744 läst · 16 svar
744 läst
16 svar
Problem tvättmaskin ElektroHelios - fyller och fyller vatten
Hej!
Har en ElektroHelios tvättmaskin (vet inte om den heter 6HQ eller 6H9...)
men på typskylten heter den TF1275E
Bakgrund för något år sedan bytte jag lager och rem på maskinen. Sedan har den bara "snurrat" (ganska mycket)
Men så "hoppade" remmen av. Remskivan på trumman hade börjat lossna. Skruvade fast remskivan, och till synes började maskinen snurra som vanligt.
Men efter några få tvättar har den börjat bete sig väldigt konstigt.
Den läker även vatten någonstans (det "sipprar" och blir blött under maskinen).
När den sätts igång, fyller och fyller den vatten, till den "slår av"
Försöker med denna bild visa vatten nivån när den "slår av"
När den stannar visa felmmeddelandet E10 på displayen
Enligt manualen
Det verkar inte vara något fel på "tömning" av vatten.
= - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . -
Funderar om något kan ha inträffat när remmen gled av? (kan spontant inte se något) - men öppnade bara luckan bak och "krängde" på remmen igen. (ganska trångt eftersom jag inte lyfte ut maskinen från ställningen, ut på golvet)
Dessa problem uppstod efter sista åtgärden av remmen som krängt av.
Har det något samband? eller är detta ett helt separat probelm? (maskinen har ju några år på nacken)
Har kollat och avloppspumpen går att snurra på.
Enligt Info betyder errorkod E10 (om jag hittar rätt)
1) Ja - glömde hänga upp den efter jag kränkt på remmen - så det är sant, men nu hänger den väldigt högt.
2) Inget problem
3) Inget problem
4) Inget problem
5) Känns inte som "aquastoppet" eftersom den "fyller och fyller" hela tiden.
En annan fundering är inloppsventilerna - är det något knas med dessa?
Går de att testa? De verkar sitta i serie - går desa att testa (230V - eller 12V eller...?)
Eller har det inträffat något helt annat med programverket?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakgrund för något år sedan bytte jag lager och rem på maskinen. Sedan har den bara "snurrat" (ganska mycket)
Men så "hoppade" remmen av. Remskivan på trumman hade börjat lossna. Skruvade fast remskivan, och till synes började maskinen snurra som vanligt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Enligt manualen
= - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . -
Funderar om något kan ha inträffat när remmen gled av? (kan spontant inte se något) - men öppnade bara luckan bak och "krängde" på remmen igen. (ganska trångt eftersom jag inte lyfte ut maskinen från ställningen, ut på golvet)
Har det något samband? eller är detta ett helt separat probelm? (maskinen har ju några år på nacken)
- Ifall felkod e10 kommer mitt i ett program, betyder det att avloppsslangen inte hänger tillräckligt högt uppe. Detta är ett fel som ofta kommer av att din tvättmaskin står högre upp – t.ex. ovanpå ett skåps- eller lådarrangement. Se till att avloppsslangen höjs upp över trummans höjd och problemet är löst.
- Ifall det inte är det som är nämnt ovan, bör du undersöka om tvättmaskinens tilloppsslang är böjd på ett sätt så vattnet inte kan passera.
- Undersök vattenanslutningen – skruva av slangen, sätt en hink under vattenkranen och tänd för vattnet.
- Är vattenanslutningen OK, bör du undersöka filtren i tilloppsslangen. Det kan sitta både ett filter mellan vattenkranen och slangen och ett bakom på maskinen. Rensa och avkalka båda filtren.
- Har du gått igenom allt det ovannämnda och problemet fortfarande inte har försvunnit, är det troligen aquastoppet på tvättmaskinens tilloppsslang som är aktiverad.
1) Ja - glömde hänga upp den efter jag kränkt på remmen - så det är sant, men nu hänger den väldigt högt.
2) Inget problem
3) Inget problem
4) Inget problem
Går de att testa? De verkar sitta i serie - går desa att testa (230V - eller 12V eller...?)

Logga in
Skapa konto
kinesiskt skit inte ens elektrohelios vill kännas vid dessaA Albireo skrev:Hej!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Enligt manualen
Svar!
- Ifall felkod e10 kommer mitt i ett program, betyder det att avloppsslangen inte hänger tillräckligt högt uppe. Detta är ett fel som ofta kommer av att din tvättmaskin står högre upp – t.ex. ovanpå ett skåps- eller lådarrangement. Se till att avloppsslangen höjs upp över trummans höjd och problemet är löst.
- Ifall det inte är det som är nämnt ovan, bör du undersöka om tvättmaskinens tilloppsslang är böjd på ett sätt så vattnet inte kan passera.
- Undersök vattenanslutningen – skruva av slangen, sätt en hink under vattenkranen och tänd för vattnet.
- Är vattenanslutningen OK, bör du undersöka filtren i tilloppsslangen. Det kan sitta både ett filter mellan vattenkranen och slangen och ett bakom på maskinen. Rensa och avkalka båda filtren.
- Har du gått igenom allt det ovannämnda och problemet fortfarande inte har försvunnit, är det troligen aquastoppet på tvättmaskinens tilloppsslang som är aktiverad.
2) Inget problem
3) Inget problem
4) Inget problem
[bild]
kolla slangen till presostaten att den sitter fast och inte har något hål efter skav
Tack för idén. (ursäkta min okunskap?)returen skrev:
Men vad är "prestostat" för något? (är det något som känner vatten nivån?)
Hur ser den ut?
Var finns den?
Det måste vara denna du menar?
Kollade den svarta slangen (med räfflor) som syns lite i bakgrunden.
Kan inte se något fel på den. Den är ansluten till en stor slang på undersidan maskinen.
Går det att mäta / testa om prestostaten fungerar?
Borde passa från andra maskiner (men då skiljer väl anslutningara / spänningarna / fästen mm.?)
Dock känns det som du är något på spåren

Logga in
Skapa konto
Kan inte se något fel på den. Den är ansluten till en stor slang på undersidan maskinen.
Borde passa från andra maskiner (men då skiljer väl anslutningara / spänningarna / fästen mm.?)

Logga in
Skapa konto
Dock känns det som du är något på spåren
japp det är en kinesisk skitpressostat och den slangen brukar det skava hål på så ta bort den och kolla längs jhela dess längdA Albireo skrev:Det måste vara denna du menar?
[bild]
[bild]
Dock känns det som du är något på spåren![]()
Tack!
Tror inte att det är slangen - (men ska kolla ytterligare), samt kolla vad en passande Pressostat kostar.
till egentligen ett annat stör-moment. (kanske bör starta ny tråd?)
När centifugeringen gick igång hoppar maskinen (måste skruva fast den - för att inte få den mitt på golvet...)
Är det ett problem med stötdämparna? (går dessa att kolla?)
Tror inte att det är slangen - (men ska kolla ytterligare), samt kolla vad en passande Pressostat kostar.
När centifugeringen gick igång hoppar maskinen (måste skruva fast den - för att inte få den mitt på golvet...)
antingen står den oljämt eller så har en fjader skavt igenom plaSTEN ELLER EN STÖRT SOM ÄR SLUTA Albireo skrev:Tack!
kan även stå oljämt på golvet
IOM att preostaten ej jobbar i vätska utan luft så går de aldrig sönder däreomt kretskorten
Hoppar maskinen är ju antingen inte transportsäkringarna borttagna eller så är något rejält slut i maskinen. Samsung t ex brukar korset inuti trumman (som ansluter till bakre remhjul och fäster det i trumman) korrodera bort så hela infästningen glappar eller blir sned, med grav obalans som följd. Gör då också att remmen hoppar av. Dåliga stötdämpare kan orsaka problem med vibrationer, men jag tvivlar till den grad att maskinen åker rundor i tvättstugan. Jag har aldrig sett det iaf. Någon av fjädrarna som baljan hänger i kan vara trasiga.
Vad tvättar du? Man ska alltid försöka ha tvätt som går att balansera för maskinen, dvs inte bara en 4kg granitsten som fastnar på ena sidan och belastar både lager och stötdämpare extremt.
Lägg upp en video så proffsen kan bedöma.
Vad tvättar du? Man ska alltid försöka ha tvätt som går att balansera för maskinen, dvs inte bara en 4kg granitsten som fastnar på ena sidan och belastar både lager och stötdämpare extremt.
Tack för idéerna!
Upplever inget "är löst" i maskinen. Som sagt, trodde att det skulle bli bättre när lagren byttes (då tog trumman till slut i sargen) - men ingen skillnad uppstod. Eftersom "jag" sällan tvättar 🤔 rapporteras endast problemen i efterhand 😉 - när maskinen placerades på en upphöjd ram, som bultades fast i väggen.
Kan den "hoppa" bäst den vill, inom ett begränsat område. Men det hörs när tvätten håller på att bli klar. Just nu består tvättarna (nästan dagligen) i huvudsak av småbarn kläder (tvillingar 5mån). Eftersom maskinen nu får vila pga. förmodligen trasig pressostat, tänkte jag kolla om även annat kan behöva bytas (samt en kostnads kalkyl). En ny pressostat kan gå på nästan 1000kr... Men kommer pressostaten fixa vibrationerna? - kanske? Maskinen kanske har tagit in för mycket vatten en tid? På slutet kunde det "sippra" ut lite vatten under maskinen - inte mycket, men det blir blött på hyllan. (kanske för den haft för mycket vatten?)
Enda jag märkt är att det finns två stötdämpare som är lite "rostiga"längst ned...
Golvet lutar mot avloppet. Men maskinen har jag försökt få i våg. Ser ingen fjäder som "hänger". Trodde att det skulle bli bättre efter jag gjorde ett lager/rem byte för något år sedan. Men upplevde ingen direkt skillnad. Enda jag kan se, är att tidens tand har påverkat vikterna (det ramlar en del små sten / grus från vikterna.)returen skrev:
Transportsäkringarna är borta (tror jag) trumman rör sig fritt när man skakar på trumman med handen.MultiMan skrev:
Hoppar maskinen är ju antingen inte transportsäkringarna borttagna eller så är något rejält slut i maskinen. Samsung t ex brukar korset inuti trumman (som ansluter till bakre remhjul och fäster det i trumman) korrodera bort så hela infästningen glappar eller blir sned, med grav obalans som följd. Gör då också att remmen hoppar av. Dåliga stötdämpare kan orsaka problem med vibrationer, men jag tvivlar till den grad att maskinen åker rundor i tvättstugan. Jag har aldrig sett det iaf. Någon av fjädrarna som baljan hänger i kan vara trasiga.
Upplever inget "är löst" i maskinen. Som sagt, trodde att det skulle bli bättre när lagren byttes (då tog trumman till slut i sargen) - men ingen skillnad uppstod. Eftersom "jag" sällan tvättar 🤔 rapporteras endast problemen i efterhand 😉 - när maskinen placerades på en upphöjd ram, som bultades fast i väggen.

