J jotj skrev:
Ännu en fläkt räddad tack vare denna tråd! :D
Tack för rapporten och välkommen hit! Alltid kul att höra när någon räddar sina fläktar från en för tidig död!
 
  • Gilla
sorkin och 1 till
  • Laddar…
Ni har tur ni som hittar vilken komponent som är felande. Min fläkt fungerar normalt förutom när man stänger av den så står fläkten och brummar. Har läst igenom olika forum där de flesta har lagat fläkten genom att byta olika kondensatorer, det har även jag provat men inte lyckats. Har bytt lilla runda kondensatorn, 10µF 63V och lite större runda, 470µF 16 och kvadratiska X2 1µF 275V, har mätt upp de 5 triacar som finns och inte hittat något fel på dessa. Nu har jag slut på idéer vad jag ska göra för att fixa fläkten, någon som har ytterligare förslag vad som kan vara problemet? Mycket bra forum med bra och utförliga förklaringar på problemlösningar men tyvärr har det inte hjälpt mig, ännu!!
 
Om allting annat fungerar normalt så låter detta som ett fel i styrningen av fläkten, att någon komponent läcker fram ström till motorn, men inte tillräckligt för att den ska snurra.

Enligt ritningar denna tråd så är de terminaler jag markerat nedan kopplade till motorn.
- Svart ser ut att vara "minus" - gemensam för alla hastigheter.
- De röda är troligen olika hastigheter, varav endast en åt gången ska drivas. Men jag kan ha fel. De är i alla fall kopplade via transistorer/triacs eller nåt på kortet. Jag vet inte om sådana kan leda "lite" utan det är i så fall kanske fel på styrningen av dessa.
- De blå ser ut att endast vara kopplad till en kondensator. Den ser ut att vara på 2 µF och skulle kanske vara en driftskondensator. Men har du bytt den så är den borta ur ekvationen.

Det kan alltså vara intressant att mäta spänningarna på dessa terminaler i olika driftsfall och i avstängt läge. Det kanske går att dra några slutsatser ifrån det.

Kretskort med spår markerade i svart, rött och blått för att identifiera anslutningar till fläktens motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan alltså vara intressant att mäta spänningarna på dessa terminaler i olika driftsfall och i avstängt läge.
Jag spekulerar vidare och antar att när allt är avstängt borde det vara noll volt mellan svart och respektive röd men att det i ditt fall finns spänning på någon röd fast det inte borde det.

Stämmer det borde det gå att lista ut vilken av komponenterna i överkant på bilden som är inblandad.

Elektrisk komponent på kretskort med specifikationsetikett, omgivet av andra elektroniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer du så långt kan du verifiera tesen genom att plocka bort den misstänkta och brummet borde då upphöra. Om det sedan är den bortplockade komponenten som felar eller styrningen av den är nästa fråga. Om det finns likadana kan du kanske gå vidare i felsökningen genom att skifta den bortplockade med en likadan. Flyttar sig "brumspänningen" till annan röd borde det vara den flyttade komponenten som ska bytas, annars är det troligen något i styrningen till den som felar.

Men börja som Bo tipsar med att mäta spänningar i olika fall för att få bättre förståelse är även mitt förslag.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för engagemanget. Det verkar ju vara ett "läckage" någonstans som skickar lite spänning till motorn.
Har tidigare inte haft något kopplings schema så nu kanske man kan mäta och försöka dra några slutsatser av det. Får mäta och se på vilken kabel som jag hittar läckaget och försöka följa dennes koppling bakåt på kortet. Tack än en gång!!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hej. Jag vill bara tacka för en grym tråd och meddela att jag med hjälp av forumtråden och två kondensatorer från Electrokit har räddat den ena av mina två köksfläktar. Jag bytte X2 1uF 275VAC 22.5mm samt UVZ1C102MPD 1000uF 16V 105C. I samband med detta så insåg jag att jag nog måste köpa en tennsug och en lödstation. Biltemas billigaste lödkolv har väldigt låg effekt, och det är svårt att få loss komponenterna när allt tenn är kvar.

Min fläkt var svår att starta, och när den väl gått igång gick det inte att öka fläkthastigheten från lägsta. För att lösa det (innan jag hittade den här tråden) köpte jag en likadan begagnad fläkt för 300 kr, som verkade fungera bra. Men det visade sig att den bara gick om lampan var släckt. Så fort jag tände lampan så började fläkten surra och stannade nästan helt.Jag upptäckte inte det förrän jag var hemma, och orkade inte tjafsa med säljaren. Jag är övertygad om att han visste att den hade problem utan att säga något om det. Jag ska byta komponenterna på fläkt nr 2 ikväll och se om även den går att rädda.
 
