Sticker in en fråga.. Kan man se i menyn på 1245 hur mycket ström själva pumpen dragit i dec??
Kan man se hur mycket elpatronen samt kompressorn gått under dec?
Hur mycket som gått till varmvatten relativt till golvslingorna?

Jag hittar inte dessa uppgifter i menyn på pumpen.

Skulle vara lite intressant för just nu värmer jag bara 30kvm golv med en 6kw pump. 180 meter borrhål.
Har av olika anledningar Inte dragit igång resten av huset innan vintern kom..
 
Kan ju hälsa dig Skumpen att jag har det varmt och gott (utan elpatron) med -30 grader. Så allt handlar om att få ett rätt dimensionerat system.
 
Mich skrev:
Mr Lingonbacken: Vad har du för start och stop temp på varmvattnet?

PS. Missade du mitt tidigare inlägg om detta?
Såg det nu igen, vad ändrade du till då? start/stop på normal är väl 42/47 om jag inte missminner mig från fabrik!? Vilka värden har du exakt på eko,norm,lyx?
tack :)
 
Mr Lingonbacken skrev:
Nu har det gått exakt en vecka sen dom bytte panna, eller igår hade det gått en vecka men sak samma, kollade elmätaren förra fredagen och kollade den idag, och på 6 dagar har vi gjort av med ca 500kwh, hittills i januari har vi gjort av med 2155kwh vilket är mer än hälften så mycket som i december (4800kwh), går kanske inte att jämföra helt heller då januari har haft rena sommarvärmen jämfört med december men ändå! runt 2500kr i elräkning en vintermånad är ju helt acceptabelt tycker jag!
So far So good som man säger.

Tycker ändå att varmvattnet inte riktigt räcker till, frugan duschar 20-30min om dagen på det varmaste i duschen, om jag då duschar efter henne får jag duscha kallt! =( Vad är största skillnaden mellan eko,normal och lyx i varmvatteninställningen? tar ju väldigt lång tid för pannan att återfå "duschtemp" om man kör slut på varmvattnet, var även och köpte ett eko duschmunstycke i veckan men gjorde ingen större skillnad, finns det några andra bra inställningar man kan göra i pannan för att få det bättre eller är en acktank enda alternativet, ska ju renovera badrummet i vår och då lär det ju bli badkar och vv beredaren har väl typ 200l tappvolym vilket inte räcker långt!?

efter 20-30 minuter konstant ruschande i 37-40 gradit vatten tömmer du dom 160 literna som varmvattenberedaren inne håller. (jva vet inte om din pump gör 55 eller 65 gradit vatten?)
Min pump gör i fabriks inställning 55 gradit vatten, detta är inte samma sak som att vattnet är 5 gradit i varmvattenberedaren.
Vi har en liten yttermantel som endast innehåller 45 liter vatten som värms upp till 55 grader, sen ska dessa 45 liter värma innermanteln, då får vi en utjämnad tempratur. Som tur är gör pumpen flera starer & till sist kan man nog nå nära 50 grader på innermanteln (tar över en timme innan man har nått den tempraturen om man tömt beredaren helt på värme)

Om du ska ha ett lite vanlig badkar på 60 x 180 så klarar du en fyllning om man inte duschar före eller efter.
Ska du ha större badkar så får man komplitera med elberedare i serie. eller bygga om din pump så den kan hantera en extärn VPA (som jag nämt tidigare så bör man välja an 11XX model & VPA om man vet att man ska ha mycke varmvatten)
12XX modellerna är en kompromiss modell som har allt på ett litet utrymme, men då blir varmvatten mängden liter + att uppvärmningstiden blir aningen lång.

Jag gjorde själv samma mistag, men byggde om min 1215 till en 1115 & är nu mycket nöjd. jag har en VPA 300/200
En sån har 300 liter inner mantel & 200 liters yttermantel. en annan fördel är att jag nu när jag byggt om anläggningen kan strypa flödet till yttermanteln så jag når et bra deltat + att jag även så kan justera upp tempraturen så min värmepump som enligt spec leveerar 55 grader, faktsikt levererar 60 gradit vatten.
 
