Jag har två skjutmått. Ett analogt och ett Biltema digitalt. I verkligheten har jag bara ett då batteriet i Biltemas skjutmått alltid är slut. Jag är sällananvändare av dessa så känns som att man får mäta en gång med nya batterier i det digitala och nästa gång jag plockar fram det är det dött.

Jag tycker det analoga är aldeles utmärkt och vet egentligen inte varför jag en gång i tiden köpte det digitala. Användes ju mest för att typ snabbt kolla dimension på skruvar och borr etc och då krävs inte micrometernogranhet.

MEN

Åldern börjar ta ut sin rätt och jag behöver nu duktigt bra belysning för att läsa av mitt analoga. Finns det något digitalt skjutmått som inte kostar skjortan (läs Mitutoyo och liknande) där batterierna håller länge när verktyget bara ligger i en låda?
 
A
Jag köper bara ”billiga” modeller, de med stora siffror. Det som är absolut bäst är ett från Lidl för 99kr, men har från Jula, Malmbergs, arvegods från farsan mm, och de är ungefär likvärdiga.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Billiga sjutmått brukar inte ha någon vidare mätnogrannhet vad digitalen än visar. Vad hjälper det om måttet visar 27.72mm mycket exakt när det verkliga avståndet mellan skänklarna är 28,05mm
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Billiga sjutmått brukar inte ha någon vidare mätnogrannhet vad digitalen än visar. Vad hjälper det om måttet visar 27.72mm mycket exakt när det verkliga avståndet mellan skänklarna är 28,05mm
Nja, så dåliga är de inte. Mäter jag på kullager, borrar etc så kan det kanske diffa ngn hundradel mellan de jag har men knappast 0,3mm.
 
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Varför är det nödvändigt med ett digitalt skjutmått? Jag har både och här hemma och tycker mest om det med Nonieskala då det inte behöver stängas av eller nollas ;)
Har ett digitalt Mitutoyo 200 mm, det bästa med det är väl storleken. Hade gärna haft ett större också.
Har nog haft detta i snart 10 år, aldrig bytt batteri :p
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför är det nödvändigt med ett digitalt skjutmått?
Synen i mitt fall. Det ska vara rejäla nuffror också:crysmile:
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför är det nödvändigt med ett digitalt skjutmått? Jag har både och här hemma och tycker mest om det med Nonieskala då det inte behöver stängas av eller nollas ;)
Har ett digitalt Mitutoyo 200 mm, det bästa med det är väl storleken. Hade gärna haft ett större också.
Har nog haft detta i snart 10 år, aldrig bytt batteri :p
Om du läste det jag skrev så har jag ett analogt som är jättebra. Dock är mina ögon inte längre bra nog att läsa av det.... Därav behovet av digitalt.
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Nja, så dåliga är de inte. Mäter jag på kullager, borrar etc så kan det kanske diffa ngn hundradel mellan de jag har men knappast 0,3mm.
Håller med. Mitt Biltema är gott och väl bra nog bortsätt från att det alltid är dött när jag skall använda det. Nogranheten är det inget fel på (med de toleranser jag har behov av). Inte tusan läser det fel på en hel tiondel eller mer inte.
 
mowatom skrev:
Jag köper bara ”billiga” modeller, de med stora siffror. Det som är absolut bäst är ett från Lidl för 99kr, men har från Jula, Malmbergs, arvegods från farsan mm, och de är ungefär likvärdiga.
Hur klarar sig batterierna i dessa? De torde ju vara likvärdiga Biltemas och det är inte bra nog. Menar då att det laddar ut mellan användningarna. Garanterat så varar batteriet mindre än ett år i alla fall.
 
richardtenggren
N Nizztos skrev:
Om du läste det jag skrev så har jag ett analogt som är jättebra. Dock är mina ögon inte längre bra nog att läsa av det.... Därav behovet av digitalt.
Ibland missar man en rad när man även underhåller en treåring :)
 
  • Gilla
Jillne och 1 till
  • Laddar…
Har ett gammalt Mitutoyo jag med, det har jag bytt batteri i en gång på typ 15 år..
Det har varnat för låg batterinivå de senaste 2 åren... Men funkar fortfarande...
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
A
N Nizztos skrev:
Hur klarar sig batterierna i dessa? De torde ju vara likvärdiga Biltemas och det är inte bra nog. Menar då att det laddar ut mellan användningarna. Garanterat så varar batteriet mindre än ett år i alla fall.
Jag har inte reflekterat så mkt över det, men visst byter jag emellanåt, kanske som du säger ngn gång/år(max,troligtvis ej så ofta). Dock så använder jag ju dom hela tiden, inte så att de ligger och laddar ur i en låda.
 
  • Gilla
Fredrik_T
  • Laddar…
Jag har LIDLs digitala och är jättenöjd med detta, det var ett rent impulsköp pga dålig syn numera (inte ens läsglasögonen hjälper mig att klara av att läsa av ett analogt skjutmått längre). Jag har inte krav på överdriven noggrannhet då jag i huvudsak mäter saker för 3D-skrivaren och för att välja dimension på borr och liknande.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Farsans skjutmått används sällan och laddar ur. Men det ligger i originallådan och då plockas batteriet lätt ur och läggs i lådan mellan gångerna.
 
N Nizztos skrev:
Hur klarar sig batterierna i dessa
Lidls håller i flera år med min användning. Haft mitt i fem till tio år och har kanske bytt batteri I det...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.