P Panelmannen skrev:
Argumentet att "du har ju garanti" - hur tänker ni här?
Mycket material just för el som ligger ingjutna i grunder, bakom väggar mm är ju garantin rätt värdelös. Är det då inte rimligare att betala för jobbet OM ngt skulle gå sönder inom garantitiden. Det borde väl ända vara det mest rimliga. Det är mycket pengar för t.ex en nyinstallation i en villa som går till denna garanti.
Dumaste jag hört på länge. Finns lagar som reglerar. Snålvarg

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jodå, det går. När bolaget debiterar tid för hanteringen så måste man inte ha ett materialpåslag.
Är ok vill du betala 1500 kr timmen?

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
S
D devavi skrev:
Ni kan sluta prata om vad som är en rimlig % i påslag
Köper jag en produkt för 10:- och samma produkt på Bauhaus/elbutik eller vad som helst ligger på 200:-
Då kommer jag inte sälja den produkten för 11:- för att jag har en viss % att hålla mig till

fortsätter ni snöa in er på % så kommer ingen pressa sina priser
10% på 1000:- är mer än 10% på 100:-

Håller med helt, dessutom är resonemanget att man ska ha 20% påslag oavsett inköpspris helt befängd.

Firma 1 - nystartad firma med dåliga rabatter köper in en pryl för 10 000kr, sen ska dom ha 15% påslag så de säljer den för 11500kr med 1500 vinst.

firma 2 - etablerad firma med bättre rabatter köper in samma pryl för 8000kr. Med 15% påslag gör dom 1200 vinst, märkligt att man ska tjäna mindre för att man har bättre rabatter ??

Firma två skulle istället kunna sälja den prylen med 24% påslag och ändå vara billigast med 10500kr

för att göra det än mer extremt kan firma 2 få ett ännu bättre pris o köper in 20st prylar o betalar 5000kr styck, då skulle dom med 100% påslag ändå vara billigast.

Så man kan ju glömma det där med att 15-20% är rimligt, jämför istället med vad du kan få för pris på annat håll

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
Nej, det vill jag inte. Men om det är det det kostar så vill jag hellre att man säger det än att ta ut det bakvägen via ohemula materialpriser.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Fairlane
Jag hoppas TS hittar svar på sin fråga i denna tråd som vuxit ut att diskutera arbetsvillkor, löner och en helt del annat.

Mitt förslag kvarstår, betala alla timmar (om de känns rimliga) och 2000 kr för materialet, samt att bestrida resten.

Glöm allt snack om fri prissättning. Det är nämligen inte sant att man får ta vilket pris som helst om någon inte frågar.

• Gilla
magnu och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Håller med helt, dessutom är resonemanget att man ska ha 20% påslag oavsett inköpspris helt befängd.

Firma 1 - nystartad firma med dåliga rabatter köper in en pryl för 10 000kr, sen ska dom ha 15% påslag så de säljer den för 11500kr med 1500 vinst.

firma 2 - etablerad firma med bättre rabatter köper in samma pryl för 8000kr. Med 15% påslag gör dom 1200 vinst, märkligt att man ska tjäna mindre för att man har bättre rabatter ??

Firma två skulle istället kunna sälja den prylen med 24% påslag och ändå vara billigast med 10500kr

för att göra det än mer extremt kan firma 2 få ett ännu bättre pris o köper in 20st prylar o betalar 5000kr styck, då skulle dom med 100% påslag ändå vara billigast.

Så man kan ju glömma det där med att 15-20% är rimligt, jämför istället med vad du kan få för pris på annat håll
Eller köp själva leta upp ALLT inkl olika plugg olika skruv olika klämmer börja med rätt diameter välj sedan typ välj sedan längd med eller utan don. Rätt dosor i rätt Miljö.dragavlastningar.olika felskrivningar.samma märke och serie samt färg (olikavita) som matchar befintliga apparater. Rätt klassad kabel.dessutom den snyggaste och den man får estetiskt bästa lösningen med.rätt kvadrat. Osv osv börja med dom andra enklaste punkterna sen kan ni återkomma.håll med material jag monterar för 1000 kr i timmen då måste väl alla vara nöjda??????

Eller köp själva leta upp ALLT inkl olika plugg olika skruv olika klämmer börja med rätt diameter välj sedan typ välj sedan längd med eller utan don. Rätt dosor i rätt Miljö.dragavlastningar.olika felskrivningar.samma märke och serie samt färg (olikavita) som matchar befintliga apparater. Rätt klassad kabel.dessutom den snyggaste och den man får estetiskt bästa lösningen med.rätt kvadrat. Osv osv börja med dom andra enklaste punkterna sen kan ni återkomma.håll med material jag monterar för 1000 kr i timmen då måste väl alla vara nöjda??????

• Gilla
devavi
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror de flesta är helt ok med att elektrikern har med dig materialet. Det är inte där problemet ligger utan att man inte är lite ärlig med kostnaden.

Frågar man vad det kommer kosta att göra något så får man ofta svar: "Vi tar 600 kr/timme och det bör ta 8 timmar allt som allt". Då tror man att det kommer kosta 4800 kr + material och vet man då att materialet kostar cirka 4000 kr så räknar man med en faktura på cirka 9000 kr.
Sen kommer fakturan på det dubbla, 18000 kr för att firman såklart lämnar garanti på FK, kopplingsdosor etc.