Göran.W
Skumpen skrev:
När man läser här så verkar det som att har man VP så måste man ha en värmekälla till för att slippa frysa då det blir många minusgrader.
Har kört mina luft\luft i -24 grader utan tillskott och ändå haft 21-22 grader inne utan att pumparna ens gått fullt.

Värmde 200kvm + garage
3 pumpar i bostads delen och 1 i garaget
Total effekt på dom är 19200 watt.

Allt handlar om dimensionering av värmepumparna.
Det går att få vilken anläggning som helst hel täckande men det är frågan om det är ekonomiskt försvarbart.

Min senaste el räkning var inte rolig så jag stängde av alla pumparna och gick över helt till att elda i ved pannan.

Vår och höst eldar jag inte alls för det är inte värt mödan när pumparna jobbar med ett cop på i snitt 3.
 
Skumpen skrev:
När man läser här så verkar det som att har man VP så måste man ha en värmekälla till för att slippa frysa då det blir många minusgrader.
Nja, nu vet jag inte riktigt hur du läste mitt inlägg. Jag har tillgång till gratis ved, men vill inte såga/hugga 30-35m3 varje år, däremot tycker jag det är trevligt med lite eldande och det kapar kanske lite kwh också, så 2-3m3 går det kanske åt.
Pumpen fixar värmen helt själv, om och när jag så väljer. Så det är lite valfrihet om man vill ha några grader mera om kvällar och helger.:)
 
CarMan skrev:
Nu är vi alla olika, så därför ställer jag några frågor som kommer upp i mitt huve.

Om man har gratis ved & trots bergvräme väljer att elda varje kväll & hela helgerna. varför byggde man inte en komplett vedanläggning för samma penger som bergvärmen kosta?

Om man nu känesig manad at behöva elda för att elpatronen inte ska gå i, varför instalera men inte en störe pump till en bråkdel av kostnaden mot vad en täljstenskamin kostar?

Hopas du inte tar illa upp.
Här tas inte illa upp :)
Visst är det bra att kunna ha olika lösningar.
Vår värmepump klarar givetvis att värme hela huset, blir det kallare än -15-20 så stöttar den med elpatron, vilket det inte är många dagar på en vinter i de här trakterna.
Tidigare värmde vi ju hus och vatten med el direkt och då var det ju så, men med all statistik från pumpen så blir det lätt lite sport att den ska få gå så effektivt och billigt som möjligt.

Jag räknade på ett komplett vedsystem också, men då vi inte har något pannrum eller källare så skulle det krävas bygge av separat sådant inkl kulvert, acktankar osv, en investering 3-4 ggr större än de 80k som 1245-6 och 450m jordvärmeslinga kostade, plus att man då låser sig till en mer omfattande vedhantering. Uppsidan är givetvis större oberoende av elpriset.

Där ligger också motivet bakom att inte gå på en större pump, då hade det krävts en volymförstorare i systemet för att få vettiga gångtider och en sådan finns det helt enkelt inte plats för i skrubben där VP’n står, givetvis kunde väggar flyttats osv, men det hade varit svårt att motivera.

Eldandet är som en livsstil, har man en gång fått vanan att tända upp i kaminen/spisen när man kommer hem är det svårt att sluta... Vi har även en vedspis i köket, där eldas mer sparsamt, men är en trygghet om det blir strömlöst.

Så jag är fullt nöjd med vår lösning, men har inga problem med att andra lösningar passar bättre i andra hus, filosofier och livsstilar.
 
