Ett stort tack för denna tråd!! Jag har nu fixat min köksfläkt genom att byta de två kondingarna på kretskortet.
:D

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Det är ingen av er som har lyckats fixa er fläkt som bor nära Smögen väl? Jag betalar gärna en rimlig slant till den som skulle vilja göra samma operation på min! Den kan alltså bara köra göra en sak i taget – lampa eller fläkt.

Hej!
Stort Tack för alla tips i denna tråd.
Hade själv problemet med min Electrolux EFT 6466/S att fläkten bara gick på läge 1. Testade först att byta X2 kondensatorn mot 3st parallellkopplade 330nF som jag plockade från några gamla laptop-laddare jag hade liggande, men det var inte den som var felet så den satte jag tillbaks.
I mitt fall var det 1000uF 16V kondensatorn som var trasig. Ersattes med 2 parallellkopplade kondensatorer (680 resp. 470 uF) som jag hade liggande. Inte så snyggt, men man tar vad man har... (se bild).
Nu funkar allt som det ska.
Mvh, Stefan
Elektronik med lödda kondensatorer på en fläktens styrenhet på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Den här tråden löste mitt problem med Electrolux EFT 6466/S. Den funkade bara i läge 1 med tänd belysning.
Var på väg att beställa ett nytt kretskort á 1732 kr, men så satte jag mig vid datorn och började söka på nätet. Som tur var hittade jag den här tråden.

Började med att byta den tunnare grå X2-kondingen. Jag hade ingen på 1 uF utan fick ta en på 680 nF. Provade sedan, men fläkten gick inte i läge 3 och det snabba 5-minuters-läget med tänd belysning. Då fick jag se att elektrolyten på 1000 uF var en aning buktig på toppen, se bild.
Närbild på en buktig elektrolytkondensator som orsakade problem i en fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytte ut den och hurra, nu går fläkten perfekt i alla lägen. Jättestort tack till alla elektronik-kunniga inlägg.
Tack vare er sparade jag in ca 1500 kr. :cool:

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
J J-O J skrev:
Hej!
Den här tråden löste mitt problem med Electrolux EFT 6466/S. Den funkade bara i läge 1 med tänd belysning.
Var på väg att beställa ett nytt kretskort á 1732 kr, men så satte jag mig vid datorn och började söka på nätet. Som tur var hittade jag den här tråden.

Började med att byta den tunnare grå X2-kondingen. Jag hade ingen på 1 uF utan fick ta en på 680 nF. Provade sedan, men fläkten gick inte i läge 3 och det snabba 5-minuters-läget med tänd belysning. Då fick jag se att elektrolyten på 1000 uF var en aning buktig på toppen, se bild.
[bild]
Bytte ut den och hurra, nu går fläkten perfekt i alla lägen. Jättestort tack till alla elektronik-kunniga inlägg.
Tack vare er sparade jag in ca 1500 kr. :cool:

Oj, råkade vf:a någon annans inlägg. Det jag ville göra var att upprepa att jag gärna anlitar någon mot en slant el annat för att ordna med fläkten så att fläkt + lampa fungerar samtidigt igen. Den finns på Smögen!

Fantastiskt bra tråd! Tack vare den har även jag lyckats laga en Electrolux-fläkt (EFT 641).

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är komponenterna åter på plats och jag försöker sammanfatta hur jag tycker mig förstå det hela.

Jag har ritat upp "nätdelen" på kortet som jag uppfattar den. Rätta mig GÄRNA om jag har fel i schemat.

[bild]

Jag är osäker på om dioden är en 1N4001, går inte att se riktigt men det spelar väl mindre roll. Jag har testat att "tvångsmata" med 12 V DC utan last och då funkar logiken med knappar och lysdioder som den ska. Logikdelen drar då ca 20 - 25 mA beroende på "knappkombinationer". Driver jag den med 230 V AC utan last har jag en strömförbrukning på primärsidan på ganska konstant 15 mA. Aktiverar jag både fläkt (utan fysisk fläkt, alltså bara kortet) och lampa märker jag att lysdioderna går ner i effekt.

