra stöd bakom från berget, förstärkt med lite tillskurna cellplastbitar som pressats ner i glappen.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
tommib
richardtenggren richardtenggren skrev:
Säg till om du behöver hjälp att projektera en krosstation! ;)
Hur små delar levereras en sådan i? Vill ju inte bära för långt menar jag...

;)

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
tommib
För övrigt så har andra betongofferten också kommit nu och jag kommer gå vidare med den. Ungefär samma pris som första vilket för mig indikerar att det är rätt härad. Dessutom var det den firman som var här och kollade så de kan inte klaga sen på förutsättningarna :)

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Armering kapas med fördel med bultsax.

Överdriv inte noggrannheten när du lägger ut armeringen. En färdigsvetsad matta är inte så perfekt i c/c mått överallt den heller.

Distanser innan man najar, eller efter, är lite smaksak. Jag tycker det är enklare att lägga ut järnen på isoleringen och sedan naja och sist sätta dit distanser. Det blir så svårt att gå när distanserna är på plats.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.