Redigerat:
CarMan skrev:
efter 20-30 minuter konstant ruschande i 37-40 gradit vatten tömmer du dom 160 literna som varmvattenberedaren inne håller. (jva vet inte om din pump gör 55 eller 65 gradit vatten?)
Min pump gör i fabriks inställning 55 gradit vatten, detta är inte samma sak som att vattnet är 5 gradit i varmvattenberedaren.
Vi har en liten yttermantel som endast innehåller 45 liter vatten som värms upp till 55 grader, sen ska dessa 45 liter värma innermanteln, då får vi en utjämnad tempratur. Som tur är gör pumpen flera starer & till sist kan man nog nå nära 50 grader på innermanteln (tar över en timme innan man har nått den tempraturen om man tömt beredaren helt på värme)

Om du ska ha ett lite vanlig badkar på 60 x 180 så klarar du en fyllning om man inte duschar före eller efter.
Ska du ha större badkar så får man komplitera med elberedare i serie. eller bygga om din pump så den kan hantera en extärn VPA (som jag nämt tidigare så bör man välja an 11XX model & VPA om man vet att man ska ha mycke varmvatten)
12XX modellerna är en kompromiss modell som har allt på ett litet utrymme, men då blir varmvatten mängden liter + att uppvärmningstiden blir aningen lång.

Jag gjorde själv samma mistag, men byggde om min 1215 till en 1115 & är nu mycket nöjd. jag har en VPA 300/200
En sån har 300 liter inner mantel & 200 liters yttermantel. en annan fördel är att jag nu när jag byggt om anläggningen kan strypa flödet till yttermanteln så jag når et bra deltat + att jag även så kan justera upp tempraturen så min värmepump som enligt spec leveerar 55 grader, faktsikt levererar 60 gradit vatten.
okej, vad menar du med att du byggde om din 1215 till en 1115 och hur gör man det? det kommer att behövas mer vatten i framtiden då man vill kunna tappa upp ett bad och sen duscha av sig direkt efter! som jag förstått det så värmer även vp upp vattnet i en acktank så man förstorar väl endast vattenmängden men det kommer väl ta väldigt lång tid för vp att värma upp allt det och det är ju tid som den inte kan jobba med värmen i huset istället!? som det är nu så sjunker ju framlednignstempen ganska mycket under dom 20 min som vp håller på med vv vilket gör att gradminuterna sjunker och elpatronens drifttid blir högre! Kan man inte då istället köpa en till vvb och docka med vp, på så sätt störs ju inte vps "drift" av att värma ytterliggare 100tals liter vatten!? förstår ni mitt tankesätt`?
 
Den enklaste när mann har en 12xx pump är att instelera en elberedare.
Men även om elpatronen kommer at få hjjälpa till då man tappar många gadminuter på en klen pump så är det på ett år billigare att låta värmepumpen göra varmvatten. (men för din i nulägget blir ju investeringen så stor att det tar långtid at räkna hem den, i jämförelse med att seriekoppla en elberedare)

Att bygga om pumpen innebär att garantin inte längre gäller. (ialla fall om man ska hård dra det)
Själva ombygnaden är enkel. systemet i en 12xx pump ser ut så här. Du har själva värmepumpen som gör varmvatten, sen en cirkulationspump. Efter det sitter en eldriven växemlentil som kan styra vattnet att gå i 2 olika riktningar. ena hållet är ut till radiatorsystemet & andra hållet är till yttermanteln i varmvatten beredaren.
I andra änden på yttermanteln går vattnet tillbaka till värmapumpen (även radiator kretsen går tilbaka dit & dessa 2 rör är samankipplade med en T kopplng så bara ett röre går in i värmepums delen)
Mycke av detta är alltså inne bakom nedre plåt kåpan.

När man ska bygga om pumpen så kapar man röret som går från växelventilen & till dubelmanteln. Pluga rörat mot dubelmanteln & slarvapå (lätast att stoppa i ett nytt rör redan från växelventilen)
Dra det nya röret till yttermanteln på din nya VPA du har stående bredvid värmepumpan.
även den nya VPA:n behöver ju ett retut rör från yttermanteln, detta ansluter ru på valfritt ställe på radiatorsystemets retur.

Ju kortare desa rör till & från VPA:n är ju mindre knäppningar i systemet
En extra finess är att montera en justerbar strypventil på röret som går till VPA, då kan man justera flödet där & på så sett få bra Delta-t & mycke varmare varmvatten.
 
Mr Lingonbacken skrev:
Såg det nu igen, vad ändrade du till då? start/stop på normal är väl 42/47 om jag inte missminner mig från fabrik!? Vilka värden har du exakt på eko,norm,lyx?
tack :)
42-47 låter väldigt lite som diff. Misstänker att detta går på bara några få minuter.

