744 470 läst · 1 883 svar
744k läst
1,9k svar
Projekt källare
Livet är fantastiskt. Det hittar alltid ett sätt.tommib skrev:[bild]
Oinbjudna gäster har hängt lite i källaren senaste dagarna. Jag vet inte hur länge de varit där men förra veckan såg jag en liten rackare springa runt. Jag trodde inte att de kunde ta sig in här men nu när de väl är inne är prio 1 att se till att de inte kommer vidare. Gissningsvis har de grävt sig in under grundmuren där vi har en rabatt precis vid huset på framsidan (jaja, det är inte jag som bestämt att den ska vara där). Det blir till att leta hål och täta. Just nu är jag mest bekymrad att de kommer på hur man kommer upp i huset, det går nämligen via vattenrören på ett ställe.
Två är redan avhysta, avstår bilder på dem med tanke på känsliga läsare. Nu gillrat på två ställen igen.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Ja, det är ju inte deras fel så det tar emot lite att döda dem men jag orkar inte hålla på med ickedödliga fällor. Dessutom är det sannolikt än mer plågsamt om man inte vittjar fällorna med rätt täta intervall.
Kanske elstängsel, styrda av en UNIX-dator
Mängden gruvdrift som bedrivs begränsas för tillfället av både arbetet som ställer nya och större krav (nya och nygamla uppdrag) samt privat där vi hängde på landet hela påskhelgen. Där sattes det upp altantak och köptes en lyktstolpe (fort som fasen innan frun och svärföräldrarna hann ångra sig). Så nu finns det chans till gjutjobb där ute också, klart stolpen ska ha ett rejält fundament liksom.
Kanske elstängsel, styrda av en UNIX-dator
Mängden gruvdrift som bedrivs begränsas för tillfället av både arbetet som ställer nya och större krav (nya och nygamla uppdrag) samt privat där vi hängde på landet hela påskhelgen. Där sattes det upp altantak och köptes en lyktstolpe (fort som fasen innan frun och svärföräldrarna hann ångra sig). Så nu finns det chans till gjutjobb där ute också, klart stolpen ska ha ett rejält fundament liksom.
Kan även tipsa om Dumlekola delad på mitten. Den blir inte dålig och är tillräckligt klibbig för att musen inte ska få bort den utan att lösa ut fällan.
Verktygstokig
· Halland
· 7 564 inlägg
Fyll källaren med lämplig lugnande gas..
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Nej, tyvärr. Var tvungen att ta mig an ett sidoprojekt och dränera på den väggen som är mot grannen. De ska göra om sin altan pga att den är helt rutten och när den ändå skulle bort passar jag på. Nu blir deras projekt fördröjt, de måste planera om pga fukten. Skönt att ha gjort det där dränerandet men det var ju en vecka jag hellre hade lagt nere i källaren.
Är inte en kulvert en definition på ett sido-projekt?tommib skrev:Nej, tyvärr. Var tvungen att ta mig an ett sidoprojekt och dränera på den väggen som är mot grannen. De ska göra om sin altan pga att den är helt rutten och när den ändå skulle bort passar jag på. Nu blir deras projekt fördröjt, de måste planera om pga fukten. Skönt att ha gjort det där dränerandet men det var ju en vecka jag hellre hade lagt nere i källaren.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter mycket formpyssel har nu den andra pumpgropen fått sin slutgiltiga form. Gjöt sista delen i två etapper eftersom själva gropen inte var parallell med väggen. Nu är luckan roterad i förhållande till resten av gropen så att den ska vara parallell med väggen.
En anledning till att göra detta klart nu är att jag behöver något att stå på för en annan del i projektet. Denna kommer förhoppningsvis dyka upp här om några veckor
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Söndagskvällsmys med hustrun, fylla på betongförrådet. Dessa har stått ivägen i garaget så det var skönt att få ner dem. Tyckte att det tog emot lite när jag bar och att det var jobbigare än vanligt. Kollar tempen när jag kommer upp.... 38,4 grader. Mini-GAAAHHHHH.... Tur i oturen att ena sonen också har feber, så vi slapp bråka om vem som vabbar. Jag tror det blir horisontalläge i soffan imorgon för både mig och sonen.
Godnatt gjutningen!
Logga in
Skapa konto
Godnatt gjutningen!
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland