Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv hoppas jag att herr doktor bergsfogde (som tyskarna skulle sagt), får tid över tills kvällsskiftet snart.
Ja, nu vill vi ha en statusrapport. Har ägnat dagen åt att sträckläsa tråden på "lediga" stunder, kommer få ta ut en semesterdag.
 
J jliljeha skrev:
sträckläsa på "lediga" stunder
Ledig hela dagen alltså.
 
tommib
Ett rörigt källarutrymme under renovering med verktyg, byggmaterial och oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite formbygge. Mest för att jämna av den föregående rätt usla gjutningen och inte behöva ta upp flera centimeter nivåskillnad med bruk.

Nu är projektet inne i en lite långsam period igen pga andra åtaganden men det kommer igen så smått när jag har kompvecka nästa gång.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 15 till
  • Laddar…
tommib
Jag fick inte ett enda telefonsamtal på jouren mellan 23 och 07. Det har aldrig hänt och kommer troligen inte hända igen.

Eftersom det är som att få en extra ledig dag blir det naturligtvis lite jobb i källaren.
Byggarbetsplats med träformar, rörledningar och konstruktionstillbehör på en ojämn stengrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finsats på väggfundamentet.

Byggarbetsplats med verktyg, material, och rör. Rörigt område vid en betongvägg. Renovering eller konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa våning på pumpgropen, med genomföringar.

Begränsades lite av att jag var tvungen att besöka fysioterapeut med ett av barnens jag hann inte så mycket som jag ville men bättre än inget.
 
  • Gilla
Donn och 16 till
  • Laddar…
C
En som precis förbrukat drygt 3 pallar betong på ett par mindre projekt i källaren är ju lite nyfiken på hur mycket betong du gjort av med till dags dato?
 
C cpalm skrev:
En som precis förbrukat drygt 3 pallar betong på ett par mindre projekt i källaren är ju lite nyfiken på hur mycket betong du gjort av med till dags dato?
Det räknas inte i pallar i alla fall. (-=
 
R
En pall bruk brukar vara 40st 25kg/säck eller 50st 20kg/säck.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Ingen aning faktiskt. Dels har jag ju haft en betongbil här som pumpade ner dryga tre kubik till golv men jag har nog bränt i häradet 200 säck på alla smågjutningar jag gjort. Så fem pall? Har inte hållit reda på varje gång jag köpt betong men det blir ju 10 säck varje gång och nog har jag gjort 20 vändor med "betongbilen".

Utöver detta har det ju gått åt två pall lecablock och säkert 30 säckar bruk (inräknat putsbruk).
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Donn och 12 till
  • Laddar…
tommib
Rivit form och mallar lite. Funderar på hur brett hål jag vill ha in till det (tillfälligtvis) outgrävda och var det ska vara.

Rörigt källarutrymme med byggmaterial, verktyg, kablar och pågående konstruktionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var givetvis tvungen att gjuta lite också.
Byggarbetsplats med verktyg, byggmaterial, rör och betongväggar under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 9 till
  • Laddar…
Du känner dig inte nöjd med hur mycket extra utrymme du redan fått? 🙂
 
tommib
Nu låter du som min fru....

Men nej, jag är inte nöjd. Dessutom vill jag ju att den framtida trappan, när jag lyckas sälja in det till sagda fru, kommer från detta håll. Jag vill också få ett betonggolv över allt vatten så att avfuktaren inte behöver gå lika mycket. Så det finns flera skitbra anledningar att göra detta rummet också. Faktiskt.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 18 till
  • Laddar…
Det är ett imponerande jobb du gör
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
AXS
Du ska inte ner en våning till då?

Arbetare står bredvid enorm tunnelborrmaskin i en nyligen uthuggen tunnel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
brajt och 7 till
  • Laddar…
Schweizarna sålde en begagnad TBM för ett tag sen men jag fick ett väldigt bestämt avslag här hemma om att köpa den i alla fall.

@tommib kanske är bättre på att förhandla med sin bättre hälft - och det är klart att får han igenom den så borde trappan vara en baggis sedan 😂.
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Schweizarna sålde en begagnad TBM för ett tag sen men jag fick ett väldigt bestämt avslag här hemma om att köpa den i alla fall.

@tommib kanske är bättre på att förhandla med sin bättre hälft - och det är klart att får han igenom den så borde trappan vara en baggis sedan 😂.
Det är säkert kört @atomlab har nog redan köpt den, ska man köra jordfräs ska man väl göra det ordentligt..
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.