Jag har nu 44 - 56. Jag har inte samma pump som du, men samma effekt. Jag tror att vi har något sådär lika vattenvolymer. Jag har inte eko/norm/lyx, utan bara en inställning. Ja, förutom extra varmvatten då.
 
När det gäler varmvatten produktion så går pumpen bara 20min på varmvatten produktion, sen slår den över o värmer huset (om inte hus värmebehov finns så cirkulerar den bara vattnet i radiatorerna) även detta i 20 min, sen blir det varmvatten produktion i gen.
Och så håller det på tills man når den tempratur man valt för varmvattnet (på min pump kan jag välja A, då gör den så varmt vatten den kan till den löser på högtryckspresostaten)
 
Mr Lingonbacken skrev:
Tycker ändå att varmvattnet inte riktigt räcker till, frugan duschar 20-30min om dagen på det varmaste i duschen, om jag då duschar efter henne får jag duscha kallt! =( Vad är största skillnaden mellan eko,normal och lyx i varmvatteninställningen? tar ju väldigt lång tid för pannan att återfå "duschtemp" om man kör slut på varmvattnet, var även och köpte ett eko duschmunstycke i veckan men gjorde ingen större skillnad, finns det några andra bra inställningar man kan göra i pannan för att få det bättre eller är en acktank enda alternativet, ska ju renovera badrummet i vår och då lär det ju bli badkar och vv beredaren har väl typ 200l tappvolym vilket inte räcker långt!?
Då frugan din njuter av långa duschar skulle du bli mycket hjälpt att byta ut duschmunstycket mot ett "snålspolande" dito - gör mycket för både vattenförbrukning men ännu större skillnad i energiförbrukning. Tyvärr har trenden de sista året gått mot stora kromade duschhandtag som det flödar många liter vatten per minut, men det finns vettiga snålspolande som ger lika bra "duschvärde" som "vanliga" duschhandtag. Kolla energimyndighetens artikel om hur mycket man kan spara genom att spara på vattnet:

http://www.energimyndigheten.se/sv/...e/Energieffektiva-kranar-och-duschmunstycken/

En snabb sökning efter snålspolande duschhandtag:

http://www.smarthem.se/8511/p/duschmunstycken/hansgrohe-crometta-85-green-handdusch/
 
Redigerat:
CarMan skrev:
När det gäler varmvatten produktion så går pumpen bara 20min på varmvatten produktion, sen slår den över o värmer huset (om inte hus värmebehov finns så cirkulerar den bara vattnet i radiatorerna) även detta i 20 min, sen blir det varmvatten produktion i gen.
Och så håller det på tills man når den tempratur man valt för varmvattnet (på min pump kan jag välja A, då gör den så varmt vatten den kan till den löser på högtryckspresostaten)

Har du enbart ett varmvattenbehov så går den enbart på VV och gör detta till VV-Stopp nås.


När du väljer A som i Automatisk så bryter den på driftpressostaten, ej HP.
 
Kan meddela att jag va in på vattenfalls hemsida igår och kollade min förbrukning för januari månad och blev väldigt glad när jag såg att vi gjort av med 2484kwh i januari jämfört med 4804kwh i december, att byta till en 8kw löste med andra ord problemet, nu går det ju inte att jämföra kylan men ändå! =)
tack för all hjälp, har numer inte problem med NIBE F1245-6w utan en väldigt gott fungerande NIBE F1245-8kw!
Ligger på mellan 8-12 starter/dygn med gm -100, funderar på att höja den ytterliggare för att få ner antal starter men det kanske bara är dumt!?
 
Joens skrev:
Har du enbart ett varmvattenbehov så går den enbart på VV och gör detta till VV-Stopp nås.


När du väljer A som i Automatisk så bryter den på driftpressostaten, ej HP.

Nej, den slår över o cirkulerar hus värmen i 20 min, även om det inte behövs tillföra mer värme, så förflyttar man den värmen man har.

Så funkar ialla fall min 1215
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.