D djac skrev:
Hej Tomsk, vill inte hoppa på dig men du är ganska aktiv här och du verkar veta mycket om lite, dvs du verkar superkunnig inom ditt gebit men du snubblar hela tiden när du försöker rättfärdiga din bransch.

Gällande märkesverkstäders priser så styrs de av biltillverkarna, de som jobbar där tjänar väldigt dåligt, därför du ser ung personal som ofta kommer direkt från skolan, lönsamheten är väldigt ansträngd på det hela taget. Anledningen är att biltillverkarna genom listiga licenser på mjukvara, datordiagnostik och andra utbildnings och licenskostnader tar en väldigt stor del av kakan. Återigen tror jag inte detta är relevant i jämföelse med en elektriker, eller rörmokare för den delen.
Det är det i högsta grad.eftersom man jämför skuttfirmor med stora koncerner

D
T tomsk skrev:
Tror du inte vi har lokalkostnader?????..?..äta instrument kostar 180 000 företagets typ 100 000.
Bära ett d
Jag förstår inte helt vad du skriver, jag är medveten om att alla lokaler kostar pengar, men jag ser inga installationselektriker som hyr på de allra dyraste skyltlägena, därför kan nog nog med fog anta att hyran är lägre.

D djac skrev:
Bara för att sätta punkt för kaffeprisdiskussionen, det är riktigt att materialkostnaden på en lyxkaffe på central plats är mycket låg i förhållande till försäljningspriset. Det som till störst del styr priset på denna är personlakostnader och hyra, detta finns det studier på och slutsatsen, för de som är intresserade, är att hyresvärden i princip styr priset på dyrkaffe. Detta är den största påverkande faktorn och också en som kaffebarsägaren inte kontrollera.

Skulle misstänka att om elektrikern behöver dyra, centrala, lokaler med inbjudande fasader så skulle detta också i hög grad påverka priserna, mig veterligen är det få elektriker som väljer att driva sin verksamhet på detta sätt, så nu kan vi sluta fundera på hur timpriset på elektriker hänger ihop med lattepriserna, det gör de inte.

Detsamma gäller i hög grad för frisörer.
Inte skuttfirmor som ni anlitar som blåser folk. Jag prata i första hand för koncerner

J J P skrev:
När jobbar du egentligen? Är det arbetsgivaren eller någon stackars kund som betalar tiden på nätet? Det är många 5 minuters pausar. Sätt igång och jobba så slipper vi ditt dravel
Nej jag har lagstadgade raster

D
T tomsk skrev:
Inte skuttfirmor som ni anlitar som blåser folk. Jag prata i första hand för koncerner
Häftigt, skicka bilder på någon av Bravida, Assemblin eller Caverions flaggskeppsaffärer! :strong:

mathiash77 skrev:
För mig handlar detta om kommunikation med sina kunder, om ärlighet och om vilken lön man vill ha!

Låt oss säga att vi har en elektriker, ett fåmansföretag eller mindre AB.
Personen i fråga har kontoret hemma och inte någon lokal...

Personen vill ha en månadslön på 35 000 kr/mån före skatt.
Utgifterna per månad är 10 000 kronor exkl moms och det innefattar
- Leasingbil
- Kostnad för Revisor
- Försäkringar
- Utbildningar/Certifikat

Det betyder att personen behöver dra in 730 000 kronor exkl. moms per år.
I dessa 730 ingår sociala avgifter, 12% i semesterkompensation och 5% tjänstepension.

Den teoretiska arbetstiden är 2080 timmar men man räknar med att pga helgdagar, semester m.m. att det finns ungefär 1700 timmar (9,5 veckors ledighet) på ett år.

Det betyder att man behöver ta ut (730000/1700) 430 kr / h exkl moms för att få ihop sina 35 000 och täcka sina 10 000 kronor / månad i fasta utgifter.

Som småföretagare får man sedan en frihet att arbeta själv, sätta sig egen arbetstid men på andra sidan får man räkna med att lägga extra tid för administration. Varför vill du starta eget? Det brukar ju inte vara, för jag vill jobba mindre utan det är för att få mer frihet och ha en möjlighet att casha hem...

