Hemmakatten
Det är ju flera tankar som snurrar här i tråden.

En tanke som folk har här är om det är tillräckligt utrymme på nedervåningen för att inrätta de nödvändiga rummen? Dvs, badrum, sovrum/alkov, tvättstuga (kan kombineras med badrum)

Webbsida från Boverket om ändrad användning som visar fråga och svar om ombyggnadskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från Boverkets hemsida om ändrad användning av bostäder och tillgänglighetskrav.
Skapa konto

Skärmdump från Boverket med text om ändrad användning av byggnader och tillgänglighetskrav.
Skapa konto

Eftersom det är en ändrad del och inte en ombyggnad så kan inte tillgänglighetskrav ställas enligt Boverket. På min nedanvåning har det funnits en bostad som nu via en ändring ska göras om till bostad igen. Min tolkning är att tillgänglighetskaravet inte finns. Med det menar jag inte att det inte ska göras tillgängligt.

C C.Lundin skrev:
Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du vägrar inse, men vad du vill är helt och hållet ointressant.

Mitt tips är att faktiskt läsa inläggen med bifogade länkar, där framgår tydligt vad du måste åstadkomma. Glöm allt som du VILL göra.
Mycket möjligt att jag har svårt att förstå när boverket säger motsatsen

Och sammanslagningen av lokalen med lägenheten ovan görs utan ändring av planlösningen för lokalen? I så fall kan du väl hänvisa till skärmbilderna när du skickar in ansökan?

• Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
Karlia
Efter att ha läst igenom hela tråden: Jag tror inte att någon här kan ge dig svaret på dina frågor (som är lite luddiga). Det spelar ju heller ingen roll om du får rätt eller fel här, den enda som kan säga huruvida tillgänglighetskraven behöver uppfyllas eller inte, är din handläggare efter att ansökan är inlämnad.

• Gilla
Jonasqvitslund och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag tror inte att någon här kan ge dig svaret på dina frågor
Det är den slutsatsen jag också har kommit fram till.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
BirgitS
S Elisabet Kristensson skrev:
På min nedanvåning har det funnits en bostad som nu via en ändring ska göras om till bostad igen.
Men du vill ju inte ha två bostäder utan en enda, alltså vill du inte göra om till en bostad där nere. Du vill ju t.ex. inte ha tvättmöjligheter där nere.

BirgitS BirgitS skrev:
Men du vill ju inte ha två bostäder utan en enda, alltså vill du inte göra om till en bostad där nere. Du vill ju t.ex. inte ha tvättmöjligheter där nere.
Det fanns inga tvättmöjligheter där nere när det var bostad

Jag kanske gör tvättstuga där nere min fråga var vad har kommunen rätt att kräva?
Jag vill inte ha fler icke svar på den frågan. Jag överlämnar till min handläggare att svara.

Redigerat:
Jag hänger inte med i resonemanget längre, jag förstår ärligt talat inte vad du menar, du ger spretig och motsägelsefull information. Dessutom är det jättesvårt att göra en rättvis bedömning utan några ritningar. Detaljplanen är också komplicerad. Ärendet är nog mer komplext än du tror/vill, därav även kravet på KA som diskuterades tidigare. Jag har sagt det tidigare, lämna in en ansökan och ta det därifrån.

M MetteKson skrev:
Jag hänger inte med i resonemanget längre, jag förstår inte ärligt talat inte vad du menar, du ger spretig och motsägelsefull information. Det är jättesvårt att göra en bedömning utan några ritningar. Jag har sagt det tidigare, lämna in en ansökan och ta det därifrån.
Jag har svarat på alla kommentarer och då blir det spretigt med tanke på att de flesta har haft svårt att hålla sig till ämnet.

Min tolkning är att tillgänglighetskaravet inte finns. Med det menar jag inte att det inte ska göras tillgängligt.
Som jag skrev så är det min tolkning. Måste jag då också skriva att jag vet inte om min handläggare kommer tolka det lika dant.
Jag vet att en byggnads ska vara tillgänglig. Det är väl knappast något nytt.

Visa bilaga 385409 Visa bilaga 385409
Det fanns inga tvättmöjligheter där nere när det var bostad

Jag kanske gör tvättstuga där nere min fråga var vad har kommunen rätt att kräva?
Jag vill inte ha fler icke svar på den frågan. Jag överlämnar till min handläggare att svara.
Byggnadsnämnden kan kräva det som behövs för att uppfylla krav enligt PBL.
Bifogar klipp;
Utdrag från Plan- och bygglagen om byggnadsverks utformning, betonar lämplighet, form och tillgänglighet.
Skapa konto
Lista över tekniska egenskaper som ett byggnadsverk ska ha enligt en paragraf i PBL, inklusive stadga, brandsäkerhet och energihushållning.
Skapa konto

Men då är det upp till min handläggare att bedöma det. Det finns fler lagar och förordningar än den du kopierade. Är det någonting jag har lärt mig så är det att lagen är komplex.

Men då är det upp till min handläggare att bedöma det.
Ja, det är det, men handläggaren brukar diskutera komplicerade ärenden med kollegor och politiken så flera brukar vara inblandade i bedömningen. Jag har dock fått intrycket att du inte riktigt håller med denne och därför vill ha stöd i forumet.

Men då är det upp till min handläggare att bedöma det. Det finns fler lagar och förordningar än den du kopierade. Är det någonting jag har lärt mig så är det att lagen är komplex.
Ja det finns fler fler föreskrifter.

• Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.