Jag tycker att allt tyder på att "nätdelen" inte orkar leverera nog ström, vilket medför att spänningen sjunker vid "hög" last. Jag gissar på att den låga spänningen inte förmår driva triac (eller vad det nu är på utgången) korrekt, vilket medför att fläktmotorn "bluddrar".

Har jag rätt så långt kan det väl inte vara så mycket annat är kondensatorn X som är kass? Då är frågan vad X har för värde. Den bästa bild (via scanner och "bildförbättring") som jag kan få är:

[bild]

Någon som vågar gissa värdet?

Hur som helst verkar det som logikdelen drar runt 25 mA. Antagligen står lysdioderna för största delen och som mest lyser två samtidig. Något låg strömförbrukning men de är väl "snålställda". Om jag räknar rätt, vilket inte alls är säkert, skulle en kondensator på 680 nF kunna leverera ca 50 mA, vilket borde vara mer än nog.

Lutar åt att prova denna om ingen har bättre idéer.

Jag tar tacksamt emot alla kommentarer!
Hej jag har samma problem med fläkten och kondensatorn ska vara en MKP X2 kondensator på 1uF 275V ac

Tack till alla som bidraget i denna tråd!
Jag hade problem med min Husqvarna fläkt som bara gick i ett läge och ej fungerade med lampan tänd.
Efter byte av elektrolyten och kondensatorn så fungerar allt igen!

Mvh,
Rickard

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vill också tacka alla med kunskap som skrivit i denna tråd.
Min fläkt fungerade endast på läge 1 med eller utan lampa.
Bytte 4 kondensatorer och köpte dem från www.electrokit.se
art: 41012469, X2 1uF 275VAC
art: 41003934, 1000uF 16V
art: 40522011, 10uF 63V
art: 40522023, 1uF 100V
Kostnad, endast 65kr inkl frakt. :ok:

• Gilla
grottstefan och 4 till
  • Laddar…
Dom flesta hushålls apparater som slutar att fungera så är det elektrolyt kondensatorer som har åldrats, dom jäser då och har en försvagning, krysset på toppen som gör att dom buktar upp för att slutligen öppna sig i krysset för att undvika en plötslig explosion. Se bild i inlägg #124
Men löser säkringar i elcentralen så är felet effekt transistor eller tyristor som har ”härdsmälta”

Redigerat:
Jag skall be att få stämma in i kören av tacksamma röster !! Har just till min stora glädje fått min rätt gamla Electroluxfläkt att funka normalt för 65 (avrundat uppåt) spänn, bytte fyra kondensatorer med strålande resultat !! Hade jag dessutom lutat mig lite in under lysedelen i fläkten hade jag inte ens behövt skruva loss den helt men lite extra rengöring gjorde ingen skada.........

Tackar tackar, Lars A

• Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
L Larsanderss skrev:
Jag skall be att få stämma in i kören av tacksamma röster !!
Välkommen hit och det är väldigt uppskattat att du i ditt första inlägg på forumet bemödar dig om att tacka för tips som du fått! (y)

Hmm, undrar om det är precis det här vi behöver göra på vår fläkt. Det mystiska i vårt fall är att det råkade sammanfalla precis med att vi plockat ned filtret för rengöring och precis då slutar fläkten (QC621K) fungera.
Funkar precis som i #99. Blir nog till att beställa lite prylar på chans och lära sig löda...

Till er i tråden som förstår vad ni skriver, om jag har precis samma fläkt och funktionsproblematik som i #99 är förstår jag det rätt om de delar som kan vara lämpliga att prova byta är de som länkas till i #116?
Är det något mer jag borde ta med i en beställning bara för att vara på den säkra sidan om jag ändå beställer, vore ju drygt att behöva göra en beställning till när frakten är typ hela kostnaden..

Förstår givetvis att ingen kan garantera att det är precis samma fel på min fläkt även om symptomen är lika, undrar mer bara så jag inte har missförstått ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.