Om du har lite för kort borra är det nog bättre om du kör kalla cp på max för du hämtar upp mera energi från borran då men cp drar mer ström. !245 har en beredare utan mantel och ska ladda fullt på en vv körning till skillnad mot de vp som har mantelberedare där värmen ska strömma över från manteln. Jag har en 1245 8 kw och den ger grymt bra med vv vi har aldig blivit utan och vi badar mycket men har bara ett vanligt badkar inget jättekar.
 
Okey, vad räknas som kort borra då? har 155m till en 8kw! Kör 80% på kbp och 70% på vbp på vv! Har ett delta-t på 3 grader på kb sidan och 7 grader på vb sidan vilket ja förstått ska va bra?! Har ändrat start/stopp temp på vv till 46/58! Blir osäker på om det är nåt fel om det inte är nån annan som har problem! :-S
 
Hej Hur väl stämmer det med den gamla ägaren som förbrukade 46000kwh/år.Vad var det för uppvärmning innan vp.Tycker det låter väldigt mycket.Du har väll lite koll så vp inte bryter på för hög retur så kompressor
stannar och tillsatsen går in i stället
 
58 grader som stopptemp är för högt misstänker att sista 4 graderna gör den vv med elpatron 1245 brukar inte klara mer än ca 54 grader. Har för mej att jag läste att du hade ganska låg kb temp kort borra var ett dåligt uttryck och med låg kb temp skulle jag öka cp till kanske 90% och hämta lite mer från borran och med lågenergi cp så drar den inte så mycket el.
 
Elpatronen är avstängd så kanske är därför vv inte räcker till då vp kanske inte hinner värma vv själv under tiden manne duschar etc?!
Ja det stämmer att förra ägaren gjorde av med 46000kwh/år, dom hade en olja/elpanna men sista åren körde dom endast på el därav den höga förbrukningen! Vi räknar med att halvera det i år med bergvärmen!
 
Jag använder inte elpatron till vv men 58 grader är för hög temp för kompressorn sänk tempen eller använd elpatron om du vill ha så hög temp av nån anledning. Vilken temp brukar det stå i displayen efter en vv körning ?
 
Det var det jag misstänkte att dom kört mycket el.Så den sanna förbrukningen kanske borde vara ca35000 i stället.Undrar varför han satte en 8kw och vad han räknade på?Vet du vilken drivenergi som vp skulle dra enligt kalkylen?
 
Hej! Okej jag ser att du har en 6kw och det är nog för tok för lite.Om vi skulle räkna på medelårsförbrukning på
ditt hus 35000/8760 så hamnar vi på 3,99kw och din 6kw ligger på 2.0kw så du skulle nog haft en 11-12kw så frågan är varför han satte ditt en 6kw.Ditt hus verkar göra av med väldigt mycket energi.Jag monterar och servar vp men av ett annat märke och skulle 46000kwh/år stämma skulle det nog vara rekord med tanke på storleken på ditt hus.Mitt hus byggt 1939 (150)och med korsdrag ligger drivenergin på 6700kwh/år.
Har en 8kw
 
Redigerat:
Hade en 6kw från början men den va på tok för liten så elpatronen gick nästan konstant, därför bytte vi till en 8kw! Huset gör av med väldigt mycket energi, skulle behöva isolera en hel del kan man säga! Men med 8kw har vi inga problem, ligger på runt 1500-2000kwh vintermånaderna och det känns ok med tanke husets isolering etc!
 
Okej det låter bättre borrade ni djupare när ni satte in 8kw eller?isolera låter bra kan nog göra en hel del.Har du ställt tillbaka värdet för vv?Vad ligger kb in nu?
 
borrhålet va 155m även med 6kw så nej det borrades inget nytt hål när vi bytte! ställde ner stopp tempen till 56 imorse men kompressorn va inte igång då så såg inte vad kb in hade för värde! brukar ligga på 2+ och sen -1 ut ungefär! men vad har det med vv produktion att göra egentligen, får väl inte mer varmvatten för att man ökar på kb cp till 100% t.ex?!
 
Nej men jag tänkte att kb in låg på -0.8 tidigare.+2 in nu gillar vi.När din vp växlar över och gör vv så ställer sig din växelventil att göra vv och stänger till värme och har du för högt stopp temp så blir vikten fel.Men räcker inte vv till eller tar vv slut snabbt när du duschar.
 
Men när det låg på så lite va det ju vinter och -25grader ute och kompressorn gick konstant i princip, den har fått jobba hårt från start kan man säga, borran har inte haft det lätt ;) okey, får sänka lite där då! VV räcker inte till när man duschar väldigt länge (40-45min), typ om flera duschar efter varandra! Min tanke är att man ska kunna tappa upp ett bad medans en annan duschar, t.ex om barn vill bada medans föräldrarna duschar! vi får ju helt enkelt vänta och se hur det funkar och isf komplettera med en nibe compact om det inte skulle räcka till!
Antar att det spelar roll hur man har driftprion inställd oxå, vi har den inställd på 45/15min på värme/vv och timar man duschningen när den håller på med värmen så jobbar den inget med vv under tiden man duschar och således tar ju vv slut fortare, tror att vi har hittat förklaringen till att det inte alltid tar slut! vad rekomenderar ni att man har för driftprioritering?
 
Okej -25 så ska din kompressor gå hela tiden.Borran klarar sig nog men duscha 45-50 min och bada sammtidigt blir kanske för mycket.Troligt vis så är det nog inget fel utan vv räcker helt enkelt inte till Du får väll prata med shäfern och korta ner duschtiderna,Slå näven i bordet (om du vågar he he)
 
Redigerat:
jo men visst är det så, kan ju prova såhär på en fredag att slå näven i bordet! haha, eller så räknar man med en compact i badrumsbudgeten och får mer vv och en nöjd fru på samma gång! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.