5 113 läst · 57 svar
5k läst
57 svar
Professorn som inte tror på bostadsbubblan
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Det finns ingen bostadsbubbla enligt professor Johan Klaesson.
Du kan läsa artikeln här: Professorn som inte tror på bostadsbubblan
Du kan läsa artikeln här: Professorn som inte tror på bostadsbubblan
I många delar av landet är det redan billigare att bygga än att köpa redan befintligt. Problemet är i mångt och mycket kommunerna som har på tok för mycket att säga till om. Samtidigt tror jag det är många som inte orkar gå igenom processen med att bygga nytt utan vill köpa något och flytta in efter tre månader, inte stångas med kommunen hur länge som helst, sedan hitta entreprenör (som i bästa fall gör ett vettigt jobb) för att sedan vänta i ytterligare ett år för att det skall bli inflyttningsklart.Nerre skrev:
Jo, men frågan är hur mycket extra folk är villiga att betala för det. 100 000? 500 000? En miljon? Nånstans går gränsen.boohoo skrev:Samtidigt tror jag det är många som inte orkar gå igenom processen med att bygga nytt utan vill köpa något och flytta in efter tre månader, inte stångas med kommunen hur länge som helst, sedan hitta entreprenör (som i bästa fall gör ett vettigt jobb) för att sedan vänta i ytterligare ett år för att det skall bli inflyttningsklart.
Baserat på prisexempel i Stor-stockholm (även i Göteborg med omnejd) tror jag faktiskt gränsen är långt mycket högre än så. För många finns det inte ens i deras tankevärld att bygga nytt, men visst håller jag med dig. Någonstans bör gränsen gå (och för mig har den passerat för länge sedan).Nerre skrev:
Man får ju ta hänsyn till att det i regel inte finns tomter att bygga på i de mest attraktiva områdena. Att man kan bygga ett hus 2 mil utanför stan för samma pengar är inte riktigt relevant.
Men ett område som är attraktivt idag kanske inte är det om 20 år. Så om man är beredd att betala extra för var bostaden ligger så får man nog räkna med att det är en riskfylld investering. Och med riskfyllda investeringar måste man vara beredd på att pengarna faktiskt försvinner.
Jag vet en del som blev väldigt besvikna när Väsby sjöstad röstades ner i folkomröstningen, folk som hade mark där det skulle byggas såg fram emot rejäla värdehöjningar. Det fanns säkert en del som köpte nån tomt i rent spekulationssyfte.
Jag tror också att många lägger lite onödigt stor vikt vid var de bor. Det gjorde i alla fall jag när vi letade hus för 20 år sen. Född och uppvuxen i Sollentuna så var jag helt emot att flytta längre ut från stan. Idag är jag faktiskt glad att det blev flytt längre ut i förorten, Stockholm city har helt tappat sin charm för mig, de flesta butiker, biografer och restauranger finns ju numera i köpcentrum i förorterna istället.
Jag vet en del som blev väldigt besvikna när Väsby sjöstad röstades ner i folkomröstningen, folk som hade mark där det skulle byggas såg fram emot rejäla värdehöjningar. Det fanns säkert en del som köpte nån tomt i rent spekulationssyfte.
Jag tror också att många lägger lite onödigt stor vikt vid var de bor. Det gjorde i alla fall jag när vi letade hus för 20 år sen. Född och uppvuxen i Sollentuna så var jag helt emot att flytta längre ut från stan. Idag är jag faktiskt glad att det blev flytt längre ut i förorten, Stockholm city har helt tappat sin charm för mig, de flesta butiker, biografer och restauranger finns ju numera i köpcentrum i förorterna istället.
Ett ganska motsägelsefullt inlägg mot vad alla mäklare och andra i branschen tycker. Det viktigaste när man köpet är fastighet är läget. Sen kan det alltid vara risk att köpa i ett nyproducerat område på spekulation. Pratar vi om bostäder i innerstaden lär de ju knappast minska i värde på grund av att värdet på läget förändras.
Ja men att folk blivit ilurade att läget är viktigt betyder ju inte att det är det
Tittar jag på mig själv så tillbringar jag största delen av min vakna tid på jobbet (eller på väg dit och hem). Så där är kanske läget viktigt, men då bara i relation till var jag jobbar. Och det är väl inte direkt närhet till jobbet som folk pratar om när de menar läget?
Tittar man på resten av min vakna tid så spenderas en inte förumbar del inuti hemmet eller på den egna tomten. Dessa påverkas inte särskilt mycket av läget.
Ok, har man barn så kan ju närhet till skola och dagis vara bra, men såna byggs ju rätt tätt just för att barnen inte ska få lång skolväg. Jag tror t.ex. inte att de som bor i city har kortare skolväg än våra ungar haft (500 meter gångbana och ett signalreglerat övergångsstälel).
Det skulle vara intressant att höra vad folk som tycker att de bor i ett "bra läge" anser det är som är bra med det läget. Jag tror jag startar en tråd om det
Tittar jag på mig själv så tillbringar jag största delen av min vakna tid på jobbet (eller på väg dit och hem). Så där är kanske läget viktigt, men då bara i relation till var jag jobbar. Och det är väl inte direkt närhet till jobbet som folk pratar om när de menar läget?
Tittar man på resten av min vakna tid så spenderas en inte förumbar del inuti hemmet eller på den egna tomten. Dessa påverkas inte särskilt mycket av läget.
Ok, har man barn så kan ju närhet till skola och dagis vara bra, men såna byggs ju rätt tätt just för att barnen inte ska få lång skolväg. Jag tror t.ex. inte att de som bor i city har kortare skolväg än våra ungar haft (500 meter gångbana och ett signalreglerat övergångsstälel).
Det skulle vara intressant att höra vad folk som tycker att de bor i ett "bra läge" anser det är som är bra med det läget. Jag tror jag startar en tråd om det
Statusen, Nerre. Många föredrar ståplats i förstaklass istället för fåtölj i monkey class. Hade många kollegor när jag bodde i Sverige som föredrog att bo i ett litet kyffe på "rätta gatan" istället för stor villa med trevlig tomt på en icke-statustyngd adress.
Ja, först säger han att "Det är inte ett behov av att bo som driver priset utan en förväntad prisstegring "
och sedan:
"Bland annat talar han om hur det byggs lite samtidigt som efterfrågan är hög, och att det är det i kombination med låg ränta som driver upp priset"
vilket ju kan ses som ett motsatsförhållande. Om det byggs lite och efterfrågan är hög så är ju det ett behov. Hur ska han ha det?
och sedan:
"Bland annat talar han om hur det byggs lite samtidigt som efterfrågan är hög, och att det är det i kombination med låg ränta som driver upp priset"
vilket ju kan ses som ett motsatsförhållande. Om det byggs lite och efterfrågan är hög så är ju det ett behov. Hur ska han ha det?
En finansiell bubbla drivs ju av förväntad värdestegring och marknaden betalar då mer än något slags reellt värde, den utlöses om värdestegringen uteblir och tillräckligt många snabbt vill realisera tillgången innan värdet rasat mer än minuten innan. Vi kan bara spekulera i om marknaden är nära det tillståndet eller ej, ingen vet. Det vi däremot vet är att många husägare idag har väldigt stora lån och kommer att ha svårt att hantera störningar, enskilda störningar (tex skilsmässa) eller marknadspåverkande (tex ändrat skatte/finans-politik, strukturkriser etc). Åtminstone har fallhöjden vid en bubbla ökat. Vi får se.
Redigerat: