21 474 läst · 248 svar
21k läst
248 svar
Privat ägd fastighet och bostad på allmän platsmark
Alla tar för givet att jag motsätter mig tillgänglighet men det har inte med saken att göra. Självklart ska jag bygga badrum och sovrum om så krävs för tillgängligheten men jag vill bara ha 1 bostad med ett kök.
Redigerat:
Nu är det en stor lokal och där finns gott om plats. Men hypotetiskt om det varit en liten lokal med bara plats för ett kök. Innebär då detta att ändrad användning inte går att genomföra på grund av att sovrum, vardagsrum, badrum, tvättstuga också måste få plats
Ökar inte tillgängligheten om jag har ett kök på bottenvåningen. Jag kan då bjuda hem någon som inte kan ta sig upp för trappan.
Jag kan uppenbarligen få beviljat vad som helst när det gäller fasad, fönster och tak.
"Detta gäller även en ändring som innebär att byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnaden yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."
"Detta gäller även en ändring som innebär att byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnaden yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."
Har läst hela tråden och verkligen försökt begripa mig på hur TS ser på det hela, men jag förstår verkligen inte.
Grundproblemet verkar ju vara som många varit inne och nosat på att TS verkligen inte vill acceptera att det finns tillgänglighetskrav och att TS önskar bygga om och anpassa till en sådan bostad som TS önskar.
Visst, det är så alla vill renovera/bygga, men det är tyvärr inte så verkligen ser ut. Det finns hutlöst massa krav som ställs på alla och det är bara att gilla lägget om du ska komma någonstans.
Grundproblemet verkar ju vara som många varit inne och nosat på att TS verkligen inte vill acceptera att det finns tillgänglighetskrav och att TS önskar bygga om och anpassa till en sådan bostad som TS önskar.
Visst, det är så alla vill renovera/bygga, men det är tyvärr inte så verkligen ser ut. Det finns hutlöst massa krav som ställs på alla och det är bara att gilla lägget om du ska komma någonstans.
Förstår jag rätt om du vill ha en bostad (en lägenhet) som du vill göra större och som då blir i två plan. Nedre plan är enkelt att ta sig in i (där du vill ha ditt kök) och dit kan funktionsnedsättning gäster besöka dig?S Elisabet Kristensson skrev:
Kravet på tillgänglighet innebär inte bara att badrum, dörrbredd mm ska vara stora nog för att en rullstol ska få plats. Jag bifogar ett klipp från Boverkets byggregler som listar vad som ska finnas på entré planet (eller andra plan, men då blir det krav på hiss). I BBR kap 3 står det om bostadsutformning och ett stycke ner i kap 3:5 står det om bostadsutformning vid ändring av bostad.
Som flera i forumet sagt tycker jag du ska lämna in en ansökan. Under handläggningen bedöms de punkter du tar upp. Det känns som du vill ha okej på ett bygglov innan du lämnat in handlingarna. Visst ska kommunen vara rådgivande och svara på frågor innan du sätter ihop din ansökan, men de kan inte ge mer än generella svar. Du kan inte kräva att de gör en utredning innan de har handlingar att bedöma.
Redigerat:
Jag kan inte fatta varför allt har kommit att handla om tillgänglighet. Det är tillgängligheten som gör att jag vill ha kök på nedanvåningen. Jag har funktionsnedsättning och kan inte bära upp maten. De är alla andra som snöat in på tillgänglighet.C C.Lundin skrev:Har läst hela tråden och verkligen försökt begripa mig på hur TS ser på det hela, men jag förstår verkligen inte.
Kan du inte istället svara på om man behöver bygga en tvättstuga på nedanvåningen om jag bygger ett kök där. Det är bäst att jag redigerar om. Jag bygger inte ett kök för där finns ett kök och diskbänken kommer att stå på samma ställe.
Vem vill ha 2 tvättstugor i sin bostad. Tror inte att du vill ha det.
Jag söker svar på vilka utrymmen det finns i lagen för att jag vill inte göra 2 bostäder. Eftersom du läst hela tråden borde det inte vara så svårt att förstå varför.
