10 575 läst · 56 svar
11k läst
56 svar
Problem med värmen (vedpanna)
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Ja det blir kanske rörigt när jag ska försöka att förklara men det blir väl så när jag inte är så kunnig.D Daniel 109 skrev:Du har uppenbarligen något problem med laddningen. Du verkar inte ha någon laddomat utan bara en termostatstyrd pump. Men jag tror inte att den laddar in i botten.
Kolla om pumpen funkar och när den går.
Det skulle vara bra om du läste in dig på vad du har, det är lite svårt att hänga med i dina beskrivningar.
Kollade i alla fall turbulens-plåtarna idag och där behövde det inte sotas.
Men nu har jag prövat att elda igen och noterat lite mer.
Först så var temperaturen i tankarna nere på 20 grader i alla skikt. Men temperatur-mätaren som sitter direkt efter cirkulationspumpen som ska cirkulera vattnet till radiatorerna visade 40 grader. Kände då på cirkulationspumpen och den är glödhet, minst 60 grader då jag inte kan hålla handen på den ner än någon halv sekund.
Det sitter en skruv i mitten av pumpen (som heter "CP53"). Man kan lossa den, men inte skruva ur den helt. Jag har gjort det och snurrat och det känns som att impellern snurrar med. Och pumpen surrar om jag lägger en skruvmejsel emot den och örat. Den kan ju vara kass ändå.
I alla fall, eldade, efter 45 min så var temperaturen i det övre skiktet uppe i 60 grader, men trycket i tankarna uppe i över 1,5 bar. Säkerhetsventilen på tanken löste ut och evakuerade...
Har inte lagt i någon mer ved 30 minuter efter att tanken evakuerade. Radiatorerna står på max men bara 1 av dom är varm, de tre andra är iskalla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på cirkpumpen. Röret under pumpen är returen ifrån radiatorerna, det är iskallt till vänster om den där ventilen vad det nu är, men till höger om den och på bägge sidor om cirkpumpen är det glödhett.
Börjar misstänka att cirkpumpen är kass men att jag får en viss cirkulation ändå eftersom rören till radiatorerna är gamla grova gjorda för självcirkulation. Vad tror ni?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Om inte jag missuppfattar det hela, så är det framledningen till radiatorerna som är i vänstra anslutningen vid cirkulationspumpen?
Sen sitter det en blandningsventil (lilla svarta) till höger om pumpen som skall blanda in kallt/svalt vatten från returen, en manuell shunt.
Till höger om ventilen tas varmt vatten från pannan.
Resterande returvatten går till botten på tanken och pannan.
Låter det rimligt när du tittar på det?
I så fall, så har du ju nästan 70C i framledning till radiatorerna. Det är varmt
Blir det första elementet riktigt jädra varmt, typ 70C?
Vet du om det är ettrörsystem eller tvårörsystem på radiatorerna?
I ettrörsystem så är alla elementen seriekopplade. I tvårörsystem så har varje element en anslutning till stammar för framledning resp. retur.
Cirkpumpen ska som du säger gå att motionera. Det kan ju hända ibland att skovlar på impellern går sönder.
Någonting påverkar ju uppenbarligen flödet i ditt system. Du bör även kunna känna/höra på rören om det är flöde i dem, det kan jag i mina i alla fall. Det blir en svag vibration i dem.
Det borde kunna ge dig lite ledtrådar om vart det tar stopp.
Edit: missade att du redan skrivit tvårörsystem
Sen sitter det en blandningsventil (lilla svarta) till höger om pumpen som skall blanda in kallt/svalt vatten från returen, en manuell shunt.
Till höger om ventilen tas varmt vatten från pannan.
Resterande returvatten går till botten på tanken och pannan.
Låter det rimligt när du tittar på det?
I så fall, så har du ju nästan 70C i framledning till radiatorerna. Det är varmt
Blir det första elementet riktigt jädra varmt, typ 70C?
Vet du om det är ettrörsystem eller tvårörsystem på radiatorerna?
I ettrörsystem så är alla elementen seriekopplade. I tvårörsystem så har varje element en anslutning till stammar för framledning resp. retur.
Cirkpumpen ska som du säger gå att motionera. Det kan ju hända ibland att skovlar på impellern går sönder.
Någonting påverkar ju uppenbarligen flödet i ditt system. Du bör även kunna känna/höra på rören om det är flöde i dem, det kan jag i mina i alla fall. Det blir en svag vibration i dem.
Det borde kunna ge dig lite ledtrådar om vart det tar stopp.
Edit: missade att du redan skrivit tvårörsystem
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Expansionskärlet kan du kolla dels genom att trycka in mittpinnen på luft ventilen. Kommer det bara luft så ska blåsan vara ok, kommer det vatten så är den kass.
Förtrycket i expkärlet kontrolleras genom att tappa ut vatten ur systemet tills du har 0 bar. Sedan ansluts en manometer till luftventilen.
Förtrycket i expkärlet kontrolleras genom att tappa ut vatten ur systemet tills du har 0 bar. Sedan ansluts en manometer till luftventilen.
Det räcker att trycket är lägre än önskat förtryck. Det är dock svårt stt fylla luft med en manometer. En pump är bättre. Det är fick bra att ha en manometer för att veta vad resultatet blir.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Sluten expansion. Har inte kollat trycket i den än, ska ta med mig en däcktrycksmätare ifrån jobbet och kolla. Har ingen mätare på/till den.S smurfen72 skrev:
Det är korrekt uppfattat!M Marcussjogren skrev:
Jag vet inte exakt vad den lilla svarta är men det skulle det kunna vara. Men vad är då det som sitter under pumpen? Röret som går neråt ifrån den lilla svarta går dels till den andra ventilen eller vad det nu är under cirkpumpen som returen går till, dels går röret fortsatt neråt och in i nedre delen av tanken.M Marcussjogren skrev:
Ja elementet med kortast väg blir väldigt varmt. Sen minskar det gradvis till de som är längst bort. Tvårörssystem ja.M Marcussjogren skrev:
Nu när du säger det så nej, det är nog något som skiljer ifrån förut. Innan har jag kunnat höra flödet ganska tydligt i framför allt ett element, men det gör jag inte nu. Jag får nog börja med att införskaffa en ny cirkulationspump!M Marcussjogren skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Räcker det att stänga kranen till expansionskärlet (med kall panna) och tömma där eller måste jag tömma hela systemet?M Marcussjogren skrev:
Vad ska önskat förtryck vara? Trycket i kall panna och tank brukar ligga på 0,8-1 bar. Expansionskärlet står på golvet bredvid tankarna i källaren och högsta punkten i systemet är ca 3,2 meter ovan källargolvet.D Daniel 109 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Osäker på hur det ska vara med acktank, smurfen vet nog.
Men det viktiga är att sänka vattentrycket i expkärlet. Så i den bästa av världar så skulle du kunna ha en avstängningsventil mor kärlet med avtappningskran. Annars får man tömma systemet på vatten.
Trycket skall vara 0,5 bar i luftblåsan och kanske upp till 0,9-1 bar sen när systemet är uppfyllt med vatten igen. Räkna på ca 0,5 bar per höjdmeter över kärlet som slutligt tryck.
Men det viktiga är att sänka vattentrycket i expkärlet. Så i den bästa av världar så skulle du kunna ha en avstängningsventil mor kärlet med avtappningskran. Annars får man tömma systemet på vatten.
Trycket skall vara 0,5 bar i luftblåsan och kanske upp till 0,9-1 bar sen när systemet är uppfyllt med vatten igen. Räkna på ca 0,5 bar per höjdmeter över kärlet som slutligt tryck.
Så länge trycket är lägre i systemet än i blåsan är det okej. Systemet behöver inte tömmas.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Ok. Jo jag har en avstängningsventil vid expansionskärlet och en avtappning på den med. Så den biten är lugn.M Marcussjogren skrev:Osäker på hur det ska vara med acktank, smurfen vet nog.
Men det viktiga är att sänka vattentrycket i expkärlet. Så i den bästa av världar så skulle du kunna ha en avstängningsventil mor kärlet med avtappningskran. Annars får man tömma systemet på vatten.
Trycket skall vara 0,5 bar i luftblåsan och kanske upp till 0,9-1 bar sen när systemet är uppfyllt med vatten igen.
Men jag ska kolla efter vatten i ventilen och mäta trycket i morgon.
Vart lite avbruten här nu, hörde att någon smög omkring i trädgården, bor på landet och det är kolmörkt så här års. Sprang ut med ficklampan och höll på att springa in sidan på en älgko med 2 kalvar. Vände lika fort som jag sprang ut
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det svarta vredet är en blandningsventil som blandar ut varmt vatten från tanken med svalt vatten från returen för att på så vis styra framledningstemperaturen till radiatorerna vrider man åt endera höger eller vänster så öppnar eller stänger den flödet till den nedre anslutningen.C Carl-Jo-han skrev:Jag vet inte exakt vad den lilla svarta är men det skulle det kunna vara. Men vad är då det som sitter under pumpen? Röret som går neråt ifrån den lilla svarta går dels till den andra ventilen eller vad det nu är under cirkpumpen som returen går till, dels går röret fortsatt neråt och in i nedre delen av tanken.
Det vatten som inte går från returstammen till blandningsventilen skickas rakt ner och sedan till botten på tanken och/eller pannan beroende på hur det är kopplat.
Så anslutningarna på den är:
Höger - varmt vatten från pannan
Nedåt - svalt vatten från returstammen
Vänster - Framledning till radiatorer.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Haha - hör man att det brötar runt i trädgården så springer man ju inte ut, det har man lärt sig den hårda vägen, precis som du gjorde nuC Carl-Jo-han skrev:Ok. Jo jag har en avstängningsventil vid expansionskärlet och en avtappning på den med. Så den biten är lugn.
Men jag ska kolla efter vatten i ventilen och mäta trycket i morgon.
Vart lite avbruten här nu, hörde att någon smög omkring i trädgården, bor på landet och det är kolmörkt så här års. Sprang ut med ficklampan och höll på att springa in sidan på en älgko med 2 kalvar. Vände lika fort som jag sprang ut
Är det banditer så kommer dem ju in till dig istället
Nej. Jag syftade på när du kollar förtrycket. Är trycket högre än förtrycket är det alltid samma på luft och vattensidan.