Distorsionerad byggnad, surrealistisk arkitektur, träd, stadsmiljö, klart ljus, Sopot, Polen, perspektivförvrängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F fsn skrev:
Jag har nog tillgång till 5-6 st Digitala Biltema som köptes in som enkla mäthjälpmedel på jobbet. Minst 2 st har tokfel. Drar man det för fort så glömmer det bort några mm här och där. Riktig skitkvalite. Och äter batteri. Har två riktiga med och skillnaden är total. Set är inga fantsipriser, man kommer långt med 1000-1200kr
Äh! Snacka millimeter med en byggahusare???Visa bilaga 669969
 
C
K Kane skrev:
Kanske inte behövs om man inser/accepterar att noggrannheten är 0,1 mm i st för 0,01 mm som upplösningen är på den digitala skalan?
Absolut är det så. Ett mått som visar rätt på tiondelen över hela skalan är förmodligen "good enough" i de flesta sammanhang. Så det får man inte snöa in på, utan det är snarare som t.ex. @fsn skriver att det inte blir tokfel under vissa omständigheter. Dvs. snarare pålitligheten än noggrannheten.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag har ett biltema som visar fel när batteriet börjar ta slut. Utöver detta har jag ett solcellsdrivet mitutoyo som väl är det som används oftast.
Så i detta fallet är Mitutoyo prisvärt pga att det mäter stabilt över tid.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Och du har köpt äkta prylar?

[media]
Puh, ser bra ut!
 
  • Orangefärgad förpackning med texten "Mitutoyo" i förgrunden, hållen av person, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Puh, ser bra ut!
Rätt kasst att man lyckas kopiera ett skjutmått men inte får rätt på grafiken på förpackningen.

Jag fick själv ett falskt Mitutoyo, fick omgående pengarna tillbaka. Funkar felfritt om någon undrar o märker ingen större skillnad mot mitt riktiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag fick själv ett falskt Mitutoyo, fick omgående pengarna tillbaka. Funkar felfritt om någon undrar o märker ingen större skillnad mot mitt riktiga.
Intressant! Hur upptäckte du det i ditt fall? Var köpte du det? Bra att veta till vilka kanaler de lyckats få in falska. Det är ju stor skillnad om man riskerar att få det hos en auktoriserad återförsäljare eller bara hos små eBay säljare.
 
L Lilllen skrev:
Intressant! Hur upptäckte du det i ditt fall? Var köpte du det? Bra att veta till vilka kanaler de lyckats få in falska. Det är ju stor skillnad om man riskerar att få det hos en auktoriserad återförsäljare eller bara hos små eBay säljare.
Har för mig jag köpte det på Ali eller Wish och det var inte så billigt att det uppenbart va fejk, snarare pris som ett hyfsat reat Mutitoyo. Det här är över ett år sen o jag minns inte riktigt hur jag upptäckte det, har för mig det va nåt vid batteriluckan som diffade samt lite skillnad i texten på skjutmåttet. Visste ju dock att det kunde va fejk o hade ögonen på det när det anlände, hade ett orginal vid sidan om för att jämföra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Mitt köpte jag på Ebay, därför jag snabbt synade det efter att ha sett videon.

Börjar fundera på om min Fluke T5-1000 kanske är plagierad? Den kommer också från Ebay...
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Aha, lite skönt att det är via dessa kanaler i alla fall.
Märkesgrejer som jag själv köpt från Ali är väl främst Shimano cykel-prylar. Och de har nog varit äkta. Avid mekaniska skivbromsar var nog fejk, men tillräckligt OK för att inte klaga.
Är lite osäker på en Makita 2x18V motorsåg… Den var rätt mycket billigare än i Sverige från Engelska EBay för ett par år sedan, men ändå inom ett hyggligt rimlighetsspann för att kunna vara äkta och från en firma som , i alla fall till synes, sålde mycket Makita.
 
C
Köpte på skoj Lidls skjutmått idag då det ju var på veckans kampanj och det var många här som rekommenderade det.

