Japp eller så kopplar du tillbaka el-patron så den får stötta och visa shäfern vad det kostar med vv.Lycka till
PS:Har slagit näven i bordet en gång men det hände inte så mycket för hon stod i duschen då och det var några år sedan.
 
Även 56 grader är för högt gränsen ligger troligtvis vid 53 grader mer klarar den inte utan elpatron vp har max retur vid 58 grader.
 
finns det någon inställning som man kan ändra värdet för när elpatronen ska gå in och hjälpa till med vv?
 
Om man använder läge lyx så kan elpatron gå in och hjälpa till det ska den inte göra i de andra lägena.
 
F
Mr Lingonbacken skrev:
Okey, vad räknas som kort borra då? har 155m till en 8kw! Kör 80% på kbp och 70% på vbp på vv! Har ett delta-t på 3 grader på kb sidan och 7 grader på vb sidan vilket ja förstått ska va bra?! Har ändrat start/stopp temp på vv till 46/58! Blir osäker på om det är nåt fel om det inte är nån annan som har problem! :-S
VV46/58 ?? Jag kör 37/48 har jag för mig. Går man in i duchen vid 37 grsder så kan det klart hända att person två fryser lite i slutet men vad fan... är man snål så är man. Kan ite direkt påstå att det är nån komfortsänkning. Jag försöker prioritera få starter på kopressorn.
 
Göran.W
Vilket I-lands problem
Man blir inte renare om man står 30-40 minuter istället för 5 minuter
Risken är ganska stor att frugan står ännu längre i duschen om det finns mer vatten för kan man stå 40 minuter tills varm vattnet tar slut kan man garanterat stå 60 minuter med.
 
Jag kör 36/46 på VV. Det ger få starter och COP borde i snitt ligga över 4. Det räcker otroligt nog för att fylla vårt jättekar (480l) om man badar två pers. Tycker det är smått fantastiskt trots extern VPBS300 beredade. Jag menar, visst har vi 100l extra jämfört med 1245, men det var ju inte i närheten av att räcka enligt kalylerna ändå. Det skulle ju vara på håret om man körde 65C...

Men vi har vi ju FTX och välisolerat så VP:n har bara gjort vv sedan inflyttningen i april. Får se om det funkar bra när den även behöver sätta igång och göra värme i vinter.

900kWh från mitten på april till idag känns rätt okej! :)
 
F
steppen7 skrev:
Jag kör 36/46 på VV. Det ger få starter och COP borde i snitt ligga över 4. Det räcker otroligt nog för att fylla vårt jättekar (480l) om man badar två pers. Tycker det är smått fantastiskt trots extern VPBS300 beredade. Jag menar, visst har vi 100l extra jämfört med 1245, men det var ju inte i närheten av att räcka enligt kalylerna ändå. Det skulle ju vara på håret om man körde 65C...

Men vi har vi ju FTX och välisolerat så VP:n har bara gjort vv sedan inflyttningen i april. Får se om det funkar bra när den även behöver sätta igång och göra värme i vinter.

900kWh från mitten på april till idag känns rätt okej! :)

Det kommer nog att fungera utmärkt i vinter med. Vi har ju liknande resonemang om när det är lämpligt att börja producera varmvatten. Vi har en 1225-6 med ännu mindre varmvattenvolym än 1245 och vi klarar att fylla ett bubbelbadkar och minst en ordentlig dusch. Har inte en enda tillsatsminut ännu efter två vargavintrar förutom tvingande körning vid drifttagning av VPn och den periodiska körningen för legionellan.
 
Kan ju förresten klargöra för de som inte har lärt sig hur allt fungerar att 36/46 eller vad man än anger som start/stopptemp så blir ju varmvattnet varmare än så, i alla fall varmare än starttempen. Den temperatur man anger gäller ju en bit ner i beredaren, inte i toppen där man tappar ur varmvattnet.

Om man inte använder nåt varmvatten så kallnar ju allt och man får kanske 37 i toppen när det är 36 längre ner och VPn startar, men om man tar en dusch så strömmar det ju in kallvatten nerifrån och då kan VPn starta även om det är 40 eller varmare i toppen. Så i praktiken får man typ aldrig 36 gradigt varmvatten även om man ställer att det är först då den ska starta laddningen.
 
Synd att nibe har försämrat sina vp. Tidigare hade dom en funktion som kallades toppning av vv som innebär att när kompressorn gick för värme och hade kört klart kollade vp av vv tempen om det var ca 2 grader kvar till vv start så växlade den om och gjorde vv på så sätt hade man varmare vv på vintern samt att det höll nere starterna.
 
F
smurfen72 skrev:
Synd att nibe har försämrat sina vp. Tidigare hade dom en funktion som kallades toppning av vv som innebär att när kompressorn gick för värme och hade kört klart kollade vp av vv tempen om det var ca 2 grader kvar till vv start så växlade den om och gjorde vv på så sätt hade man varmare vv på vintern samt att det höll nere starterna.

När försvann den funktionen? Jag har saknat nåt sånt på min 1225.
 
Den tror jag finns på din 1225a den försvann med 1245 vet inte när det kom men vet att modellerna före hade funktionen.
 
Den där funktionen har jag läst om nånstans fastän jag har en 1145:a. Kan det vara så att 1145/1245 alltid gör detta? Att dom bara har tagit bort det ur menyn?
 
Nej har inte sett det i loggen.
 
Hej hopp, går fortfarande och gnuggar mig lite i huvudet över min KB Temp, just nu ligger den på -1in och -3,5ut och då har det ju inte ens varit kallt ute! blir ingen skillnad om jag ställer upp kp till 100% mer än att deltat blir dåligt.
Vad kan det bero på och vad kan man göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.