Fairlane
Jag har full förståelse för att firman inte alltid kan köpa till bra pris på grossisterna om det är fel vara, men FK, normala strömbrytare och standarduttag bör en elfirma ha bra rabatt på om de omsätter lite åtminstone. Har de inte bra rabatt på de sakerna så är något riktigt skevt.
 
Jag som har konto, men inte handlat nånting på Ahlsell har runt 75% rabatt på Elkos standardapparater. Verkar konstigt om en elfirma har sämre än så.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Priset är Ahlsell Bruttopris. Att mena att det är ett marknadspris är ju rent bedrägeri. Sen råder ju fri prissättning. Men att hävda att man gett rabatt mot marknadspris är bluff. De har gett en rabatt från ett pris de själva valt att sätta som stämmer överens med Ahlsells påhittade bruttopris. Om Elfirman påstår att detta är produktens ordinariepris. Så Tycker jag du skall be dom vidimera det med en Bruttoprislista från Schneider. Inte från Ahlsell som ger minst 85% rabatt till sin handlare utifrån deras prislista. Vi är ett litet företag som inte direkt jobbar med el och har ganska låga rabatter på el material hos Ahlsell. Vi ger 182:- för det uttaget, exkl moms. Elbuitik.se 218 inkl moms. Det normala i leverantörs led inom det mesta där vi är direktpartners är 30-40% rabatt. Sen har man normalt ett utrymme för grossist/distributör. Räknar man riktigt högt kanske det är 20%. Så Inköpspris i grossistled hypotetiskt 145:-.
Vad borde då vara rimligt pris. Fyrstads el betalar garanterat inte mer än oss. Så Skulle man försöka ge en seriös bild av ett Listpris. Så är det sannolikt runt 300:- exkl moms. Så om de inte vill ge någon rabatt alls, och åberopa marknadspris så hade jag sagt 300:- är dyrt men skäligt.
Skall de nu vara snälla som de angett och ge rabatt. Så är kanske motsvarande 20% Påslag vid ett mindre jobb ganska realistiskt och seriöst. Det ger knappt 230:- exkl moms. Allt över detta hade jag själv ifrågasatt, i synnerhet om de nämner en enda rad om rabatt. Det hade fått mig att avråda dem till alla jag känner, jag hade varnat via ev Facebook sidor, trustpilot mm.
Prissättningen är inte seriös. Problemet är dock när man inte tagit upp det innan. Det bästa är att ta in materialspecad offert, (lätt att vara efterklok). eller ha tydligt överenskommet med materialpåslag, där man skall ha rätt att ta del av inköpsfakturan för vidimering. Då kan man gå tillbaka och kräva det om det är priser som sticker ut kraftigt mot nätpriser. Bifogar utklipp på inköp med rabatt för nämnt hörnuttag på Ahlsell.

Prisspecifikation för 3-vägs vägguttag på Ahlsells hemsida visar bruttopris och rabatt, slutpris 182,07 SEK exkl moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Hur många firmor vill skriva detaljerade offerter på relativt små jobb?
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har full förståelse för att firman inte alltid kan köpa till bra pris på grossisterna om det är fel vara, men FK, normala strömbrytare och standarduttag bör en elfirma ha bra rabatt på om de omsätter lite åtminstone. Har de inte bra rabatt på de sakerna så är något riktigt skevt.
Precis det här jag menar, oerhört svag bransch, har man inte rätt pris hos sin distributör så får man lösa det, hitta nya kanaler, EU är stort, finns det bätter alternativ ngn annanstans, har bekanta rätt högt upp i Schneider (som ett exempel), eskalera rätt så får du rätt pris där, svenska delen av Schneider vill inte förlora volymer till annat land.

Nä, av med offerkoftan och börja ta lite affärsmässigt ansvar.
 
T tomsk skrev:
Du är tyvärr inte på samma kunskapsnivå som mig verkar det som.
Kortfattat kollektivavtalet går först sedan kompletteras med lagar även sånt som är dispositivt regleras i kavtalet .

Nu känns det som att du trollar. Jag ber så hemskt mycketom ursäkt för att jag slösat bort din tid.

En sista sak bara - tala inte om för en person att han har ställt fel fråga det är oseriöst.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
D
Ja, vi håller här, alla mina misstankar har bekräftats och jag är glad att jag känner människor som driver en rätt stor elinstallatör i Malmö, på ett ärligt och klokt sätt. Annars hade jag nog tappat den sista tron jag hade på den branschen.
 
  • Gilla
J P
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Håller med helt, dessutom är resonemanget att man ska ha 20% påslag oavsett inköpspris helt befängd.

Firma 1 - nystartad firma med dåliga rabatter köper in en pryl för 10 000kr, sen ska dom ha 15% påslag så de säljer den för 11500kr med 1500 vinst.

firma 2 - etablerad firma med bättre rabatter köper in samma pryl för 8000kr. Med 15% påslag gör dom 1200 vinst, märkligt att man ska tjäna mindre för att man har bättre rabatter ??

