M
D Daniel 109 skrev:
Nej. Jag syftade på när du kollar förtrycket. Är trycket högre än förtrycket är det alltid samma på luft och vattensidan.
Är inte med på hur du menar.

Om förtrycket är 0 och systemtrycket 1, så är det ju inte samma?
Luften komprimeras ju, men trycket förblir väl det samma i blåsan?

Som jag förstått det hela så utgår man från ett svalt system och med i princip 0 bars tryck. Pumpar upp expkärlet till 0,5 bar och efterfyller med vatten till önskat tryck.
När vattnet sedan blir varmt så expanderar det, luften komprimeras och tillåter då vattnet att expandera utan att påverka systemtrycket något nämnvärt, kanske någon tiondels bar.

Så har i alla fall jag gjort.

Är bara en stilla undran, jag kanske inte riktigt fattar hur komprimerad luft beter sig :)

Nej det gör du inte.

Om du har ett systemtryck på 1 så måste du ju pumpa in luft med trycket 1 för att få in något alls. Om du har systemtrycket 1 och lufttrycket 1,1 så betyder det att allt vatten är ute ur kärlet och det byggs upp ett eget tryck i det.
När du komprimerar luften så ökar trycket.
Om det finns både luft och vatten i kärlet så har luft och vatten samma tryck.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Haha - hör man att det brötar runt i trädgården så springer man ju inte ut, det har man lärt sig den hårda vägen, precis som du gjorde nu :D
Är det banditer så kommer dem ju in till dig istället ;)
Hehe. Sant! Men jag brukar ha vildsvin i potatislandet och dom brukar springa iväg om man överraskar dom :)

Ny cirkulationspump av märket WILO på ett bord framför tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni att denna kan ersätta min gamla cirkpump rätt av? Vad behöver jag vid ett byte, sitter det gummipackningar eller är det konisk anslutning? Gängtejp eller pasta?

Det är planpackning.

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
M
Tror det är den modellen som sitter i min värmepump, men om den är klassad för att klara 65-70C som ni säkert har vet jag inte. Hittade inget produktblad heller.

Hur lätt själva bytet är vågar jag inte riktigt svara på. Det ser ut som att det sitter pumpkopplingar med avstängningskran på vardera sida om pumpen, men är inte helt säker.
Annars blir det krångligare för du har inga kulventiler varken mellan panna och pump eller radiatorerna. Eller ja - krångligare och krångligare, man får tappa ur vatten tills det är trycklöst så man slipper få en fontän på sig.

Mer spännande är det hur vida pumpens längd passar rakt av, finns inte mycket rör att kapa. Men vänstra sidan kanske går att flytta lite utan att det blir spänt.

Det är mycket om och men när man inte är på plats och inte jobbar med det ;)
Daniel kan säkert flika in något smartare :D

M
C Carl-Jo-han skrev:
Hehe. Sant! Men jag brukar ha vildsvin i potatislandet och dom brukar springa iväg om man överraskar dom :)
Haha - vänta bara tills dem ledsnar på att du stör deras måltid ;)

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Flera frågetecken har uppenbarat sig.
  1. Varför fylls dina tankar underifrån? De ska fyllas uppifrån för att behålla skiktningen. Detta är troligen inte orsaken till dina problem men ett fel i designen.
  2. Du har alldeles för högt tryck i ett kallt system. Det ska vara max 1,5 när det är uppe i full värme, typ 95 grader rakt igenom. Knacka på expansionskärlet, uppe och nere och hör om det låter lika dant. isf är gummibälgen trasig.
  3. Varför sotar du inte tuberna? Nu har jag för mig att det är fyrkantiga "rör" på vedexen, men faktum är att verkningsgraden ökar mycket om du sotar pannan ca en gång i veckan under eldningssäsong.
Min gissning är att problemet finns i trycket och eventuellt samtidigt pumpen som ska cirkulera vattnet mellan panna och tank. Om det finns termostater där kan du ju prova att ta ut dem, så kommer pumpen att ge maximalt flöde hela tiden.

M
ylven ylven skrev:
  1. Varför fylls dina tankar underifrån? De ska fyllas uppifrån för att behålla skiktningen. Detta är troligen inte orsaken till dina problem men ett fel i designen.
  2. Du har alldeles för högt tryck i ett kallt system. Det ska vara max 1,5 när det är uppe i full värme, typ 95 grader rakt igenom. Knacka på expansionskärlet, uppe och nere och hör om det låter lika dant. isf är gummibälgen trasig.
  3. Varför sotar du inte tuberna? Nu har jag för mig att det är fyrkantiga "rör" på vedexen, men faktum är att verkningsgraden ökar mycket om du sotar pannan ca en gång i veckan under eldningssäsong.
Min gissning är att problemet finns i trycket och eventuellt samtidigt pumpen som ska cirkulera vattnet mellan panna och tank. Om det finns termostater där kan du ju prova att ta ut dem, så kommer pumpen att ge maximalt flöde hela tiden.
Vi har väl inget som indikerar att tanken laddas från botten?
Däremot vet vi att returen går in i botten enligt tidigare inlägg.

Kallt tryck var väl 0,9 bar - det är väl inte tokhögt? Det är ju i så fall expansionskärlet som skulle kunna orsaka problemet med övertrycket.