Varför inte tänka lite som om det var du själv som ville bara ha ett kök i din bostad eller du kanske vill ha en branddörr i trappan. Har det något med tillgänglighet att göra?
Redigerat:
Nä jag tror inte att jag för jag vad som helst med fasaden men det står i lagtexten.M MetteKson skrev:
Det är detaljplanen som gäller och det här är vad som gäller. Jag har antagligen hittat det lagrum som gäller för min fastighet att ytterligare bostad får beviljas. Där står i samma stycke att jag kan avsevärt ändra byggnadens yttre.
Varför klagar du bara på allt jag skriver istället för att svara på om jag behöver göra tvättstuga på nedanvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte nu du ska ”läsa lagen” för byggnadsnämnden. Gör det vid en eventuell överklagan. Handläggare ska agera proffesionellt, men ifrågasättande och tjafs gör dem irriterade i detta läget. Det tar också tid från arbetet med att handlägga de ansökningar som faktiskt kommit in, tid som skattebetalarna betalar för.S Elisabet Kristensson skrev:
Fortfarande bara kritik och smutskastning varför läser du tråden överhuvudtagetM MetteKson skrev:Det är inte nu du ska ”läsa lagen” för byggnadsnämnden. Gör det vid en eventuell överklagan. Handläggare ska agera proffesionellt, men ifrågasättande och tjafs gör dem irriterade i detta läget. Det tar också tid från arbetet med att handlägga de ansökningar som faktiskt kommit in, tid som skattebetalarna betalar för.
Nu stänger jag av tråden för den ger mig ingen information över huvud taget
Jag skrev ett långt inlägg innan med utdrag från BBR och med läshänvisningar till BBR, eller missade du det?S Elisabet Kristensson skrev:Nä jag tror inte att jag för jag vad som helst med fasaden men det står i lagtexten.
Det är detaljplanen som gäller och det här är vad som gäller. Jag har antagligen hittat det lagrum som gäller för min fastighet att ytterligare bostad får beviljas. Där står i samma stycke att jag kan avsevärt ändra byggnadens yttre.
Varför klagar du bara på allt jag skriver istället för att svara på om jag behöver göra tvättstuga på nedanvåningen.
[bild]
S Elisabet Kristensson skrev:Jag kan inte fatta varför allt har kommit att handla om tillgänglighet. Det är tillgängligheten som gör att jag vill ha kök på nedanvåningen. Jag har funktionsnedsättning och kan inte bära upp maten. De är alla andra som snöat in på tillgänglighet.
Kan du inte istället svara på om man behöver bygga en tvättstuga på nedanvåningen om jag bygger ett kök där. Det är bäst att jag redigerar om. Jag bygger inte ett kök för där finns ett kök och diskbänken kommer att stå på samma ställe.
Jag söker svar på vilka utrymmen det finns i lagen för att jag vill inte göra 2 bostäder. Eftersom du läst hela tråden borde det inte vara så svårt att förstå varför.
Varför inte tänka lite som om det var du själv som ville bara ha ett kök i din bostad eller du kanske vill ha en branddörr i trappan. Har det något med tillgänglighet att göra?
Svårt att komma någonstans i diskussionen när du hela tiden återgår till samma sak. Mette bifogade ju de krav som gäller för tillgänglighetsanpassning. Att det redan finns ett kök där är ju oväsentligt om det inte redan är bostadsarea, det är ju där skon klämmer. Det krävs bygglov för att det ska bli del av din bostad och då gäller de nya kraven på tillgänglighet. Du behöver inte ha två tvättstugor men du behöver ha tvättmöjligheter på entréplan. Du kommer som sagt inte undan tillgänglighetskraven.S Elisabet Kristensson skrev:Jag kan inte fatta varför allt har kommit att handla om tillgänglighet. Det är tillgängligheten som gör att jag vill ha kök på nedanvåningen. Jag har funktionsnedsättning och kan inte bära upp maten. De är alla andra som snöat in på tillgänglighet.
Kan du inte istället svara på om man behöver bygga en tvättstuga på nedanvåningen om jag bygger ett kök där.