Då ska man skylla sig själv och ta det som en läropeng, man är dessutom en snåljåp
Jag tycker elfirma får ta det som en läropeng när de får 9000-10000 kronor istället. Då kanske de lär sig att vara tydliga med priset.

• Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror de flesta är helt ok med att elektrikern har med dig materialet. Det är inte där problemet ligger utan att man inte är lite ärlig med kostnaden.

Frågar man vad det kommer kosta att göra något så får man ofta svar: "Vi tar 600 kr/timme och det bör ta 8 timmar allt som allt". Då tror man att det kommer kosta 4800 kr + material och vet man då att materialet kostar cirka 4000 kr så räknar man med en faktura på cirka 9000 kr.
Sen kommer fakturan på det dubbla, 18000 kr för att firman såklart lämnar garanti på FK, kopplingsdosor etc.

Då ska man skylla sig själv och ta det som en läropeng, man är dessutom en snåljåp
Jag tycker elfirma får ta det som en läropeng när de får 9000-10000 kronor istället. Då kanske de lär sig att vara tydliga med priset.
Om man å ena sidan vill ha konsulthjälp med att välja rätt grejor får man nog räkna med att det kostar i form av påslag.
Alternativet är att kunden köper det själv så slipper vi tjafs om detta samt garantier är ok för mig.
DET ÄR ALDRIG någon som är tacksam för vilket lågt pris dom får på klämmer när elektrikern tar det ur befintliga kartonger han har i bilen.kan inte kunderna gå ut och köpa styckvis eller kartonger som inte går åt så får dom se vad det kostar.
Folk grinar när dom betalar för kompetens.
Lär er det är inte gratis eller avstå från att vilja ha grejor.

T tomsk skrev:
Om man å ena sidan vill ha konsulthjälp med att välja rätt grejor får man nog räkna med att det kostar i form av påslag.
Alternativet är att kunden köper det själv så slipper vi tjafs om detta samt garantier är ok för mig.
DET ÄR ALDRIG någon som är tacksam för vilket lågt pris dom får på klämmer när elektrikern tar det ur befintliga kartonger han har i bilen.kan inte kunderna gå ut och köpa styckvis eller kartonger som inte går åt så får dom se vad det kostar.
Folk grinar när dom betalar för kompetens.
Lär er det är inte gratis eller avstå från att vilja ha grejor.
Tror gör man för övrigt i kyrkan.
Tar man inte reda på det hmmm ja då kanske man får skylla sig själv

Det vi säger är att det måste debiteras tydligt för kompetens, inte via fejkade materialpriser. Debitera för den tid materialhanteringen tar.

Hur många timmar tar det att köpa in prylarna på TS faktura?

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
T
T tomsk skrev:
Varför? Borde inte det också kunna rymmas inom timdebiteringen?

T tanaris skrev:
Varför? Borde inte det också kunna rymmas inom timdebiteringen?
Knappast för den låga priset betala 1000 eller 1500 som bilverkstäderna tar så kan det ingå

Fairlane
T tomsk skrev:
Konsulthjälp brukar man betala timpris för. Jag vill även ha konsulthjälp att montera kablar, dosor, kontakter etc. Ska det vara ytterligare påslag på materialet då?
Lägger du ner en timme för att välja de 15 artiklar som behövdes för den här installationen så ta då betalt för den timmen (det gör man garanterat också). Sen tar man betalt för att man åker och handlar sakerna (1 timme). Även det kan jag leva med. Det jag inte kan förstå är varför man ska ha ytterligare 4000 kronor. Om vi säger att det tar en timme att välja material plus en timme att hämta (vilket säkert är högt räknat i detta fall). Så kostar dessa 2 timmar 5400 kr om timpenningen är 700 kr, så gnäll inte på att andra har hög timpenning...

T tomsk skrev:
Tror gör man för övrigt i kyrkan.
Tar man inte reda på det hmmm ja då kanske man får skylla sig själv
Vilka frågor bör jag lämpligen ställa till elektrikern då? (Montören på plats har sällan koll på priser)?
Hur mycket tar ni för 1,5 mm2 FK? Hur mycket tar ni för 2,5 mm2 FK? etc? vilket förutsätter att jag som kund ska veta exakt vilka delar som ska användas för installationen. Missar jag att fråga på en enda sak, exempelvis en wago, så får jag acceptera att den kommer kosta mig 500 kr?
Tror man att man kan fakturera valfritt pris för att man inte läst konsumentköplagen / konsumenttjänstlagen så får man skylla sig själv om man inte får betalt.

Frågan kvarstår: Varför kan man inte vara tydlig med vad man vill ha betalt innan? Varför lämnar man 100% av ansvaret på beställaren? Är det så man vill jobba, med missnöjda kunder, för det är det man får. Om kunden inte vill handla för att de tycker det är för dyrt, så får man väl släppa den affären, hellre än att få en riktigt missnöjd kund?
Jag har som sagt betalt 3 timmars arbete (rejäl timpenning), plus saftigt pris för en servicebil för ett arbete som tog 10-15 minuter för rörmokaren. Jag har efter det rekommenderat denne rörmokare till andra, för att han var tydlig med läget innan arbetet påbörjades, så trams om snåljåpar håller inte. Däremot lurendrejare kan fungera som en beskrivning av vissa.

• Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
T tomsk skrev:
Knappast för den låga priset betala 1000 eller 1500 som bilverkstäderna tar så kan det ingå
Men säg att ni vill ha det då?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.