A
Är det manöverspänningen till reläet som saknas? Alltså spänning till A1-A2.
 
Inga direkta risker mer än att Elverket där man bor kanske inte gillar att man kopplar in mer än 6 kW i samma steg. Men det är ju ingen skillnad mot att t.ex. koppla in en 9 kW byggfläkt med 3-fas CEE-kontakt.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ställ inte upp strömmen utan att kolla att matande kabel klarar den belastningen. Och koppla inte 230v på kontaktorn eller relät utan att kolla om spolen är gjord för den spänningen.

Tycker du borde ha börjat med att kontakta Nibe support och höra om det kanske bara är något enkelt fel. De bör ju ha någon ide varför inte ett effektsteg kopplas in.

Det låter ju som att det som styr reläet inte ger signal av någon anledning.
Om den ena kontaktorn går på 230v så går inte den andra på 24v.
 
A avh67f skrev:
Är det manöverspänningen till reläet som saknas? Alltså spänning till A1-A2.
Ja det verkar så. A2 som inte får nån kräm
 
J Josth skrev:
Inga direkta risker mer än att Elverket där man bor kanske inte gillar att man kopplar in mer än 6 kW i samma steg. Men det är ju ingen skillnad mot att t.ex. koppla in en 9 kW byggfläkt med 3-fas CEE-kontakt.
De blir ju inte 9kw på ett steg man byglar ju bara styrströmmen. Matningen går ju på egen kontaktor. Ts har ju även provat att trycka in den manuellt.
 
A
A2 brukar vara nolledare så jag vill bara kolla så du inte bara mätt där för då kommer det visa noll.
 
E Emanuel01 skrev:
Om den ena kontaktorn går på 230v så går inte den andra på 24v.
Närbild på den kontaktor som inte drar.
 
  • En elektrisk krets med säkringsblock och kabelanslutningar i en vit apparatlåda. Dammsamling och skruv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kromad82 skrev:
Ja det verkar så. A2 som inte får nån kräm
Nollan brukar ju vara "byglad" och oftast på a2 men det kan ju vara tvärt om ibland.
 
K Kromad82 skrev:
Ja nä du har rätt. Ska inte försöka fulkoppla saker. Ska ringa runt imorgon dels till Nibe och om det inte löser sig ringa och se om man får ut någon reparatör.
Du kan för att inte frysa lägga en tamp mellan kontaktorerna, nu finns en tamp som sitter kanske på A 2 på ena och A2 på den andra. då sätts en tamp mellan A1 till A1. då dras båda och full värme blir. Regleringen sköter då om värmen, det är liksom dubbla stift på A1 och A2 och är av stickmodell abiko, inga stora strömmar där, så det duger med vad som helst. gammal lampsladd eller liknande. t-o-m- s.k. sprängtråd med. Kan med fördel lossa en av A1 och få ner en tamp tillsammans med kontakten
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
A avh67f skrev:
A2 brukar vara nolledare så jag vill bara kolla så du inte bara mätt där för då kommer det visa noll.
Aha okej. Jag menade den yttre kontaktorn men den heter QA2 i manual såg jag nu. Den jag menade. Jag har mätt på bruna kablarna som sitter på sidan om den mot jord. Se bild
 
  • Interiör av hushållsapparat, exponerade elektriska komponenter, kablar, anslutningar, teknisk service eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kromad82 skrev:
Aha okej. Jag menade den yttre kontaktorn men den heter QA2 i manual såg jag nu. Den jag menade. Jag har mätt på bruna kablarna som sitter på sidan om den mot jord. Se bild
Säkrare att mäta mot nollan.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan för att inte frysa lägga en tamp mellan kontaktorerna, nu finns en tamp som sitter kanske på A 2 på ena och A2 på den andra. då sätts en tamp mellan A1 till A1. då dras båda och full värme blir. Regleringen sköter då om värmen, det är liksom dubbla stift på A1 och A2 och är av stickmodell abiko, inga stora strömmar där, så det duger med vad som helst. gammal lampsladd eller liknande. t-o-m- s.k. sprängtråd med. Kan med fördel lossa en av A1 och få ner en tamp tillsammans med kontakten
Så här ser det ut. Ska jag alltså dra en tamp mellan den vita och dom bruna? Ska jag dra ut dom bruna eller koppla tampen från vita till någon av dom stiften MED bruna kabeln?
 
  • Eluttag med anslutna kablar och terminaler, säkring, teknisk, fokus på förgrunden, industriell, elektronikinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kromad82 skrev:
Så här ser det ut. Ska jag alltså dra en tamp mellan den vita och dom bruna? Ska jag dra ut dom bruna eller koppla tampen från vita till någon av dom stiften MED bruna kabeln?
om du inte får någon ström på de bruna drar du ut de och kör en tråd från plint den vita till där de bruna satt.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
om du inte får någon ström på de bruna drar du ut de och kör en tråd från plint den vita till där de bruna satt.
Perfekt. Ska testas omg. 👍
 
K Kromad82 skrev:
Så här ser det ut. Ska jag alltså dra en tamp mellan den vita och dom bruna? Ska jag dra ut dom bruna eller koppla tampen från vita till någon av dom stiften MED bruna kabeln?
du kan ju prova att dra ut de bruna först och flytta på den vita bara för att kolla kontaktorn
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.