Jo vet att många säger att det gör stor skillnad men jag märker inte skillnad på ny sotat eller inte även om det säkert skiljer en del.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har uppenbarligen något problem med laddningen. Du verkar inte ha någon laddomat utan bara en termostatstyrd pump. Men jag tror inte att den laddar in i botten.
Kolla om pumpen funkar och när den går.

Det skulle vara bra om du läste in dig på vad du har, det är lite svårt att hänga med i dina beskrivningar.
Ja det blir kanske rörigt när jag ska försöka att förklara men det blir väl så när jag inte är så kunnig.

Kollade i alla fall turbulens-plåtarna idag och där behövde det inte sotas.

Men nu har jag prövat att elda igen och noterat lite mer.

Först så var temperaturen i tankarna nere på 20 grader i alla skikt. Men temperatur-mätaren som sitter direkt efter cirkulationspumpen som ska cirkulera vattnet till radiatorerna visade 40 grader. Kände då på cirkulationspumpen och den är glödhet, minst 60 grader då jag inte kan hålla handen på den ner än någon halv sekund.

Det sitter en skruv i mitten av pumpen (som heter "CP53"). Man kan lossa den, men inte skruva ur den helt. Jag har gjort det och snurrat och det känns som att impellern snurrar med. Och pumpen surrar om jag lägger en skruvmejsel emot den och örat. Den kan ju vara kass ändå.

I alla fall, eldade, efter 45 min så var temperaturen i det övre skiktet uppe i 60 grader, men trycket i tankarna uppe i över 1,5 bar. Säkerhetsventilen på tanken löste ut och evakuerade...

Har inte lagt i någon mer ved 30 minuter efter att tanken evakuerade. Radiatorerna står på max men bara 1 av dom är varm, de tre andra är iskalla.

Cirkulationspump märkt "CP53" på ett värmesystem med rör och manometer, vissa rördelar är varma andra kalla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på cirkpumpen. Röret under pumpen är returen ifrån radiatorerna, det är iskallt till vänster om den där ventilen vad det nu är, men till höger om den och på bägge sidor om cirkpumpen är det glödhett.

Börjar misstänka att cirkpumpen är kass men att jag får en viss cirkulation ändå eftersom rören till radiatorerna är gamla grova gjorda för självcirkulation. Vad tror ni?
 
Har du sluten expansion ? Låter som nått knas med exp kärlet fel förtryck trasig gummiblåsa.
 
M
Om inte jag missuppfattar det hela, så är det framledningen till radiatorerna som är i vänstra anslutningen vid cirkulationspumpen?
Sen sitter det en blandningsventil (lilla svarta) till höger om pumpen som skall blanda in kallt/svalt vatten från returen, en manuell shunt.
Till höger om ventilen tas varmt vatten från pannan.
Resterande returvatten går till botten på tanken och pannan.

Låter det rimligt när du tittar på det?

I så fall, så har du ju nästan 70C i framledning till radiatorerna. Det är varmt :)

Blir det första elementet riktigt jädra varmt, typ 70C?
Vet du om det är ettrörsystem eller tvårörsystem på radiatorerna?
I ettrörsystem så är alla elementen seriekopplade. I tvårörsystem så har varje element en anslutning till stammar för framledning resp. retur.

Cirkpumpen ska som du säger gå att motionera. Det kan ju hända ibland att skovlar på impellern går sönder.

Någonting påverkar ju uppenbarligen flödet i ditt system. Du bör även kunna känna/höra på rören om det är flöde i dem, det kan jag i mina i alla fall. Det blir en svag vibration i dem.
Det borde kunna ge dig lite ledtrådar om vart det tar stopp.

Edit: missade att du redan skrivit tvårörsystem
 
M
Expansionskärlet kan du kolla dels genom att trycka in mittpinnen på luft ventilen. Kommer det bara luft så ska blåsan vara ok, kommer det vatten så är den kass.

Förtrycket i expkärlet kontrolleras genom att tappa ut vatten ur systemet tills du har 0 bar. Sedan ansluts en manometer till luftventilen.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Det räcker att trycket är lägre än önskat förtryck. Det är dock svårt stt fylla luft med en manometer. En pump är bättre. Det är fick bra att ha en manometer för att veta vad resultatet blir.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Har du sluten expansion ? Låter som nått knas med exp kärlet fel förtryck trasig gummiblåsa.
Sluten expansion. Har inte kollat trycket i den än, ska ta med mig en däcktrycksmätare ifrån jobbet och kolla. Har ingen mätare på/till den.

M Marcussjogren skrev:
Om inte jag missuppfattar det hela, så är det framledningen till radiatorerna som är i vänstra anslutningen vid cirkulationspumpen?
Det är korrekt uppfattat!

M Marcussjogren skrev:
Sen sitter det en blandningsventil (lilla svarta) till höger om pumpen som skall blanda in kallt/svalt vatten från returen, en manuell shunt.
Till höger om ventilen tas varmt vatten från pannan.
Resterande returvatten går till botten på tanken och pannan.
Jag vet inte exakt vad den lilla svarta är men det skulle det kunna vara. Men vad är då det som sitter under pumpen? Röret som går neråt ifrån den lilla svarta går dels till den andra ventilen eller vad det nu är under cirkpumpen som returen går till, dels går röret fortsatt neråt och in i nedre delen av tanken.

