2 380 läst · 61 svar
2k läst
61 svar
Problem med Nibe EVC13
Inga direkta risker mer än att Elverket där man bor kanske inte gillar att man kopplar in mer än 6 kW i samma steg. Men det är ju ingen skillnad mot att t.ex. koppla in en 9 kW byggfläkt med 3-fas CEE-kontakt.
Om den ena kontaktorn går på 230v så går inte den andra på 24v.A avh67f skrev:Ställ inte upp strömmen utan att kolla att matande kabel klarar den belastningen. Och koppla inte 230v på kontaktorn eller relät utan att kolla om spolen är gjord för den spänningen.
Tycker du borde ha börjat med att kontakta Nibe support och höra om det kanske bara är något enkelt fel. De bör ju ha någon ide varför inte ett effektsteg kopplas in.
Det låter ju som att det som styr reläet inte ger signal av någon anledning.
De blir ju inte 9kw på ett steg man byglar ju bara styrströmmen. Matningen går ju på egen kontaktor. Ts har ju även provat att trycka in den manuellt.J Josth skrev:
Du kan för att inte frysa lägga en tamp mellan kontaktorerna, nu finns en tamp som sitter kanske på A 2 på ena och A2 på den andra. då sätts en tamp mellan A1 till A1. då dras båda och full värme blir. Regleringen sköter då om värmen, det är liksom dubbla stift på A1 och A2 och är av stickmodell abiko, inga stora strömmar där, så det duger med vad som helst. gammal lampsladd eller liknande. t-o-m- s.k. sprängtråd med. Kan med fördel lossa en av A1 och få ner en tamp tillsammans med kontaktenK Kromad82 skrev:
Aha okej. Jag menade den yttre kontaktorn men den heter QA2 i manual såg jag nu. Den jag menade. Jag har mätt på bruna kablarna som sitter på sidan om den mot jord. Se bildA avh67f skrev:
Så här ser det ut. Ska jag alltså dra en tamp mellan den vita och dom bruna? Ska jag dra ut dom bruna eller koppla tampen från vita till någon av dom stiften MED bruna kabeln?J jonaserik skrev:Du kan för att inte frysa lägga en tamp mellan kontaktorerna, nu finns en tamp som sitter kanske på A 2 på ena och A2 på den andra. då sätts en tamp mellan A1 till A1. då dras båda och full värme blir. Regleringen sköter då om värmen, det är liksom dubbla stift på A1 och A2 och är av stickmodell abiko, inga stora strömmar där, så det duger med vad som helst. gammal lampsladd eller liknande. t-o-m- s.k. sprängtråd med. Kan med fördel lossa en av A1 och få ner en tamp tillsammans med kontakten
om du inte får någon ström på de bruna drar du ut de och kör en tråd från plint den vita till där de bruna satt.K Kromad82 skrev: