S Elisabet Kristensson skrev:
Kan du inte istället svara på om man behöver bygga en tvättstuga på nedanvåningen om jag bygger ett kök där.
Med största sannolikhet ses det som en så pass stor ändring att alla dagens krav måste uppfyllas. BBR är ganska tydligt på den punkten:

3:511 Tillgänglighet och användbarhet i byggnader
Byggnader ska vid ändring uppfylla de krav på tillgänglighet och användbarhet som anges i avsnitt 3:1. Kraven får tillgodoses på annat sätt än vad som anges där om motsvarande nivå på tillgänglighet och användbarhet ändå uppnås. Avsteg från nivån får dock göras om det finns synnerliga skäl med hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Fortfarande bara kritik och smutskastning varför läser du tråden överhuvudtaget
Ovan skrivet är faktiskt också ett tips, ett tips på hur det är kan vara bra att agera gentemot kommunen för att få bästa möjliga hjälp.
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Svårt att komma någonstans i diskussionen när du hela tiden återgår till samma sak. Mette bifogade ju de krav som gäller för tillgänglighetsanpassning. Att det redan finns ett kök där är ju oväsentligt om det inte redan är bostadsarea, det är ju där skon klämmer. Det krävs bygglov för att det ska bli del av din bostad och då gäller de nya kraven på tillgänglighet. Du behöver inte ha två tvättstugor men du behöver ha tvättmöjligheter på entréplan. Du kommer som sagt inte undan tillgänglighetskraven.
Jag återkommer till samma sak för att det handlar inte om att jag inte vill bygga tillgängligt. Det är andra som påstår att det är vad de handlar om.
Tack för informationen. Jag missade Mettes inlägg med bifogade krav såg bara det sista. Mitt misstag jag skulle skrollat upp.
Min tidigare fråga var om lokalen på bottenvåningen inte är tillräckligt stor för att tillgänglighet ska uppnås går det då inte att ändra användning? Om jag bara vill göra en större hall går inte det för att jag måste göra en komplett tillgänglig bostad?
 
Jag har fått mycket mycket bra information i den här tråden och jag tackar för att ni har velat dela med er av era kunskaper. :ok:
Tyvärr har den spårat ut på slutet
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag återkommer till samma sak för att det handlar inte om att jag inte vill bygga tillgängligt. Det är andra som påstår att det är vad de handlar om.
Tack för informationen. Jag missade Mettes inlägg med bifogade krav såg bara det sista. Mitt misstag jag skulle skrollat upp.
Min tidigare fråga var om lokalen på bottenvåningen inte är tillräckligt stor för att tillgänglighet ska uppnås går det då inte att ändra användning? Om jag bara vill göra en större hall går inte det för att jag måste göra en komplett tillgänglig bostad?
Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du vägrar inse, men vad du vill är helt och hållet ointressant.

Mitt tips är att faktiskt läsa inläggen med bifogade länkar, där framgår tydligt vad du måste åstadkomma. Glöm allt som du VILL göra.
 
  • Gilla
  • Wow
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Eligt PBL så är ändrad användning ett enklare ärende och behöver en enkel kontrollplan
rättelse enligt boverket är det det men är väl i praktiken samma sak
Planenlig ändrad användning är absolut ett enkelt ärende ja. Exempelvis att ändra användningen från lokal till bostad på kvartersmark med en byggrätt som tillåter båda.

Planstridig ändrad användning är inte ett enklare ärende. Och definitivt inte när det är inom allmän plats där det dessutom finns (efter plan tillkomna) planstridiga olovliga byggnader.

Att kommunen med tiden blir mindre och mindre generösa i sina tillämpningar av lagen är inte konstigt, för det är precis så PBL har utvecklats. "Mindre avvikelser" är något helt annat idag än med ÄPBL exempelvis.

