21 492 läst · 248 svar
21k läst
248 svar
Privat ägd fastighet och bostad på allmän platsmark
Det är ju flera tankar som snurrar här i tråden.
En tanke som folk har här är om det är tillräckligt utrymme på nedervåningen för att inrätta de nödvändiga rummen? Dvs, badrum, sovrum/alkov, tvättstuga (kan kombineras med badrum)
En tanke som folk har här är om det är tillräckligt utrymme på nedervåningen för att inrätta de nödvändiga rummen? Dvs, badrum, sovrum/alkov, tvättstuga (kan kombineras med badrum)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom det är en ändrad del och inte en ombyggnad så kan inte tillgänglighetskrav ställas enligt Boverket. På min nedanvåning har det funnits en bostad som nu via en ändring ska göras om till bostad igen. Min tolkning är att tillgänglighetskaravet inte finns. Med det menar jag inte att det inte ska göras tillgängligt.
Mycket möjligt att jag har svårt att förstå när boverket säger motsatsenC C.Lundin skrev:
Efter att ha läst igenom hela tråden: Jag tror inte att någon här kan ge dig svaret på dina frågor (som är lite luddiga). Det spelar ju heller ingen roll om du får rätt eller fel här, den enda som kan säga huruvida tillgänglighetskraven behöver uppfyllas eller inte, är din handläggare efter att ansökan är inlämnad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 086 inlägg
Det fanns inga tvättmöjligheter där nere när det var bostadBirgitS skrev:
Jag kanske gör tvättstuga där nere min fråga var vad har kommunen rätt att kräva?
Jag vill inte ha fler icke svar på den frågan. Jag överlämnar till min handläggare att svara.
Redigerat:
Jag hänger inte med i resonemanget längre, jag förstår ärligt talat inte vad du menar, du ger spretig och motsägelsefull information. Dessutom är det jättesvårt att göra en rättvis bedömning utan några ritningar. Detaljplanen är också komplicerad. Ärendet är nog mer komplext än du tror/vill, därav även kravet på KA som diskuterades tidigare. Jag har sagt det tidigare, lämna in en ansökan och ta det därifrån.
Jag har svarat på alla kommentarer och då blir det spretigt med tanke på att de flesta har haft svårt att hålla sig till ämnet.M MetteKson skrev:
Som jag skrev så är det min tolkning. Måste jag då också skriva att jag vet inte om min handläggare kommer tolka det lika dant.S Elisabet Kristensson skrev:
Jag vet att en byggnads ska vara tillgänglig. Det är väl knappast något nytt.
Visa bilaga 385409 Visa bilaga 385409
Bifogar klipp;
Byggnadsnämnden kan kräva det som behövs för att uppfylla krav enligt PBL.S Elisabet Kristensson skrev:
Bifogar klipp;
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men då är det upp till min handläggare att bedöma det. Det finns fler lagar och förordningar än den du kopierade. Är det någonting jag har lärt mig så är det att lagen är komplex.
Ja, det är det, men handläggaren brukar diskutera komplicerade ärenden med kollegor och politiken så flera brukar vara inblandade i bedömningen. Jag har dock fått intrycket att du inte riktigt håller med denne och därför vill ha stöd i forumet.S Elisabet Kristensson skrev: