Det är nått fel på expkärlet om trycket stiger så att säkventilen släpper ut vatten eller kanske för litet exp kärl det finns en anledning till att man brukar ha öppen exp vid vedeldning..

Det kan absolut vara fel på pumpen till radiatorerna. Men det medför inte att laddningen inte funkar. Det medför heller inte att övertrycksventilen öppnar. Det verkar som att du har fler fel.

Redigerat:
Det var ju bra att expansionskärlet verkar helt.

Men jag förstår ärligt inte varför cirkulationspumpen till elementen skulle påverka hur värmen laddas från pannan till tanken. Det är väl två olika slingor på samma vatten? Det ska ju vara en slinga mellan panna och tank, nu som det verkar så pumpar den från botten på tank in i pannan och det varma vattnet ska på samma sätt gå från pannan till toppen på tanken. Om du har termostater så brukar det börja ladda vid ca 75 grader, då ska skiktet av varmt vatten börja överst i tankarna och gå neråt tills de är helt fulla med 75-gradigt vatten, sedan om pannan fortfarande brinner ska temperaturen stiga på vattnet.

M
Ordnade det sig eller har ni gått över till vinterställ inomhus? :)

M Marcussjogren skrev:
Ordnade det sig eller har ni gått över till vinterställ inomhus? :)
Haha ja vi får se.

Jag skulle ge mig på att byta i helgen men det räckte med att jag tittade på unionventilen så sprang den läck och tömde allt vatten till radiatorerna i golvbrunnen... Gav upp och ringde röris.

Dom har varit här idag när jag har varit på jobbet. Nu sitter det en Alpha 2 ifrån Grundfors och snurrar så fint och nya unionkopplingar.

Men, det första jag märkte när jag kom hem är att det skvalpade i alla element. Jättemycket. Jag antar att jag måste avlufta? Har försökt att ringa röris men inget svar.

Ska jag avlufta med pumpen igång och utan att elda? Ska provelda senare tänkte jag.

M
Aj fan - ja det var ju typiskt! Skönt att dem fick löst det i alla fall.

Ja du kommer behöva lufta och eventuellt fylla på en liten tid framöver. Luftning kan du göra kontinuerligt medan systemet går.

Du kan ta en runda varje kväll och lyssna och känna på elementen.
Porlar det eller om elementet är kallt upptill och varmare nertill så behöver det luftas.

Iofs så kan du nog prova att lufta oavsett de närmsta dagarna, men ovan är tecken på luft i elementet.

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Ja du kommer behöva lufta och eventuellt fylla på en liten tid framöver. Luftning kan du göra kontinuerligt medan systemet går.
Det verkar finnas olika skolor. Vissa säger att man ska stänga av pumpen.

Det bästa är kanske att prova båda... Men har man fyllt på nytt färskvatten så är det en hel del syre som kommer att gasa ur, så man måste lufta upprepade gånger ett tag framöver även om man tycker att man har fått ut allt.

Elda upp tanken till max i tankarna och se till att shunten är lite öppen så allt vatten blir varmt då släpper syret och du slipper lufta så många gånger.

M
C Carl-Jo-han skrev:
Det verkar finnas olika skolor. Vissa säger att man ska stänga av pumpen.
Jag tycker inte det gör någon skillnad direkt, men visst, stänger man av och väntar ett tag så har säkert lite luft stigit. Men då får man se till att lufta tankarna samtidigt, annars kommer den luften vara det första som går ut i systemet när du kör igång igen.

useless useless skrev:
Det bästa är kanske att prova båda... Men har man fyllt på nytt färskvatten så är det en hel del syre som kommer att gasa ur, så man måste lufta upprepade gånger ett tag framöver även om man tycker att man har fått ut allt.
S smurfen72 skrev:
Elda upp tanken till max i tankarna och se till att shunten är lite öppen så allt vatten blir varmt då släpper syret och du slipper lufta så många gånger.
M Marcussjogren skrev:
Jag tycker inte det gör någon skillnad direkt, men visst, stänger man av och väntar ett tag så har säkert lite luft stigit. Men då får man se till att lufta tankarna samtidigt, annars kommer den luften vara det första som går ut i systemet när du kör igång igen.
Nu har jag luftat ur elementen i omgångar efter att jag kom hem. Som väntat var det väldigt mycket luft men jag har fått ur det mesta. Efterklok som man alltid är insåg jag att jag borde ha bytt ut luftnings-nipplarna när systemet ändå var tomt då jag visste att dom är näst intill rundslitna :poop:

Sedan så eldade jag. Alla element blev varma och dom blev det samtidigt. Trycket håller dig stabilt runt 1,2 bar och skiktningen i tankarna lirar. Apskönt!

Pumpen (som jag för övrigt tycker är grymt snygg och borde hänga synligt som en tavla haha) visar 15 W i förbrukning på läge två. Känns helt ok.

Så summa sumarum, problemet löst (y) tack för alla inputs!

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Haha så tycker jag alltid det är, kan ju inte ens hämta en sak i ena änden av huset och samtidigt komma ihåg att ta med sig något annat på vägen tillbaka. Lagom disträ.

”En klen hjärna får ha starka ben” - så att säga.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.