M Marcussjogren skrev:
Tror det är den modellen som sitter i min värmepump, men om den är klassad för att klara 65-70C som ni säkert har vet jag inte. Hittade inget produktblad heller.
Har inte heller hittat något datablad på den, men det får bli en annan pump ändå... Hade en känsla av att den var för bred så jag ringde sambon som kontroll-mätte. Denna är 18 cm och nuvarande är 13. Och jag har ingen plats att öka 5 cm där. Synd, för den hade varit gratis.

M Marcussjogren skrev:
Hur lätt själva bytet är vågar jag inte riktigt svara på. Det ser ut som att det sitter pumpkopplingar med avstängningskran på vardera sida om pumpen, men är inte helt säker.
Annars blir det krångligare för du har inga kulventiler varken mellan panna och pump eller radiatorerna. Eller ja - krångligare och krångligare, man får tappa ur vatten tills det är trycklöst så man slipper få en fontän på sig.
Det sitter sådana där unionventiler på båda sidor. Jag räknar iskallt med att dom är täta :oops: Tänkte stänga dom och släppa lite. Slutar det inte rinna så får jag tömma systemet så mycket som det behövs.

M Marcussjogren skrev:
Mer spännande är det hur vida pumpens längd passar rakt av, finns inte mycket rör att kapa. Men vänstra sidan kanske går att flytta lite utan att det blir spänt.

Det är mycket om och men när man inte är på plats och inte jobbar med det ;)
Daniel kan säkert flika in något smartare :D
Jag uppskattar dina (och andras) försök att hjälpa till :) Pumpen var för lång som jag skrev ovan så jag får köpa en annan.

M Marcussjogren skrev:
Däremot vet vi att returen går in i botten enligt tidigare inlägg.
.
TS skrev att det var så i inlägg 10. Jag tror inte heller att det är så, men jag förstår att man kan ta det som en indikation.

ylven ylven skrev:
1 - jag vet inte om det är så eller varför i så fall men det enkla svaret är att det har alltid varit kopplat så här. Och det har fungerat i dom 4 år jag har bott här. Ja tills nu då :)

2 - Frågan är ju varför trycket stiger så mycket. Det har ju börjat med det nu. Jag ska forska mer i allt senare, även expansionskärlet.

3 - För att min sotare alltid tittar på dom och han har aldrig sagt att dom behöver sotas. Jag har bara eldat på så som förra ägaren visade och beskrev när vi tog över huset.

Nja den pumpen verkar fungera som den ska men däremot inte den som cirkulerar vattnet till elementen. Men jag måste forska mer. Är ledig imorgon och ska doktorera lite mer i systemet då!

M
D Daniel 109 skrev:
TS skrev att det var så i inlägg 10. Jag tror inte heller att det är så, men jag förstår att man kan ta det som en indikation.
Ja sorry det var jag som missade det.

Nåväl - det är ju i så fall som ylven säger, inte det som gör att TS inte får varma radiatorer eller att det skjuter vatten ur säkerhetsventilen.
Men det borde ju inte cirkpumpen orsaka heller egentligen i och med att pannans laddning inte drivs av den cirkpump som vi tror är trasig.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Varför fylls dina tankar underifrån? De ska fyllas uppifrån för att behålla skiktningen.
M Marcussjogren skrev:
D Daniel 109 skrev:
Så, nu har jag tittat lite mer på hur det är kopplat. Pumpen mellan tankarna och pannan laddar vatten ifrån botten av tankarna in i pannan. Det varma vattnet ifrån pannan går in i toppen av tankarna. Så allt är normalt där.

ylven ylven skrev:
Knacka på expansionskärlet, uppe och nere och hör om det låter lika dant.
Jag har knackat. Det låter tomt i övre delen och dovt i undre delen. Och det kommer bara luft ur ventilen så det är nog helt där inne.

M Marcussjogren skrev:
Nåväl - det är ju i så fall som ylven säger, inte det som gör att TS inte får varma radiatorer eller att det skjuter vatten ur säkerhetsventilen.
Men det borde ju inte cirkpumpen orsaka heller egentligen i och med att pannans laddning inte drivs av den cirkpump som vi tror är trasig.
Min gissning som glad amatör är att pumpen till radiatorerna är trasig. Detta gör att det varma vattnet som går in i tankarna inte cirkulerar utan stannar i tankarna. Varmt vatten expanderar och trycket stiger i tankarna. Till slut löser evakueringen och trycker ut vattnet ur evakueringsröret.

Men eftersom pannan fortfarande brinner så upprepas proceduren tills veden har brunnit ut. Och pannan blir också för varm eftersom cirkulationen står stilla. Jag får en viss värme i elementen eftersom mina rör är gamla med grov dimension.

Summa sumarum, jag åker och köper en ny cirkulationspump idag.

Låter det vettigt?

M
Jag skulle säga, ja, det låter vettigt.

Jag har också vart inne och funderat på om det inte är så att det är pannans laddpump som har sett till att ditt första element har blivit varmt.
Vilket har lurats lite, men det har nog även gjort att flödet ut från tanken har vart för dålig.
Är dock för dålig på vattentryck vid skiktning i tankar för att kunna avgöra om det har kunnat göra att SÄK har löst ut, men det verkar ju inte bättre :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.