Så vid 430 kr/h exkl moms (537,50 inkl moms) kan man då få runt sina 35 000.

Nu är ju sen frågan vilka ytterligare utgifter man har?
- Dyra specialverktyg?
- Handla material?
- Fakturera kund?
- Ytterligare certifikat?

I min beräkning ovan har jag INTE tagit med de hantverkare som tar betalt extra för milersättning. Självklart kan detta tillkomma som körningskostnad.

Jag har inte tagit hänsyn till materialkostnad och materialdebitering men detta ska bara täcka kostnaderna för materialet, inte för personen.

Lagerhållning på material kostar, det är x% av lagervärdet per år. Inköpspriset spelar ingen roll så länge som prylarna inte har ett bäst före datum (jämför med frukt) så blir inte materialet kasst om det ligger ett år på lager..

Så personligen betalar jag hellre (och har gjort) en hantverkare 700kr/timme utan ocker på material.

Hantverkare, kom nu med konstruktiva kommentarer där mina beräkningar är fel....
Delar i princip din grundsyn.
Beräkningarna är fel för koncerner som kan åta sig tex globen.nya karolinska osv.då får man anlitar en bra skuttfirma

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag förstår inte helt vad du skriver, jag är medveten om att alla lokaler kostar pengar, men jag ser inga installationselektriker som hyr på de allra dyraste skyltlägena, därför kan nog nog med fog anta att hyran är lägre.
Ok kolla var huvudkontoret ligger i dom stora koncernerna som betalas av finalerna som dessutom betalar sin egen hyra.
Jag pratar inte skuttfirmor

T tomsk skrev:
Nej jag har lagstadgade raster
Dessutom går jag på ackord och ligger nu på 293 kr så jag får känna ut ackorden lite

A
T tomsk skrev:
Delar i princip din grundsyn.
Beräkningarna är fel för koncerner som kan åta sig tex globen.nya karolinska osv.då får man anlitar en bra skuttfirma

Självklart, i vissa lägen får man sedan lägga på AFFO och MO för att hantera en större övergripande organisation.

Dock är det ju oftast fler medarbetare som drar in lön till de som ”sitter på kontoret” eller leder arbetet i Globen eller Karolinska ska betalas genom % lönepåslag. Det är dock svårt att dra in dubbel timdebitering för installatören utan man får då offerera konstruktsarbete, projektledning m.m. Som separata poster om kunden ska kunna jämföra.

mathiash77 skrev:
Självklart, i vissa lägen får man sedan lägga på AFFO och MO för att hantera en större övergripande organisation.

Dock är det ju oftast fler medarbetare som drar in lön till de som ”sitter på kontoret” eller leder arbetet i Globen eller Karolinska ska betalas genom % lönepåslag. Det är dock svårt att dra in dubbel timdebitering för installatören utan man får då offerera konstruktsarbete, projektledning m.m. Som separata poster om kunden ska kunna jämföra.
Kan säga att vi har inte roliga oh kostnader

Om man nu ska säga något om grundfrågeställningen.
Kan jag bara ärligt säga att jag handlar samma grejor till betydligt lägre pris privat än när jag handlar hos grossister plus moms.
Är ganska sjukt då jag ändå får bra pris.
Så man kan ju också anta att grossisterna håller uppe priserna för egen vinning.
Ha det i minnet när ni jämför priser.
Tex köpte jag plejd puckar ca 350 kr billigare per styck utanför grossisterna.
Så det KAN vara så att elfirmorna inte får jätte bra pris själva. Ha det i åtanke.
Vart ganska irriterad på grossisten som inte gjorde bra pris fast jag handlat där i 35 år.
Utan jag gick till en välkänd elektronikbkedja istället

S SueCia skrev:
Jag är verksam i branchen, dock med inriktning på larm just nu. Jag tror att våra priser mot kund är lägre än vad privatpersoner kan köpa motsvarande larm för på internet.

