55 545 läst · 745 svar
56k läst
745 svar
Profetia elförsörjning år 2040
Jag skiter ärligt talat ifrån var min el kommer ifrån. Före förra vintern visste jag inte ens att hemsidan ”Kontrollrummet” fanns. Men efter denna lilla upptäckt så är det väldigt tydligt hur fullständigt värdelös vindkraft är i vårt samhälle. Jag kan redan idag kolla på vimpeln och gissa dagens elpris, och då har vi fortfarande kvar massor med kärnkraft.harka skrev:
Jag har en enormt enkel fråga som jag fortfarande inte fått något svar på. Det är på dagisnivå:
Om vi avvecklar all kärnkraft som planen är just nu. Då har vi 15 GW vattenkraft kvar när solen är i moln och det inte blåser (och tro mej, rätt ofta blåser det inte alls i hela Nordeuropa). Vad gör vi då?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Den frågan har besvarats flera gånger i olika trådar, det jag kan dra ur min trötta hjärna nu är; importerar, stora förbrukare (industrier) drar ner produktion, roterande avstängning, och så kanske din favorit, eftersom du inte bryr dig om varifrån strömmen kommer, man drar igång gas- och oljeeldade kraftverk.G Galten skrev:Jag har en enormt enkel fråga som jag fortfarande inte fått något svar på. Det är på dagisnivå:
Om vi avvecklar all kärnkraft som planen är just nu. Då har vi 15 GW vattenkraft kvar när solen är i moln och det inte blåser (och tro mej, rätt ofta blåser det inte alls i hela Nordeuropa). Vad gör vi då?
Det finns ju ingen annan slutsats att dra? Och det krävs ju inte många hjärnceller att komma fram till det.Dan_Johansson skrev:Den frågan har besvarats flera gånger i olika trådar, det jag kan dra ur min trötta hjärna nu är; importerar, stora förbrukare (industrier) drar ner produktion, roterande avstängning, och så kanske din favorit, eftersom du inte bryr dig om varifrån strömmen kommer, man drar igång gas- och oljeeldade kraftverk.
Jag är själv civilingenjör från Chalmers så jag är inte helt dum i huvudet. Men om någon kan förklara hur sol/vind skall kunna ersätta kärnkraft så är jag öppen
Medlem
· Halland
· 4 108 inlägg
Dra ner på produktion = vi blir fattigare. Och långt innan dess har produktionen blivit olönsam pga det höga elpriserDan_Johansson skrev:Den frågan har besvarats flera gånger i olika trådar, det jag kan dra ur min trötta hjärna nu är; importerar, stora förbrukare (industrier) drar ner produktion, roterande avstängning, och så kanske din favorit, eftersom du inte bryr dig om varifrån strömmen kommer, man drar igång gas- och oljeeldade kraftverk.
roterande avstängning = Blackout. Du får ligga och frysa i i en dunsovsäckar villan i stället för att sova.
Bara så alla är med på vad vi menar.
T ex Vattenfall var beredda 2014/15 att bygga ny kärnkraft för att ersätta nedläggning av reaktor 1 o 2. Men dessa planer stoppades av regeringen. Att dom nu står och skyller på marknaden och att det är den som ska bygga kraftproduktion är bara ljug rakt ut. Ett annat exempel är nedstängningen av Öresundsverket (CHP) i Malmö - värme och kraftproduktion, som till viss del skulle ersätta nedläggningen av Barsebäck . Ett projekt på ca 5 miljarder kronor, som drevs av ”marknaden” men som lades ner till stor del p g a politiska krafter. Så att nu komma och säga att marknaden ska bygga kraftproduktion uppfattar jag som stötande. När allt politikerna gjort de senaste 8 åren, och tidigare än så, är att ha gått in och stoppat marknaden. En stor ursäkt och erkännande om att ”Vi hade fel” från styret är det minsta man kan begära. Men det ändrar inte situationen som är, och som kommer….G Galten skrev:
Det där är inga lösningar det är snarare symptom på ett elsystem som inte fungerar.Dan_Johansson skrev:Den frågan har besvarats flera gånger i olika trådar, det jag kan dra ur min trötta hjärna nu är; importerar, stora förbrukare (industrier) drar ner produktion, roterande avstängning, och så kanske din favorit, eftersom du inte bryr dig om varifrån strömmen kommer, man drar igång gas- och oljeeldade kraftverk.
