M Mag1c skrev:
Hej! Menar du balkar att lägga längs med takstolarna, en i varje fack och i samma nivå
Just precis så ja!
Har nu ritningen från Nässjö Takstolsfabrik framför mig. Den är från 2011, då vi byggde det lilla stallet.
Takstolarnas över- och underramar är 220x45 C24, vi skulle ha 8 st till ett 9 meter långt stall, bredd 5,5 m.
Och där är ritat "7 st mellanbjälkar" också 220x45 mm C24.
Alltså en i varje takstolsfack, med samma upplag på väggarnas hammarband (eller vad det heter).
Så när vi spikade stallvindens golv så var det c-c 600 mm som underlag. Men vi byggde billigt, så vi använde råspont 22x95 till golvet, liksom till väggar och tak nere i själva stallet.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
All OSB på plats och nu har vi gipsat långsidorna. Eftersom gipsskivor är stora & otympliga och dessutom dammar har vi kapat dem utomhus och burit upp dem i mer lätthanterliga bitar.
Gipsskivor monterade på vägg i byggprojekt med isolerat tak och OSB-skivor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra hjälpmedel när man skruvar gips är gips-bits, t.ex. sån här:
Förpackning med gips-bits för skruvdragare märkt 'PH 2', används för att montera gipsskivor.
Skapa konto

Nu ska vi isolera taket och sen gipsa kortsidor och tak. Vi funderar på att hyra en gipsautomat och en gipsskivelyft 1-2 dagar för detta.

• Gilla
30-talshus och 4 till
  • Laddar…
Väl värt de pengarna att hyra, sparar ryggar och tid.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Dammar? De kapar man väl med mattkniv?

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dammar? De kapar man väl med mattkniv?
Ja, de kapar man med mattkniv, men det blir lite damm, speciellt om man raspar ytorna.

M Mag1c skrev:
Ja, de kapar man med mattkniv, men det blir lite damm, speciellt om man raspar ytorna.
Eller gipskniv som vi säger i branschen

Fråga: Imkanalen från köksfläkten passerar genom vinden. Den är isolerad eftersom det tidigare varit kallvind. Finns det någon anledning att behålla isoleringen? Ljud/buller?
Isolerad ventilationstrumma som passerar genom en vind med synlig isolering och träkonstruktion.
Skapa konto

Redigerat:
Kanalen från köksfläkten måste vara brandisolerad har jag för mig.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Kanalen från köksfläkten måste vara brandisolerad har jag för mig.
Good point, det står t.o.m. brandmatta på isoleringen...

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Däremot kan ni ju dra om den om det blir smidigare, men brandisolerad måste den vara.

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Däremot kan ni ju dra om den om det blir smidigare, men brandisolerad måste den vara.
Nja, då skulle vi ha gjort 1-2st 45graders i golvbjälklaget och kommit upp lite närmare väggen. Men det gjorde vi inte.

M Mag1c skrev:
Nja, då skulle vi ha gjort 1-2st 45graders i golvbjälklaget och kommit upp lite närmare väggen. Men det gjorde vi inte.
Då skulle ni dessutom behöva inspektionsluckor

J Johnsson 56 skrev:
Då skulle ni dessutom behöva inspektionsluckor
För att man vinklar röret?

sir_daniel sir_daniel skrev:
För att man vinklar röret?
Ja, i varjefall om man vinklar dem 90 grader. Vad det skulla vara för mening med 45 grader förstår jag inte

M Mag1c skrev:
Bra hjälpmedel när man skruvar gips är gips-bits, t.ex. sån här:
[bild]
Var köpte du dessa gips-bits (djupstopp)? Googlade på artikelnumret och Amazon tog 78 dollar för en stycken. Måste väl ändå vara fel? :)

• Gilla
Mag1c
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.