tommib
Det blev bättre till idag. På kvällen fanns lite tid att flytta ner ca 400 l grus så det gör man ju förstås. Nu finns det lite mer plats på uppfarten vilket är rätt skönt. En säck till måste bort, sen kan de sista fyra vänta lite om det behövs.
Grus utlagt för byggprojekt med lucka roterad mot grop, säckar med grus och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hur luckan är roterad i förhållande till gropen. Lite skevt men vem är inte det?
En betonglucka placerad snett på en grusfylld grop vid en byggarbetsplats, med uppgrävd jord och sten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan på. Bekvämt att stå på inför nästa steg.
Roterad betonglucka på grusad mark bredvid en grop, omgiven av byggmaterial och hinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 29 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Efter mycket formpyssel har nu den andra pumpgropen fått sin slutgiltiga form. Gjöt sista delen i två etapper eftersom själva gropen inte var parallell med väggen. Nu är luckan roterad i förhållande till resten av gropen så att den ska vara parallell med väggen.

En anledning till att göra detta klart nu är att jag behöver något att stå på för en annan del i projektet. Denna kommer förhoppningsvis dyka upp här om några veckor ;)
Howdy Doktor Gräv!
Obviously there's no progress concerning your efforts to spell our swedish language correctly!
Please NOTE: >>> FRÅGA: Hur böjs gjuta? SVAR: Det böjs GJUTA, GÖT, GJUTIT. <<<
All the best to you, Tommi!
MANY THANKS for your wonderful presentations.... 👌
 
JanneJanne123
D Donn skrev:
Howdy Doktor Gräv!
Obviously there's no progress concerning your efforts to spell our swedish language correctly!
Please NOTE: >>> FRÅGA: Hur böjs gjuta? SVAR: Det böjs GJUTA, GÖT, GJUTIT. <<<
All the best to you, Tommi!
MANY THANKS for your wonderful presentations.... 👌
Fortfarande på valborgsfirande?
 
  • Haha
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
tommib
Stapel med säckar märkta FINJA betong i en byggmiljö med bygghinkar och grusgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


750 kg kärlek.

Lycka är att ha en fru som utan att blinka hjälper en att lasta ner sagda trekvartston betong i källaren en måndagskväll när barnen sover.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 17 till
  • Laddar…
tommib
Staplar av grovbetongsäckar och byggmaterial i ett grått byggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi lägger till det som redan fanns nere. 1150 kg grovbetong att ha kul med efter nattjobb i helgen som kommer.
 
  • Gilla
  • Älska
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Lycka är att ha en fru som utan att blinka hjälper en att lasta ner sagda trekvartston betong i källaren en måndagskväll när barnen sover.
Ja hon har nog resignerat och insett att du är ett hopplöst fall. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är trist att du bor lite för långt bort.
Jag hade gärna kommit och grovjobbat lite med dig någon gång om det inte inbegrep nästan 4 timmar i bil + vägtullar.
 
  • Älska
tommib
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är trist att du bor lite för långt bort.
Jag hade gärna kommit och grovjobbat lite med dig någon gång om det inte inbegrep nästan 4 timmar i bil + vägtullar.
Är det grovjobb du vill ha så kan jag erbjuda lite närmare. Kanske inte lika roligt som att lasta betongsäckar, men att gräva elkabel i stenig mark är nästan lika enformigt... 😂
 
  • Haha
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är sånt man har grävmaskiner till, har jag för mig ... 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är sånt man har grävmaskiner till, har jag för mig ... 🤔
Men, då blir det ju inget grovjobb.. Hur tänkte du nu? 😆
Vi har lite felsökning av gatubelysningen i samfälligheten, grävde upp en avbränd kabel igår. Förhoppningsvis löser det problemet, men risken är väl inte obefintlig att det kan komma liknande fel framöver, så vi behöver fundera om vi ska försöka lägga om kabeln och dra gulrör kanske, men det är lite stökigt då vi ogärna river upp asfalten, planteringarna, övriga elkablar och nätverkskablarna som ligger huller om buller på samma ställen.
Ska vi göra om alltihopa så blir det definitivt grävmaskin, övrigt är orimligt.
 
Låt varje delägare handgräva en del var, helt utan samordning. Vad kan gå fel?
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Men, då blir det ju inget grovjobb.. Hur tänkte du nu? 😆
Vi har lite felsökning av gatubelysningen i samfälligheten, grävde upp en avbränd kabel igår. Förhoppningsvis löser det problemet, men risken är väl inte obefintlig att det kan komma liknande fel framöver, så vi behöver fundera om vi ska försöka lägga om kabeln och dra gulrör kanske, men det är lite stökigt då vi ogärna river upp asfalten, planteringarna, övriga elkablar och nätverkskablarna som ligger huller om buller på samma ställen.
Ska vi göra om alltihopa så blir det definitivt grävmaskin, övrigt är orimligt.
Är det en äldre gatubelysningsinstallation?
Det är inte helt ovanligt att man i de äldre har dragit med 1,5 eller 2,5 mm2 PEN.
Dvs enledarkabel med skärm (EKKJ 2,5+2,5, typ)
Typiskt att jag inte tog någon bild på den när jag stötte på en sådan för några månader sen, men bilden här nere stämmer ifall du plockar bort den blå ledaren.
Det kan även vara typ EKKJ 3x2,5+2,5, där man matar var tredje lampa med samma fas, och all återledare i PEN.

Dessa vansinniga installationer ska man försöka få bort så fort det går.
När PEN-ledaren ärgar av på ett olyckligt ställe så kan väldigt många stolpar bli strömförande, inget man vill råka ut för i ett bostadsområde, om jag säger så.

En äldre typ av EKKJ kabel med koncentrisk PEN-ledare och en isolerad fasledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tänker en sådan här kabel, men bara en enda ledare i mitten, så ser en EKKJ 2,5+2,5 ut.
Dvs fas i den isolerade ledaren i mitten, och den koncentriska ledaren (skärmen) är PEN, dvs leder nollströmmen tillbaka, men agerar samtidigt skyddsjord.
Går denna PEN av nära matningspunkten så får alla lyktstolpar ute i anläggningen spänningssatta stolpar.


Sorry tommib, nu kapar vi (jag) din tråd med väldigt rejält OT ... 🙄
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
Byggplats med öppnade säckar betong, hinkar med grus, och en elvisp för betongblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bättre lördagkväll.

Fick sova några timmar på nattjouren. Då är man precis i rätt sinnesstämning för att gjuta betong. Totalt gick det åt ett ton. Det känns lite i ryggen att ha kört det med vispen.

Bilder på resultatet kommer så småningom, när det är klart.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 24 till
  • Laddar…
tommib
Har varit lite stiltje på projektfronten, i alla fall detta projekt. Det är relaterat till att semestern faktiskt använts till att semestra på. Ett sånt konstigt påfund... Hade också ett par veckor när jag var gräsänkling och jobbade men då var jag så slut på kvällarna (och hade ingen bil) att jag orkade inte komma hem och fixa med detta.

Nåväl, nu har det hänt lite grejer igen. Roat mig med att bygga form och idag var det gjutningsdags. Totalt 34 säck i två omgångar då jag mitt i allt stressade iväg för att hämta minstingen som skolas in denna vecka i förskoleklass. Beskedet från honom när jag kom tidigare för att han inte skulle få en sån lång dag första gången han skulle vara på fritids på riktigt blev "Va? Nej! Kommer du redan, jag tänker inte gå hem". Fick sitta och vänta på honom i drygt 20 min innan han blev kissnödig och jag kunde få ut honom ur lekrummet.
Två hinkar och en byggslang på en provisorisk trähylla inuti en renoveringszon, omgiven av betongväggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högar av cementpåsar från Finja och verktyg i en källare med ofärdigt väggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag byggde också en liten plattform för denna gjutning. Det är, eller ska bli, en vägg. Mer bilder kommer senare när det är klart, av lite olika skäl. Eftersom jag blandar med visp och lägger i för hand med iläggsslev var det skönt att inte behöva lyfta så långt. Mindre skönt var att stå böjd och blanda men så blir det i praktiken ändå så det var inte världens undergång.

Har också smällt ihop ett litet rullbart arbetsbord att ha där nere. Tanken är att många av verktygen, som nu är lite utspridda, ska kunna stå på hyllan under och så ska man ha enkel tillgång till allt. Dessutom blir det lätt att flytta runt grejerna när de är i vägen.
Ett organiserat verktygsbord i ett förråd med olika byggmaterial och verktyg, inklusive en borrmaskin, trälådor och hyllor med förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 29 till
  • Laddar…
Härligt avlastningsbord, ett sådant borde jag ha byggt för många år sedan. Skaffade två bockar i år med skiva ovanpå men detta ser ju ut att vara ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.