Jag tycker att elbutik är en bra måttstock på vad det borde kosta ungefär. Om du kan få ett uttag för 199:- på elbutik.se så tycker jag att vi kan sälja det för 220:- med gott samvete, oavsett om vi betalat 180:- eller 80:- för uttaget.

Vår materialhanteringskostnad är garanterat högre per vara än elbutik.se har.

Jag ser inga problem med 100%iga vinster sålänge pris mot slutkund är marknadsmässigt. I mitt exempel tidigare i tråden så tar man ju en risk om man köper in 20st apparater för 5000:- styck, dels garanti, lagerhantering och risken att vara inte blir såld före den är utdaterad. Detta gäller t.ex luftvärmepumpar som vi lagerhöll i större mängd förrut där bättre modeller kom ut på marknaden och gjorde vårt lager mindre värt.
Tack för svaret, nu avsåg jag inte enbart dig men jag trodde du var verksam som klassisk elinstallatör.
Men om du håller på med larm så har jag full koll på den inriktningen.
Det var lite vad som anses som marknadsmässiga priser jag fiskade efter.
Jag har inga problem med att anse att elbutiks priser med rimliga påslag som marknadsmässiga däremot tror jag att elbutiks priser ligger en bra bit under allmänt förekommande pris för branschen.
Lagerhållning och produkter som blir osäljbara efter ett tag finns även i min bransch så ibland är det billigare att inte hoppa på ett erbjudande.

Redigerat:
Fairlane
T tomsk skrev:
Jaha, alla firmor som inte omsätter minst en miljard är skuttfirmor som lurar folk, skuttfirmor som går i konkurs.
Märklig inställning, särskilt som stora koncerner ofta anlitar mindre firmor...
Det finns mängder med seriösa småfirmor i detta land, allt från enmansföretag till företag med 100 anställda. Att kalla dessa för skuttfirmor som blåser andra, som hamnar i fuskbyggarna etc visar på en riktigt usel syn på dessa företag och de som arbetar där. Nog finns det rötägg, ungefär som det företag som TS anlitat, men det finns många bra också.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, alla firmor som inte omsätter minst en miljard är skuttfirmor som lurar folk, skuttfirmor som går i konkurs.
Märklig inställning, särskilt som stora koncerner ofta anlitar mindre firmor...
Det finns mängder med seriösa småfirmor i detta land, allt från enmansföretag till företag med 100 anställda. Att kalla dessa för skuttfirmor som blåser andra, som hamnar i fuskbyggarna etc visar på en riktigt usel syn på dessa företag och de som arbetar där. Nog finns det rötägg, ungefär som det företag som TS anlitat, men det finns många bra också.
Självklart finns det det.
Dock är min uppfattning hur dom följer kravutbildningar och betalar för deligeringar ganska klar. Baserat på ett ganska stort underlag.
Se även tidigare inlägg att det inte är så säkert att bolagen har bra priser på vissa produkter.utan det är grossisterna som håller uppe priserna.
Varför skulle jag välja att handla exakt samma produkter till betydligt lägre pris utanför grossisterna????DET är sjukt..sen kan man betala lägre med olika olagliga lösningar.men det är jag inte intresserad av då jag utgår från att vi pratar seriöst..
Annars ska man börja jämföra priser på andra produkter med stöldgods

T tomsk skrev:
Självklart finns det det.
Dock är min uppfattning hur dom följer kravutbildningar och betalar för deligeringar ganska klar. Baserat på ett ganska stort underlag.
Se även tidigare inlägg att det inte är så säkert att bolagen har bra priser på vissa produkter.utan det är grossisterna som håller uppe priserna.
Varför skulle jag välja att handla exakt samma produkter till betydligt lägre pris utanför grossisterna????DET är sjukt..sen kan man betala lägre med olika olagliga lösningar.men det är jag inte intresserad av då jag utgår från att vi pratar seriöst..
Annars ska man börja jämföra priser på andra produkter med stöldgods
Jag tror faktiskt att för privat personer är det lämpligast att hitta en sådan firma.med bra personalpolitik och bra förhållande till kunderna.misstänker att vald firma kan ha större engagemang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.