M Marcussjogren skrev:
I så fall, så har du ju nästan 70C i framledning till radiatorerna. Det är varmt :)

Blir det första elementet riktigt jädra varmt, typ 70C?
Vet du om det är ettrörsystem eller tvårörsystem på radiatorerna?
Ja elementet med kortast väg blir väldigt varmt. Sen minskar det gradvis till de som är längst bort. Tvårörssystem ja.

M Marcussjogren skrev:
Någonting påverkar ju uppenbarligen flödet i ditt system. Du bör även kunna känna/höra på rören om det är flöde i dem, det kan jag i mina i alla fall. Det blir en svag vibration i dem.
Det borde kunna ge dig lite ledtrådar om vart det tar stopp.
Nu när du säger det så nej, det är nog något som skiljer ifrån förut. Innan har jag kunnat höra flödet ganska tydligt i framför allt ett element, men det gör jag inte nu. Jag får nog börja med att införskaffa en ny cirkulationspump!
 
M Marcussjogren skrev:
Förtrycket i expkärlet kontrolleras genom att tappa ut vatten ur systemet tills du har 0 bar. Sedan ansluts en manometer till luftventilen.
Räcker det att stänga kranen till expansionskärlet (med kall panna) och tömma där eller måste jag tömma hela systemet?

D Daniel 109 skrev:
Det räcker att trycket är lägre än önskat förtryck. Det är dock svårt stt fylla luft med en manometer. En pump är bättre. Det är fick bra att ha en manometer för att veta vad resultatet blir.
Vad ska önskat förtryck vara? Trycket i kall panna och tank brukar ligga på 0,8-1 bar. Expansionskärlet står på golvet bredvid tankarna i källaren och högsta punkten i systemet är ca 3,2 meter ovan källargolvet.
 
  • Gilla
eal
  • Laddar…
M
Osäker på hur det ska vara med acktank, smurfen vet nog.

Men det viktiga är att sänka vattentrycket i expkärlet. Så i den bästa av världar så skulle du kunna ha en avstängningsventil mor kärlet med avtappningskran. Annars får man tömma systemet på vatten.

Trycket skall vara 0,5 bar i luftblåsan och kanske upp till 0,9-1 bar sen när systemet är uppfyllt med vatten igen. Räkna på ca 0,5 bar per höjdmeter över kärlet som slutligt tryck.
 
Så länge trycket är lägre i systemet än i blåsan är det okej. Systemet behöver inte tömmas.
 
M Marcussjogren skrev:
Osäker på hur det ska vara med acktank, smurfen vet nog.

Men det viktiga är att sänka vattentrycket i expkärlet. Så i den bästa av världar så skulle du kunna ha en avstängningsventil mor kärlet med avtappningskran. Annars får man tömma systemet på vatten.

Trycket skall vara 0,5 bar i luftblåsan och kanske upp till 0,9-1 bar sen när systemet är uppfyllt med vatten igen.
Ok. Jo jag har en avstängningsventil vid expansionskärlet och en avtappning på den med. Så den biten är lugn.

Men jag ska kolla efter vatten i ventilen och mäta trycket i morgon.

Vart lite avbruten här nu, hörde att någon smög omkring i trädgården, bor på landet och det är kolmörkt så här års. Sprang ut med ficklampan och höll på att springa in sidan på en älgko med 2 kalvar. Vände lika fort som jag sprang ut
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
M
C Carl-Jo-han skrev:
Jag vet inte exakt vad den lilla svarta är men det skulle det kunna vara. Men vad är då det som sitter under pumpen? Röret som går neråt ifrån den lilla svarta går dels till den andra ventilen eller vad det nu är under cirkpumpen som returen går till, dels går röret fortsatt neråt och in i nedre delen av tanken.
Det svarta vredet är en blandningsventil som blandar ut varmt vatten från tanken med svalt vatten från returen för att på så vis styra framledningstemperaturen till radiatorerna vrider man åt endera höger eller vänster så öppnar eller stänger den flödet till den nedre anslutningen.

Det vatten som inte går från returstammen till blandningsventilen skickas rakt ner och sedan till botten på tanken och/eller pannan beroende på hur det är kopplat.

Så anslutningarna på den är:
Höger - varmt vatten från pannan
Nedåt - svalt vatten från returstammen
Vänster - Framledning till radiatorer.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så länge trycket är lägre i systemet än i blåsan är det okej. Systemet behöver inte tömmas.
Så om systemtrycket är säg 1 bar och det är 1,5 i ventilen på expansionskärlet så är allt ok med den biten?
 
M
C Carl-Jo-han skrev:
Ok. Jo jag har en avstängningsventil vid expansionskärlet och en avtappning på den med. Så den biten är lugn.

Men jag ska kolla efter vatten i ventilen och mäta trycket i morgon.

Vart lite avbruten här nu, hörde att någon smög omkring i trädgården, bor på landet och det är kolmörkt så här års. Sprang ut med ficklampan och höll på att springa in sidan på en älgko med 2 kalvar. Vände lika fort som jag sprang ut
Haha - hör man att det brötar runt i trädgården så springer man ju inte ut, det har man lärt sig den hårda vägen, precis som du gjorde nu :D
Är det banditer så kommer dem ju in till dig istället ;)
 
Nej. Jag syftade på när du kollar förtrycket. Är trycket högre än förtrycket är det alltid samma på luft och vattensidan.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.