N Nizztos skrev:
Jag har två skjutmått. Ett analogt och ett Biltema digitalt. I verkligheten har jag bara ett då batteriet i Biltemas skjutmått alltid är slut. Jag är sällananvändare av dessa så känns som att man får mäta en gång med nya batterier i det digitala och nästa gång jag plockar fram det är det dött.

Jag tycker det analoga är aldeles utmärkt och vet egentligen inte varför jag en gång i tiden köpte det digitala. Användes ju mest för att typ snabbt kolla dimension på skruvar och borr etc och då krävs inte micrometernogranhet.

MEN

Åldern börjar ta ut sin rätt och jag behöver nu duktigt bra belysning för att läsa av mitt analoga. Finns det något digitalt skjutmått som inte kostar skjortan (läs Mitutoyo och liknande) där batterierna håller länge när verktyget bara ligger i en låda?
Jag köpte ett Limit för något år sedan och det har fungerat bra hittills iaf. Känns som bra kvalité, sen om det är prisvärt är väl upp till var och en :)

https://www.toolab.se/limit-digital...5RwXuU5FkLJDRkH7uFjdpqcPvFUUi1R0aAsslEALw_wcB
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
Har både Biltema och Mitutoyo hemma, upplever inte att Biltemas drar ur speciellt snabbt, typ flera år med samma.
Stör mig dels på att Mitutoyo inte har auto shut of och inte heller automatisk power up, sen tycker jag att Biltemas display "stegar" fram siffrorna mer efter min smak också.
Så ligger båda på samma plats tar jag Biltemas i första hand.
Ang precision vet jag inte, vi kalibrerar allt på jobbet och det är rätt sällan vi kasserar oavsett märke, vi har Mito, Biltema, Limit och något fabrikat till som jag inte kommer ihåg.

På jobbet är jag övertygad att handhavande ger större spridning än fabrikat. Skulle vara intressant att göra en MSA och se vad resultatet blir.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Gimp Gimp skrev:
upplever inte att Biltemas drar ur speciellt snabbt, typ flera år med samma.
Problemet är väl att Biltema, liksom andra som säljer under eget varumärke, sannolikt sålt skjutmått från många olika tillverkare genom åren, ofta ändras inte ens artikelnumret när man byter leverantör.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet är väl att Biltema, liksom andra som säljer under eget varumärke, sannolikt sålt skjutmått från många olika tillverkare genom åren, ofta ändras inte ens artikelnumret när man byter leverantör.
Så är det och förr eller senare kommer skjutmåtten säkert från "fel" tillverkare, men av dom jag använt kommer dom från kanske 3-4 olika år och jag märker ingen direkt skillnad.
Biltema säljer verkligen mycket skräp, men det finns ett gäng produkter som faktiskt är riktigt prisvärda.
 
Gimp Gimp skrev:
Så är det och förr eller senare kommer skjutmåtten säkert från "fel" tillverkare, men av dom jag använt kommer dom från kanske 3-4 olika år och jag märker ingen direkt skillnad.
Biltema säljer verkligen mycket skräp, men det finns ett gäng produkter som faktiskt är riktigt prisvärda.
Deras skräp är iofs ofta extremt prisvärt också, för när man provat det så vet man vilka krav man har på kvalitetsprodukten man köper efteråt. Och ibland inser man att man inte har de behoven ens, trots att det man köpt kanske var just skräp...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Deras skräp är iofs ofta extremt prisvärt också, för när man provat det så vet man vilka krav man har på kvalitetsprodukten man köper efteråt. Och ibland inser man att man inte har de behoven ens, trots att det man köpt kanske var just skräp...
Helt rätt, eller tvärt om att man inser att skräp är just skräp, körde sönder 3st tigersågar på två år innan jag köpte en Makita som jag har haft i typ 12år nu. Dom från Biltema kostade 325:- och Makitan 1100:-
Avverkning och vibration är inte ens på samma planet.

Edit: dom billiga kom från ÖoB
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack för svaren. Tror jag skall prova en Biltema/Classe/Jula igen men se till att ta ut batterierna mellan avändning (en typisk sak som jag vet att jag kommer vara dålig på.....).

Kanske var just mitt nuvarande exemplar sämre än snittet (den har även lite andra beteenden som gör att man kan anta det).
 
Gimp Gimp skrev:
Stör mig dels på att Mitutoyo inte har auto shut of
Så otroligt värdelöst! :mad: Denna lilla "detalj" gör att jag alla dagar i veckan väljer mitt från Lidl för en dryg hundring. :crysmile:

N Nizztos skrev:
men se till att ta ut batterierna mellan avändning
Glöm tanken. Så där ska man inte behöva hålla på och som du själv skriver kommer det aldrig att fungera.
 
  • Gilla
RompisKompis och 2 till
  • Laddar…
AXS
Vi kör hazet på jobbet till alla som inte behöver ett "riktigt" typ mitutoyo. Lite dyraste än Lidl/Jula osv men känns mer gedigna.

Hemma har jag ett från netto, 79:-. Bytt batteri 1 gång på 15 år. Okej i känsla men inte mer.
 
F
N Nizztos skrev:
Håller med. Mitt Biltema är gott och väl bra nog bortsätt från att det alltid är dött när jag skall använda det. Nogranheten är det inget fel på (med de toleranser jag har behov av). Inte tusan läser det fel på en hel tiondel eller mer inte.
Jag har nog tillgång till 5-6 st Digitala Biltema som köptes in som enkla mäthjälpmedel på jobbet. Minst 2 st har tokfel. Drar man det för fort så glömmer det bort några mm här och där. Riktig skitkvalite. Och äter batteri. Har två riktiga med och skillnaden är total. Set är inga fantsipriser, man kommer långt med 1000-1200kr
 
MultiMan
Gimp Gimp skrev:
Har både Biltema och Mitutoyo hemma, upplever inte att Biltemas drar ur speciellt snabbt, typ flera år med samma.
Stör mig dels på att Mitutoyo inte har auto shut of och inte heller automatisk power up, sen tycker jag att Biltemas display "stegar" fram siffrorna mer efter min smak också.
Så ligger båda på samma plats tar jag Biltemas i första hand.
Ang precision vet jag inte, vi kalibrerar allt på jobbet och det är rätt sällan vi kasserar oavsett märke, vi har Mito, Biltema, Limit och något fabrikat till som jag inte kommer ihåg.

På jobbet är jag övertygad att handhavande ger större spridning än fabrikat. Skulle vara intressant att göra en MSA och se vad resultatet blir.
Och du har köpt äkta prylar?

 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Precisionen är i vart fall samma oavsett.
 
Har ett från Lidl har säkert haft det över tio år har aldrig bytt batteri det stänger ju av sig självt
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Har ett från Lidl har säkert haft det över tio år har aldrig bytt batteri det stänger ju av sig självt
Reklam för digitala mätverktyg, specialpris, garantimärke, tillgängligt från torsdag. Grön bakgrund, text på svenska.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Digital skjutmått i svart fodral på en arbetsbänk med verktyg och oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.