Logga in
Skapa konto
Kan den "hoppa" bäst den vill, inom ett begränsat område. Men det hörs när tvätten håller på att bli klar. Just nu består tvättarna (nästan dagligen) i huvudsak av småbarn kläder (tvillingar 5mån). Eftersom maskinen nu får vila pga. förmodligen trasig pressostat, tänkte jag kolla om även annat kan behöva bytas (samt en kostnads kalkyl). En ny pressostat kan gå på nästan 1000kr... Men kommer pressostaten fixa vibrationerna? - kanske? Maskinen kanske har tagit in för mycket vatten en tid? På slutet kunde det "sippra" ut lite vatten under maskinen - inte mycket, men det blir blött på hyllan. (kanske för den haft för mycket vatten?)
Enda jag märkt är att det finns två stötdämpare som är lite "rostiga"längst ned...
okay är vikterna lösa så får du betongdammetA Albireo skrev:Tack för idéerna!
Golvet lutar mot avloppet. Men maskinen har jag försökt få i våg. Ser ingen fjäder som "hänger". Trodde att det skulle bli bättre efter jag gjorde ett lager/rem byte för något år sedan. Men upplevde ingen direkt skillnad. Enda jag kan se, är att tidens tand har påverkat vikterna (det ramlar en del små sten / grus från vikterna.)
Transportsäkringarna är borta (tror jag) trumman rör sig fritt när man skakar på trumman med handen.
[bild]
så där har du svaret
ovanligt mycket ovanligt därför la jag inte till detta som en parameter
risken med lösa vikter är att de gnager hål in i baljan med vattenläcka till följd
Nja, lösa vill jag inte säga stenaran ser ut ungefär så härreturen skrev:

Men bitar börjar vilja lossa. (det börjar med detta - som snart faller lös)

Logga in
Skapa konto
Stötdämparna ser dock lite rostiga ut. (här ser man även lite "småsten" från vikterna.

Logga in
Skapa konto
Spelade in en film hur trumman rör sig.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Det är bara två fjädrar som håller upp trumman och två dämpare under. Trumman går att "gunga" även i sidled, men väldigt trögt...
Ska bakre motorfästet som hänger fritt i luften verkligen inte sitta fast någonstans? Är motorn ditsatt på rätt sätt?
Stötdämparna ska (givetvis) inte ha någon rost på kolven alls, de är tvärslut.
Kinesisk kvalitetsbetong:
Stötdämparna ska (givetvis) inte ha någon rost på kolven alls, de är tvärslut.
Kinesisk kvalitetsbetong:
Redigerat:
Tror det är som det ska vara - tänkte att samma motor har använts till flera lösningar?. Motorn sitter dikt mot trumman och följer helt i alla dess rörelser. Är osäker vilken typ av stötdämpare det är. (kanske bara en "dold fjäder" eller en pinne med bricka, med ett hål i utan tätning eller är det en oljedämpare? (har inte kollat").
) Har försökt hitta en passande pressostat (men har ännu inte lyckats)
Lossade slangen och blåste - Kan inte känna något problem med den. (både "öppen" och "hel"returen skrev:
motorn sitter som den skulle....A Albireo skrev:Tror det är som det ska vara - tänkte att samma motor har använts till flera lösningar?. Motorn sitter dikt mot trumman och följer helt i alla dess rörelser. Är osäker vilken typ av stötdämpare det är. (kanske bara en "dold fjäder" eller en pinne med bricka, med ett hål i utan tätning eller är det en oljedämpare? (har inte kollat").
Lossade slangen och blåste - Kan inte känna något problem med den. (både "öppen" och "hel") Har försökt hitta en passande pressostat (men har ännu inte lyckats)
skall du kolla slangen så får du ta loss den
stötdämparen var troligen så från fabrik eller efter sjötransporten, alla maskiner från PRC var rostiga någonstans
påverkar inte funktionen nått nämnvärt