C
tommib tommib skrev:
Batterier från batteriexpressen om jag minns rätt, växelriktare från Amazon där den kostade typ 60 % av vad den kostar i Sverige.
Kanon, tack för tipset. Skall kika lite mer på Amazon, de priserna jag hittade vid en första anblick var inte så bra.
Någon särskild tanke bakom valet av 24V-batterier?

tommib
Lägre strömmar, klarar sig med klenare kablage. Nu valde jag 35 kvmm i alla fall iofs för att minska förlusterna men ändå.... Nackdelen är att man måste ha två likadana batterier.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
inget mer borrande på den här nivån.
Övertolkar lösryckt citat: Woo-hoo! Det blir en ytterligare, djupare nivå!

• Gilla
  • Haha
rotbackarn och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Övertolkar lösryckt citat: Woo-hoo! Det blir en ytterligare, djupare nivå!
Hahahahaha. Samma tanke!!! :D

LYCKA!

richardtenggren
Tycker vi hädan efter kan referera till de olika nivåerna som ”meter-under-den-ursprungliga”-nivån :)

• Gilla
Maghans
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Lägre strömmar, klarar sig med klenare kablage. Nu valde jag 35 kvmm i alla fall iofs för att minska förlusterna men ändå.... Nackdelen är att man måste ha två likadana batterier.
@tommib vart köper du 35 kvm kabel?
Själv så vill jag köpa lite grövre kablar men hittar inget bra ställe

Spännande att följa. Vad knäccker du berget med sedan ? antar du vill ha ganska små bitar för att kunna frakta ut det smidigt ?

tommib
D dubbfredda skrev:
Biltema. Köpte färdiga kablar med pressade kabelskor i ena ändan. Helt ok pris men lite begränsat urval. Annars har du på alla billjudbutiker (som BRL ovan), båttillbehörsbutiker (SeaSea, Hjertmans) och typ Amazon/Ebay.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Viktor.J Viktor.J skrev:
Spännande att följa. Vad knäccker du berget med sedan ? antar du vill ha ganska små bitar för att kunna frakta ut det smidigt ?
Snigeldynamit, specifikt Dynacem. Ska beställa 100 kg nu.

Små och små, man får ju inte vara klen när man ska göra sånt här.

Eller ja, jag har så inihelvete ont i hela kroppen idag. På nivån att det var jobbigt att andas innan jag tog en ipren. Det är också en förkylning som spökar men större delen torde vara borrsläpandet. Jag efterspräcker också en hel del med kilar, till de hålen använder jag stor-Boschen som jag köpte för några år sedan.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Jisses. Kablar över 6m diameter måste vara grymt bökiga att förlägga.
Tur att @tommib nöjer sig med 35kvmm :D

• Haha
Dublin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Snigeldynamit, specifikt Dynacem. Ska beställa 100 kg nu.

Små och små, man får ju inte vara klen när man ska göra sånt här.

Eller ja, jag har så inihelvete ont i hela kroppen idag. På nivån att det var jobbigt att andas innan jag tog en ipren. Det är också en förkylning som spökar men större delen torde vara borrsläpandet. Jag efterspräcker också en hel del med kilar, till de hålen använder jag stor-Boschen som jag köpte för några år sedan.
Jag mådde också piss efter att ha kört med bergsborr. nog för att det är tungt men jag upplevde avv vibrationerna (snarare skakningarna) möblerade om innanmätet lite :) Har du kollat på att hyra en darda eller liknande ? Jag har med spräckt en del sten/berg men för dräneringen hade jag andra som var inne. Har du bergsborr så hr du ju ganska stora hål antar jag och då var dardan grym. Vet inte vad det kostar att hyra den som privatperson men på min faktura var det 1200kr/dygn, det tyckte jag var billigt. Jag vet inte vad snigeln kostar nu för tiden men har förstått att den inte är gratis heller.

Och vilken bosch är stor-boschen ? Jag har en bosch GBH 5-40, den var stor boschen innan men för varje dag så tycker jag den känns mindre och mindre :)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jisses. Kablar över 6m diameter måste vara grymt bökiga att förlägga.
Tur att @tommib nöjer sig med 35kvmm :D
Varför inte skriva 35 mm² istället ;)

• Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Har övervägt darda men inte använt. Snigeldynamit fungerar bra som det är.

Det är just GBH 5-40 jag har. Det är den största rimliga borrhammaren jag hittade (undantaget Hiltis fetaste som kostar en månadslön). Får se när nästa vända där nere blir så det kan komma lite bilder. Har i uppgift att sanera hela huset först innan jag fortsätter där nere.

• Gilla
one- och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.