Ta även med i beräkningen Länsstyrelsens roll i det hela. Även om du får lov av byggnadsnämnden är det inte självklart att Länsstyrelsen släpper igenom bygglov för bostad på allmän plats.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Glöm allt som du VILL göra.
Håll dina drömmar levande och leta efter kryphålen, på något sätt brukar man kunna hitta en väg även om den är snårig.
Lycka till(y)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hsd
Utan att veta så troligtvis är det ett problem för kommuntjänstemannen att det är 2 fastigheter i ett hus och jag tror det skulle lösa sig med ett personligt besök (ödmjukt utan paragrafer) och en skiss på hur Ni vill göra, fråga vad som krävs (och varför)
Kanske till och med bjuda in för husesyn
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Håll dina drömmar levande och leta efter kryphålen, på något sätt brukar man kunna hitta en väg även om den är snårig.
Lycka till(y)
Ja det var ju inget generellt råd till alla livet ut, men efter att ha läst denna tråd så skulle jag nog vilja påstå att TS behöver göra det i detta fall.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
BirgitS
S Elisabet Kristensson skrev:
Min tidigare fråga var om lokalen på bottenvåningen inte är tillräckligt stor för att tillgänglighet ska uppnås går det då inte att ändra användning?
Man kan göra en fullt tillgänglighetsanpassad bostad på mindre än 25 kvm. Har du mindre än 25 kvm på entréplanet?
 
Hemmakatten
Ibland är det jättesvårt att förmedla information på ett för andra förståbart pedagogiskt sätt.

Vad flera försökt säga är att det går utmärkt att enbart ha en tillgänglig entré och ett kök på nedervåningen. MEN, du MÅSTE då ha en hiss till övervåningen där det finns tillgängligt badrum, sovrum, tvättstuga och vardagsrum.

Det är ditt val hur du uppfyller tillgänglighetskraven. Möjligtvis kan det t.o.m. bli billigare med en hiss (förutsatt att övervåningen är i stort sett tillgänglighetsanpassad) .
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Utan att veta så troligtvis är det ett problem för kommuntjänstemannen att det är 2 fastigheter i ett hus och jag tror det skulle lösa sig med ett personligt besök (ödmjukt utan paragrafer) och en skiss på hur Ni vill göra, fråga vad som krävs (och varför)
Kanske till och med bjuda in för husesyn
Jag tycker det är ett jättebra råd och ett bra sätt att påbörja ett bygglovsärendet. Det är många lagar och regler som ska följas, men försök att se det som en utmaning att göra det bästa av projektet men utifrån givna ramar och förutsättningar. Om du tycker det är krångligt ta hjälp om det behövs, det finns många kreativa människor därute. När jag säger hjälp menar jag inte hjälp att försöka kringgå lagen, utan hjälp att skapa en bostad du kan bo och trivas i.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan göra en fullt tillgänglighetsanpassad bostad på mindre än 25 kvm. Har du mindre än 25 kvm på entréplanet?[
"Min tidigare fråga var om lokalen på bottenvåningen inte är tillräckligt stor"

Eftersom du har läst tråden varför frågar du om jag har mindre än 25 kvm?
 
BirgitS
S Elisabet Kristensson skrev:
"Min tidigare fråga var om lokalen på bottenvåningen inte är tillräckligt stor"

Eftersom du har läst tråden varför frågar du om jag har mindre än 25 kvm?
Därför att tråden blir lite meningslös, allt för brett spretande, om vi ska diskutera olika hypotetiska fall förutom ditt fall som är fullt tillräckligt komplext ändå. Tänk på att det är ingen här som är fastighetsjurist.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag kan inte fatta varför allt har kommit att handla om tillgänglighet. Det är tillgängligheten som gör att jag vill ha kök på nedanvåningen. Jag har funktionsnedsättning och kan inte bära upp maten. De är alla andra som snöat in på tillgänglighet.
Nej, det är du som snöat in på att du BARA vill ha kök på bottenvåningen. Tillgänglighetsreglerna säger att ALLA funktioner måste finnas på bottenvåningen. kök, sovrum, vardagsrum och bad/tvätt. Men du kan givetvis göra ett litet badrum kombinerat med tvättstuga, dvs med plats för tvättmaskin som uppfyller kraven.

Kommunen vill alltså att du istället för att göra EN bostad som inte uppfyller tillgänglighetskraven gör TVÅ bostäder där den ena, på övervåningen, är orörd, och den andra är tillgänglig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.