  • Gilla
Plt och 3 till
  • Laddar…
Hej igen. Fläkt nr 2 räddad. :) Kretskortet såg lite anorlunda ut på den. Det hade en 470 uF istället för 1000 uF, men jag följde råden i tråden och bytte mot den 1000 uF jag beställt. Och fläkten fungerar perfekt nu.

Före:
Kretskort före och efter byte av kondensator, med lödutrustning och komponenter på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med lödda komponenter, inklusive en ny 1000 uF kondensator ersättande 470 uF kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett kretskort med ett utbytt kondensatorelement märkt 470 uF ersatt med en 1000 uF kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Kretskort med komponenter och en nyligen utbytt kondensator markerad med en 1000 uF specifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte de snyggaste lödningarna, men funktionella.
 
  • Gilla
se_jazman och 3 till
  • Laddar…
Lyckades med hjälp av denna tråd fixa min fläkt. Stort tack till er som tagit er tiden att skriva .
 
  • Gilla
jofafrazze och 3 till
  • Laddar…
Tack alla duktiga el pulare, bytte 2 kondingar som beskrivs här i tråden sedan går fläkten som den ska. Tack för bra hjälp.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag har missat den här tråden tidigare, och den hade varit till nytta. Tack till alla som deltagit. Jag har också en sådan Electrolux fläkt, och jag har bytt kretskort i den 3 (!) gånger. Det första kretskortet gíck på garantin men de båda andra fick jag betala själv. Snart är det väl dags igen om inte Electrolux fixat felet i kretskortet. Det är ju definitivt ett standardfel på dem.
 
Instämmer med de andra: Det är kul när man googlar sitt dödskonstiga problem och hittar en lösning.

Jag har också bytt de två kondingarna och löst mitt problem.

Tackar så mycket!
 
  • Gilla
jofafrazze och 1 till
  • Laddar…
Tack för en grym tråd! Räddade min fläkt från ca. 2006 med hjälp av reservdelar för mindre än 40kr! Samma symptom som beskrivits i tråden och samma lösning för att åtgärda problemet.

Tidsåtgången för ingreppet: ca 15 minuter för mig som är total nybörjare på att löda (till den tiden får man väl lägga någon timme på nätet och att läsa tråden och beställa prylar ..).

Stort tack för att ni delar med er av kunskapen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hej på er, ville bara stämma in i hyllningskören.
Köpte en Dremel lödpenna förra sommaren för att märka upp mina verktyg, trodde aldrig jag skulle använda den till något annat.

Men så kom då problemet med köksfläkten för några veckor sedan, såg framför mig vilket jobb det skulle bli med att byta den och orkade inte ta tag i det. Precis innan beställning så bestämde jag mig för att skippa Kalle Anka på toan och googlade lite och hittade då denna tråd.

Sagt och gjort. Delarna beställdes häromdagen och idag bytte jag både X2 Kondensatorn och elektrolyt-grejen (den svarta). Och nu så funkar fläkten perfekt!

Jättesmidigt att byta komponenterna trots tummen mitt i handen och jag köpte dubbelt av båda komponenterna så jag har i reserv om jag behöver byta på nytt.

Tittar jag på den svarta så ser jag att den har svullnat lite och förmodligen hade det räckt att bara byta den.
Återigen, tusen tack för infon i tråden, guld värt!

Bifogar bild på ordersedeln för artikelnummer.
 
  • Svullen svart elektrolytkondensator hållen i hand framför träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ordersedel för elektronikkomponenter med artikelnummer och specifikationer.
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Lyckades laga min fläkt ikväll, elektrolyten såg ej svullen ut och höll 1000uF enligt multimetern, dock så mättes X2-kondingen bar upp till 180nF så den var troligen orsaken till varför fläkt och lampa ej funkade samtidigt.
Tack för alla tips i tråden!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tänkte passa på att tacka alla som varit involverade i denna tråden!
Har en Electrolux EFT6466 som började få problem med fläkthastigheten när lampan tändes. Det blev allt sämre, och för några veckor sedan sp började vi kolla efter en ny fläkt. Men så hittade jag denna tråden!

Så jag beställde två x2 kondningar (i fall jag skulle råka bränna det ena ) och i dag dammade jag av mina gamla lödningskunskaper (som legat i träda i ett par årtionden) och gav mig i kast med det. Nu går fläkten som när den var ny! Och jag har en kondning i reserv (lyckades undvika att steka någon).

Tack än en gång alla inblandade!

/Branko
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.