Firma två skulle istället kunna sälja den prylen med 24% påslag och ändå vara billigast med 10500kr

för att göra det än mer extremt kan firma 2 få ett ännu bättre pris o köper in 20st prylar o betalar 5000kr styck, då skulle dom med 100% påslag ändå vara billigast.

Så man kan ju glömma det där med att 15-20% är rimligt, jämför istället med vad du kan få för pris på annat håll
Finns egentligen ingenting som förreglar hur mycket man kan ta i påslag. Tar firma 1 100% i påslag och firma 2 lika mycket så är det helt ok. Är upp till kunden om hen vill betala det priset.

Själv kör jag med ett timpris utan påslag och 20% på material. Vill kunden istället köpa in materialet själv tar jag ett lite högre timpris. Alla mina kunder tycker detta upplägg är klockrent. Dessutom köper jag elmaterialet på elbutik.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur många firmor vill skriva detaljerade offerter på relativt små jobb?
Därav kanske bra med att köra påslag. Men då skall man också vara beredd på att visa kostnad om kund begär det. .
Detta blir ju mest ett problem med oseriösa aktörer. Priser som hamnar strax över webbpriser har väl få problem med?
 
Jag gjorde en inköpslista på Ahlsell på detta materialet. Inköpsmaterial med vårt rabattavtal, som sagt inte är det vassaste, har aldrig förhandlat priser med Ahlsell, hamnar på ca 1370:- exkl moms i inköp. Fyrstad har inräknat sin generösa rabatt debiterat 5061:-. I Mina ögon ett ockerpris, som helt bygger på att kunden inte har vetskap innan. Detta är inte en nivå som någon med minsta insikt hade accepterat. Hade jag fått offert på detta hade jag inte ens bemödat mig att svara. Det lär de veta, men när de inte fått en prisfråga så kör man på fullt. Det är min teori. Nedan är listat avd vi betalar in på komponentnivå på det TS fått. Sen kan ju fråga varför de debiterat 12 klo-kit för strömbrytare när de bara levererat 1 strömbrytare. Troligen fel.

Inköpslista med olika elinstallationsprodukter och priser från Ahlsell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Hur många firmor vill skriva detaljerade offerter på relativt små jobb?
Kommunikation är väl bästa rådet igen.
Ursäkta fru X men det jobbet du ber mig räkna på kommer inte ta mer än 2 timmar och materialet är Max 500kr. Är det OK att jag ger ett takpris istället samt min timdebitering?


Ursäkta herr Y, hur akut är detta jobbet? Om jag ska besöka er i morgon kan jag inte få bättre pris än lokala Ahlsells så ni får vara medveten om att materialet antagligen blir 70% dyrare än om vi gör jobbet nästa vecka.

Jag kommer ta betalt för tiden jag behöver köpa materialet antingen i butik eller online.



Sen i ärlighetens namn, vilka garanti reperationer pratar vi om per år som verkligen beror på att komponenterna var kassa och det inte syntes vid installation? Om ni vet vilka märken som ofta strular kan man ju undvika dessa, så gör alla andra företag som sysslar med inköp och produktion
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Rätta mig om jag har fel, men har inte ansvaret flyttat från elektrikern som individ till bolaget?
[länk]
Senaste ELSA-kursen på jobbet var upplysande.
Vad jag förstår räcker det att ha en behörig installatör som är ”knuten till” elinstallationsföretaget med uppgift att ta fram egenkontrollprogrammet för de som gör installationer i företaget (vilka kan vara vem som helst som följer egenkontrollprogrammet).
Behörigheten har flyttats från installatören till företaget med egenkontrollprogram osv. Men elarbetsansvar delegeras av företaget till montören vilket är jag/vi. Så visst har vi fortfarande ansvar :)
 
D
P Putte 9497 skrev:
Själv kör jag med ett timpris utan påslag och 20% på material. Vill kunden istället köpa in materialet själv tar jag ett lite högre timpris. Alla mina kunder tycker detta upplägg är klockrent. Dessutom köper jag elmaterialet på elbutik.
Amen!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
hehe ... han är egenföretagare ;-)
sry kunde bara inte låta bli, hoppas du tar det med humor :)
Jag hade inte mått dåligt om du kopplat in dem själv :)
 
S sunqan skrev:
Ni verkar totalt ha missat att det är lagtexter som efterfrågats.

ATL är ArbetsTidsLagen.

Jag vet skillnaden mellan rast och paus. Det är ingen som frågat om var i avtalen det står. Mina förslag på länkar var snabbt hittade exempel på att det inte är reglerat i iag att man har rätt till fem minuters paus per timme. Det är totalt irrelevant vilken facktörening som sluter avtalen. Det var lagtexter som refererades.
Men de flesta installationsföretagen är bundna av Installationsavtalet där de regleras. Så det blir ju paus även om inte lagen säger det? :)
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.