- Import kan du glömma, alla länder i vår närhet har liknade energimix, blåser det inte här så gör det inte det i de länder vi skall importera från heller.
- Nedstängning av produktion låter enkelt men är en nödlösning som kommer med stora kostnader, enda fall när det är lönt att göra är de som skall tillverka vätgas för stålproduktion.
- Roterande avstängning, nu talar vi U-land är det verkligen dit vi vill komma?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Läs @Dan_Johansson igen så förstår du förhoppningsvis att det var hans poäng.mnils skrev:
Det är som vanligt fantastiskt fin statistik. Vi tolkar den dock väldigt olika. Det som jag ser är att vi producerar fantastiskt mycket mer el nu än 2002. Det låter sig inte mätas direkt från graferna eftersom graderingen är i procent, men ökningen är ändå mycket tydlig.harka skrev:
Det är också tydligt att effekttillgängligheten har blivit sämre. Trots den stora produktionsökningen på årsbasis så får vi den där lilla triangeln som du benämner "risk för högre priser".
Om vi skall kunna leva i det samhälle vi vant oss vid i många decennier och kunna lita på elförsörjningen så behövs reservkraft för hela den lilla triangeln. Höjden på triangeln ger en uppfattning om hur mycket el reservkraften behöver producera på årsbasis. Bredden på triangeln ger en uppfattning om hur mycket effekt den måste kunna leverera som mest. Effekten är det största problemet. Det är extremt dyrt att bygga anläggningar och elnätanslutningar som bara används några timmar per år.
Det är uppenbart att det är kärnkraft som står för hela effekttillgängligheten. Ju mer kärnkraft vi lägger ner desto mer reservkraft måste byggas, här eller i våra grannländer. Med den teknologi vi har idag så är det bara bränslebaserad kraft som finns att tillgå till en rimlig kostnad. Kostnadseffektiv lagring av el är förmodligen lika långt borta som fusionsreaktorer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Häri ligger nog en ännu djupare sanning än man först kan tro. Skillnaden mellan den lilla ytan under behovslinjen och den enorma över den speglar också hur mycket maximal överkapacitet som krävs av vindkraften för att få en acceptabel baskapacitet.S STB skrev:
Hur man ska få nytta av denna överkapacitet är en intressant fråga.
Medlem
· Halland
· 4 108 inlägg
Går ju att spjälka vätgas. Men problemet är att för att täcka triangeln med den tillgänglighet på en nivå som vi vant oss vid behöver utbyggnaden av vindkraft bli monumental så att vi har tillräckligt med el även när det blåser mycket lite. Typ att vi accepterar lika frekventa blackouter som vi haft med planerbar el. Det förekommer ju alltid blackouter pga kortslutning, nedfallna ledningar och liknande.Nötegårdsgubben skrev:Häri ligger nog en ännu djupare sanning än man först kan tro. Skillnaden mellan den lilla ytan under behovslinjen och den enorma över den speglar också hur mycket maximal överkapacitet som krävs av vindkraften för att få en acceptabel baskapacitet.
Hur man ska få nytta av denna överkapacitet är en intressant fråga.
jag noterar att mitt inlägg #401 har triggat en del reaktioner, och jag skönjer en rörande omtanke om det svenska elsystemet och hur svårt det är med vindkraft att fylla kostymen från nedlagd kärnkraft – det är alltså detta område med "lägre elproduktion" i min graf som triggat en del tankeverksamhet:
i det rödstreckade området så har vi under årets januari haft lägre elproduktion från kärn-, vind- och solkraft än vi hade från kärnkraft för tjugo år sedan, 2002 – och det kan förvisso ställa till problem, men innan vi börjar beställa reservkraftverk och tjoa om blackouter och liknande kan man ju ta reda på lite mer fakta
så innan man blir alltför bedrövad – eller skadeglad – över dagens tillkortakommanden borde man snegla på hur det såg ut med elförsörjningen i Sverige när dessa timmar inföll, och då har jag tittat på vad som hände när elproduktionen i år befann sig i det rosafärgade området i grafen ovan
det visar sig att vi då mestadels har exporterat el till utlandet – under 119 timmar – medan vi fick importera el från utlandet i 23 timmar... jaja, men det kunde ju gått riktigt illa med elsystemet under dessa 23 timmar! eller hur?
