Den yttre kontaktorn ser ut att vara K10 eftersom den har två bruna. K67 ska bara ha en ledare ansluten till A1/A2.

Edit: Om det inte kommer någon styrning på de två bruna på K10 så är det alltså relä K4 näst högst upp på reläkortet som inte matar ut spänning när det ska.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Jepp det är rätt, kan t.o.,m gå att trycka ner en ledning i en av det bruna över till den vitas del. Har du en gammal sladd till lampa så är den mångtrådig och då tas en vit bort och tampen stoppas in i den vita och trycks på plats. Blir det lite trångt så klipp bort hälften. Är du med.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
K Kromad82 skrev:
Så här ser det ut. Ska jag alltså dra en tamp mellan den vita och dom bruna? Ska jag dra ut dom bruna eller koppla tampen från vita till någon av dom stiften MED bruna kabeln?
Men det ser ju ut att gå vidare till något där på den yttre kontaktorn.
 
E Emanuel01 skrev:
Men det ser ju ut att gå vidare till något där på den yttre kontaktorn.
Jepp för att få till reservärme om elektroniken säger upp sig. Vid omkoppling till reserv så aktiveras 6 kW
 
  • Gilla
Kromad82 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det är rätt, kan t.o.,m gå att trycka ner en ledning i en av det bruna över till den vitas del. Har du en gammal sladd till lampa så är den mångtrådig och då tas en vit bort och tampen stoppas in i den vita och trycks på plats. Blir det lite trångt så klipp bort hälften. Är du med.
Du och ni andra ska ha ett STORT TACK för all hjälp! Jag kopplade som ni sa och när den inre kontaktorn slog till slog även den yttre till 🙏

Fyfan vad jag bökat med denna panna, fruset vatten, radonavskiljare som spolade vatten ur skvallerröret och annat rackel den här veckan. Nu är allt löst :)


Frågan är. Vågar man göra detta till en "temporär permanent" lösning eller är det bara byta reläkortet som gäller?

Nu blir det att fira. Steka korv på elmätarn 😎
 
  • Energianvändningsskärm i realtid visar 11092 watt, mörkt tema, graf över förbrukning, smartphone-gränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
K Kromad82 skrev:
Du och ni andra ska ha ett STORT TACK för all hjälp! Jag kopplade som ni sa och när den inre kontaktorn slog till slog även den yttre till 🙏

Fyfan vad jag bökat med denna panna, fruset vatten, radonavskiljare som spolade vatten ur skvallerröret och annat rackel den här veckan. Nu är allt löst :)


Frågan är. Vågar man göra detta till en "temporär permanent" lösning eller är det bara byta reläkortet som gäller?

Nu blir det att fira. Steka korv på elmätarn 😎
Om du vill komma undan billigare kan du sätta ett tidrelä till de andra steget så de inte går in samtidigt.
 
E Emanuel01 skrev:
Om du vill komma undan billigare kan du sätta ett tidrelä till de andra steget så de inte går in samtidigt.
Alltså du vet jag är helt blank när det kommer till el. Eller inte helt och hållet men jag har väääldigt basic kunskaper =P Men menar du man kopplar på ett sånt på dinskenan och sätter 3kw-steget på den?
 
Men jag tror jag byter reläkort. Det känns enklast. Och sen kopplar jag tillbaka allt som det var. Men kan vi med detta utesluta att ingenting annat än reläet är felaktigt? Tänkte så jag inte beställer ett nytt reläkort i onödan? Eller finns själva reläet att köpa löst för isåfall har jag lödarkompisar som gillar att löda och ta betalt i öl eller kött =P
 
E Emanuel01 skrev:
Typ sådant: [länk]
Ett tredje alternativ som är absolut billigast och enklast är att jag tar bort byglingen så fort det blir normalt väder då jag kan använda luftvärmepumpen och kör bara på 6 kw... skulle det komma en köldknäpp igen kopplar jag bara tillbaka byglingen med en wago =P
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Teoretiskt borde pannan funka med ihopkopplade kontaktorer förutsatt att de sammanlagt är under effektbegränsningen men långsiktigt bör du givetvis byta styrkort alt komponent om det endast är relät. Pannan kommer vara lite ”elakare” mot elnätet och ev huvudsäkringarna då lastökningen blir brutalare och har du annat igång samtidigt kan du ev tippa saker över vad huvudsäkringar pallar. Tex om du drar mycket annat samtidigt som pannan kliver på.

En elektronikkunnig skulle kunna se om relät får sin styrning så man vet om det räcker med att byta komponent eller ej

Givet din utetemperatur skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett nytt kort så du slipper allt för dålig sömn om du tex är borta från huset en brutalt kall natt
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Teoretiskt borde pannan funka med ihopkopplade kontaktorer förutsatt att de sammanlagt är under effektbegränsningen men långsiktigt bör du givetvis byta styrkort alt komponent om det endast är relät. Pannan kommer vara lite ”elakare” mot elnätet och ev huvudsäkringarna då lastökningen blir brutalare och har du annat igång samtidigt kan du ev tippa saker över vad huvudsäkringar pallar. Tex om du drar mycket annat samtidigt som pannan kliver på.

En elektronikkunnig skulle kunna se om relät får sin styrning så man vet om det räcker med att byta komponent eller ej

Givet din utetemperatur skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett nytt kort så du slipper allt för dålig sömn om du tex är borta från huset en brutalt kall natt
Ja jag satt och kollade i min Homewizard och det ligger på gränsen på en fas så kommer nog ta ut en elare eller nibetekniker. Vi har även en pluginhybrid och jag misstänker det kommer gå åt helsike om man laddar den samtidigt som pannan körs. Tack för hjälpen igen :)
 
A
Har bara läst lite sporadiskt i denna tråd men det brukar även finnas strömkännare att köpa till dessa. De kopplas då till inkommande central och hjälper till att undvika överbelastning av huvudsäkringar.

Kanske kan vara något om det inte är jättedyrt.

Vad bra att det löste sig tillfälligt eller permanent. Kolla gärna med Nibe ändå vad de tror om felet.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
K Kromad82 skrev:
Ja jag satt och kollade i min Homewizard och det ligger på gränsen på en fas så kommer nog ta ut en elare eller nibetekniker. Vi har även en pluginhybrid och jag misstänker det kommer gå åt helsike om man laddar den samtidigt som pannan körs. Tack för hjälpen igen :)
Det som i första hand ska kollas är om kontaktorerna får manöver från kortet. Om kurvan vrids mellan min/max så kommer dom att slå ifrån och till med en tidskonstant på ca 5 min för att inte pannan ska få hicka, med upp och nedtemp i den.
Det går bra att köra så här nu med omkopplingen och har du fått värme nu. Om kortet har gått, kan som en del säger, sättas ett tidrelä mellan dom och ställes för tillslag på ca 0,5 tim.
Sen finns det ytterligare en patrondel i pannan som är på 4 kW och styrs från reläkortets relän K1 och K2 , rakt från kortet , men om du får in dom så blir det att höja till 25 amp säkring. Då max blir 13 kW
Nu är kortet begränsat till 9 kW och räcker det för den kyla som nu är, så ändra inget.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
B
Istället för att ta ut reparatörer byta kretskort och installera lastbegränsningsutrustning med mera hade jag låtit den tillfälliga reparationen varit kvar tills kylan släpper, sedan återställt det hela som det var innan... Och sedan planerat för en utfasning av elpannan istället. Lagt pengarna där istället.

Direktverkande el I nån större utsträckning 2024 och framåt kommer bli skitdyrt i längden. Bara att fasa ut.
 
  • Gilla
Kromad82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.