Har som sagt inte utrustningen för att kalibrera det, så jag skall inte spekulera i mätnoggrannheten, men nä, det är inte ett bra skjutmått. Väldigt rappligt och dålig finish med vassa kanter. Framför allt kan jag kan vicka på släden så att käftarna ej längre är parallella ca. 0,2 mm utan att mätvärdet följer med. Så nej, använd inte detta till några precisionsmätningar!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köpte på skoj Lidls skjutmått idag då det ju var på veckans kampanj och det var många här som rekommenderade det.

Har som sagt inte utrustningen för att kalibrera det, så jag skall inte spekulera i mätnoggrannheten, men nä, det är inte ett bra skjutmått. Väldigt rappligt och dålig finish med vassa kanter. Framför allt kan jag kan vicka på släden så att käftarna ej längre är parallella ca. 0,2 mm utan att mätvärdet följer med. Så nej, använd inte detta till några precisionsmätningar!
Hej, köpte samma Lidl/Parkside skjutmått bara för att kolla läget. I original var utförandet ett skämt men efter att ha lagt lite ner arbete på att plocka bort "örnnäbben" på käftarnas spets och rundat av alla sylvassa kanter så blev känslan att hantera skjutmåttet acceptabelt för att kolla onoggranheten på mätningarna. Använde en 4mm slipad axel samt att köra från ändläge till ändläge många gånger. Min jämförelse som jag använt är:
En analog NSK-mikrometer (30 år gammal) och en digital Helios-Preisser digital mikrometer (10 år gammal). Båda visar axelmått på 3.95mm vid varje mätning. Dessutom ett modernt Diesella (600 SEK) skjutmått som visar 3.94-3.95 mm under alla försök och har en väldigt skön känsla i original. Analogt skjutmått från Somet (40 år gammalt) visar axelmått på 3.95mm med nonieskal. Till dessa använde jag ett svart/brunt Clas Ohlson skjutmått (20 år gammalt) med mycket hög finnish samt ett 10 år gammalt Jula skjutmått med bra finnish. Förra sommaren trodde jag att jag köpte ett likadant Jula-skjutmått som present men dess finnish var lika dålig som Parkside nu.
Men mätt värde på CO, Jula (gamla) och åtgärdad Parkaside visar alla upprepade mätvärden i intervallet 3.90-3.93 mm. Att notera är att de flesta skjutmått när det anges specar onoggrannhet på +/- 0.03 mm. Så vad lär man sig av detta: För slit och släng så fungerar mättekniken på billiga skjutmått hyffsat men det mekaniska utförandet går hela tiden mot skräpstatus. Innköparna på ladorna borde skämmas.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
C
P poba53 skrev:
Men mätt värde på CO, Jula (gamla) och åtgärdad Parkaside visar alla upprepade mätvärden i intervallet 3.90-3.93 mm.
Notera dock att det inte räcker med att verifiera att den mäter rätt på ett specifikt mått. Det kan visa rätt mått på en del av skalan och helfel på en annan del av skalan.
Se t.ex. följande video av Brian Block (undrar dessutom f-n om inte hans mått är så gott som identiskt med Parkside-måttet).

Sen stör det mig också som sagt att jag kan rucka släden nästan en kvarts millimeter utan att måttet ändras!
Dvs. trycker jag på fel ställe på måttet kan det bli rejält fel.
 
A
Jag köpte också nga nu, eftersom jag varit nöjd med det jag har. Det är tyvärr inte likadana skjutmått som säljs idag på Lidl som det jag köpte för nga år sedan, varken till utseende eller funktion. Helt klart kass finish och rackligt.
 
C
mowatom skrev:
Det är tyvärr inte likadana skjutmått som säljs idag på Lidl som det jag köpte för nga år sedan, varken till utseende eller funktion.
Vi är väl tillbaka till det jag skrev tidigare om Biltemas prylar. Det går inte att rekommendera de flesta av dessa "butiksvarumärken" utifån historiska erfarenheter då kvaliteten varierar så förbannat med tiden. Ibland under ett och samma artikelnummer.

Lite nyfiken - hur ser den bra versionen ut?
Det jag köpte är identiskt med annonsbilden tidigare i tråden och alltså även nästan identiskt med @Bo arnold:s "Powerfix Profi"-mått. De skillnader som går att uttolka från bilden är att själva mätarkroppen är svart istället för grå och att typsnittet på texten runt displayen är lite "hoptryckt" på höjden på det nya måttet. Förutom att det står Parkside istället för Powerfix Profi då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.