B BSOD skrev:
Istället för att ta ut reparatörer byta kretskort och installera lastbegränsningsutrustning med mera hade jag låtit den tillfälliga reparationen varit kvar tills kylan släpper, sedan återställt det hela som det var innan... Och sedan planerat för en utfasning av elpannan istället. Lagt pengarna där istället.

Direktverkande el I nån större utsträckning 2024 och framåt kommer bli skitdyrt i längden. Bara att fasa ut.
Jo absolut där har du helt rätt. Vi har vid mer normala temperaturer klarat oss på framledning runt 40 grader och det är där den legat hela tiden när det varit runt -20 ute. Men då har ju också pannan fått god hjälp av luftvärmepumpen. Så nu när det blev smällkallt med närmare -40 räckte varken sig luftvärmen eller pannan till och då upptäcktes att den inte gick på full effekt. Tur det inte händer ofta. Tror jag sätter en wago på byglingen bara så kan jag lätt koppla ur och in den vid behov. Normalt sett ska det klara sig med 6 kw. Har en Sumo 35a som står för det mesta av värmen. Den räcker långt men inte så här långt :)

Kikar på olika alternativa uppvärmningsmetoder. Billigast skulle varit vedeldning då jag kan ta gratis ved från jobbet. Men det är ju lite mer jobb med det. Alternativ 2 är väl bergvärme.
 
Slutliga lösningen blev tillslut att göra som några av er rekommenderade. Jag monterade helt enkelt en lampknapp mellan A1-A1. Kommer bara i extrema fall som denna tid när det varit kallt som sa*an att behöva 9 kW så jag kommer låta denna lösning bli en permanent lösning och kika på alternativa uppvärmningsmetoder för framtiden :)

Ni ska alla ha stort tack för hjälpen 🙏
 
  • Ett nätverksuttag med anslutna kablar och ett märkverktyg för kablar; grupperad, organiserad elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
myrstack och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.