jovars, men blickar man då tillbaka och tittar på hur det såg ut under de 142 värsta kärnkraftstimmarna i januari 2002 så ser man situationen i grafen till höger (till vänster syns januari innevarande år):
jahaja, det var ju mycket mer import – både i tid och storlek – från utlandet för 20 år sedan
och det var inget udda fall som råkade dyka upp här – jämför vi årets elproduktion av kärn-, vind- och solkraft med kärnkraftsproduktionen under sexton år mellan 2001-2016 så historiken ut så här för årets två normalt kallaste månader, januari och februari:
i sju av sexton år ligger kurvorna för kärnkraftsproduktionen ständigt till vänster om årets produktion
uppenbarligen gick vi igenom dessa mörka perioder i svensk elhistoria utan att några blackouter skedde eller att några dyra reservanläggningar byggdes – den gången heller
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i det rödstreckade området så har vi under årets januari haft lägre elproduktion från kärn-, vind- och solkraft än vi hade från kärnkraft för tjugo år sedan, 2002 – och det kan förvisso ställa till problem, men innan vi börjar beställa reservkraftverk och tjoa om blackouter och liknande kan man ju ta reda på lite mer fakta
så innan man blir alltför bedrövad – eller skadeglad – över dagens tillkortakommanden borde man snegla på hur det såg ut med elförsörjningen i Sverige när dessa timmar inföll, och då har jag tittat på vad som hände när elproduktionen i år befann sig i det rosafärgade området i grafen ovan
det visar sig att vi då mestadels har exporterat el till utlandet – under 119 timmar – medan vi fick importera el från utlandet i 23 timmar... jaja, men det kunde ju gått riktigt illa med elsystemet under dessa 23 timmar! eller hur?
jovars, men blickar man då tillbaka och tittar på hur det såg ut under de 142 värsta kärnkraftstimmarna i januari 2002 så ser man situationen i grafen till höger (till vänster syns januari innevarande år):
jahaja, det var ju mycket mer import – både i tid och storlek – från utlandet för 20 år sedan
och det var inget udda fall som råkade dyka upp här – jämför vi årets elproduktion av kärn-, vind- och solkraft med kärnkraftsproduktionen under sexton år mellan 2001-2016 så historiken ut så här för årets två normalt kallaste månader, januari och februari:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i sju av sexton år ligger kurvorna för kärnkraftsproduktionen ständigt till vänster om årets produktion
uppenbarligen gick vi igenom dessa mörka perioder i svensk elhistoria utan att några blackouter skedde eller att några dyra reservanläggningar byggdes – den gången heller
Annars finns det ju en statligt finansierad forskningsrapport (energiforsk) som kom fram till att elpriserna kan ha varit 30-50% billigare om ringhals 1 och 2 varit i drift eftersom vi kl.a mättat exportkabeln. Så slipper vi dribbla med långa inlägg och gissningar högt och lågt. Eller är det ju bara att klippa ihop en egen rapport
Enda rätta är att klippa den jäveln söderut så kan tyskarna stå där med sin underbara energimix och vi som fortfarande har fossilfri planerbar kraft kan återgå till vettiga elpriser.
Enda rätta är att klippa den jäveln söderut så kan tyskarna stå där med sin underbara energimix och vi som fortfarande har fossilfri planerbar kraft kan återgå till vettiga elpriser.
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/studie-visar-att-storre-elproduktion-kunnat-ge-lagre-elpriser/
En rapport som helt verkat gått svenska folket förbi, men jag är helt med på varför inte sittande regering gillar den
En rapport som helt verkat gått svenska folket förbi, men jag är helt med på varför inte sittande regering gillar den
Jag vet att formuleringen i energiöverenskommelsen är rätt luddig och lägger ansvaret på producenterna. Men det har varit väldigt tydligt att andemeningen är total avveckling till 2040. Och genom att dribbla med straffskatter har såklart ingen producent velat investera. Fast idag är det ingen som vill kännas vid det, inte ens Centern.harka skrev: