102 715 läst · 142 svar
103k läst
142 svar
Projekt: Inreda vinden
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Just precis så ja!M Mag1c skrev:
Har nu ritningen från Nässjö Takstolsfabrik framför mig. Den är från 2011, då vi byggde det lilla stallet.
Takstolarnas över- och underramar är 220x45 C24, vi skulle ha 8 st till ett 9 meter långt stall, bredd 5,5 m.
Och där är ritat "7 st mellanbjälkar" också 220x45 mm C24.
Alltså en i varje takstolsfack, med samma upplag på väggarnas hammarband (eller vad det heter).
Så när vi spikade stallvindens golv så var det c-c 600 mm som underlag. Men vi byggde billigt, så vi använde råspont 22x95 till golvet, liksom till väggar och tak nere i själva stallet.
All OSB på plats och nu har vi gipsat långsidorna. Eftersom gipsskivor är stora & otympliga och dessutom dammar har vi kapat dem utomhus och burit upp dem i mer lätthanterliga bitar.
Bra hjälpmedel när man skruvar gips är gips-bits, t.ex. sån här:
Nu ska vi isolera taket och sen gipsa kortsidor och tak. Vi funderar på att hyra en gipsautomat och en gipsskivelyft 1-2 dagar för detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra hjälpmedel när man skruvar gips är gips-bits, t.ex. sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska vi isolera taket och sen gipsa kortsidor och tak. Vi funderar på att hyra en gipsautomat och en gipsskivelyft 1-2 dagar för detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Väl värt de pengarna att hyra, sparar ryggar och tid.
Dammar? De kapar man väl med mattkniv?
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Kanalen från köksfläkten måste vara brandisolerad har jag för mig.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Däremot kan ni ju dra om den om det blir smidigare, men brandisolerad måste den vara.
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg