jonfri skrev:
Exakt vad är det för fel på exempelvis Biltemas elskåp, jordfelsbrytare, säkringar m.m.

Kan ju vara kul att veta VARFÖR man skall betala mer för något annat iaf...  att det är JUNK har jag förstått men vadi består problemet.
Bortse från att det kan vara besvärligare att montera (iaf om man har släkt som kan hjälpa till med installationen)
Angående elskåpen: Köpte först automatsäkringar på Biltema, men lämnade snabbt tillbaka dem. Problemet var att deras säkringar inte vara kompatibla med vanliga samlingsskenor. Kolla i Biltemakatalogen och kolla in deras samlingsskenor! Så sak de väl inte se ut? Dessutom ser det inte seriöst ut om det står Biltema i elskåpet ;)

Däremot är Biltemas strömbrytare, uttag, dosor med mera OK. De kommer från ELJO (som alla berömmer här), så det kan väl inte vara kattskit? Dessutom har deras grejer skruvanslutning, vilket jag personligen föredrar framför klämanslutningarna.

Lite mer om CE-märkning hämtat från Elsäkerhetverkets hemsida:

Med CE-märket garanterar tillverkaren eller importören att en produkt uppfyller EU:s krav på säkerhet och hälsa. Men myndigheternas stickprovskontroll visar att fusket är omfattande.

CE-märket är obligatoriskt för vissa produkter som till exempel leksaker, elvaror och maskiner. Eftersom myndigheternas kontroll sker i efterhand när produkterna redan finns ute på marknaden har tillverkare stora möjligheter att CE-märka produkter som inte håller måttet.

EU-kommissionen har en speciell varningslista kallad Rapex som informerar om farliga produkter.

Elsäkerhetsverket testar varje år mellan 300 och 350 olika elprodukter. Under 2004 utfärdades 84 försäljningsförbud för elvaror som inte uppfyllde elsäkerhetskraven.

Ytterligare ett exempel hämtat från Elsäkerhetsverket!
Det vill till att kolla ordentligt så man inte bara köper en CE-märkt förpackning!

Osäker märkning

Titta efter CE-märket om du vill ha säkra produkter propagerar CE-märkningskampanjens webbsida. Det var precis vad en man gjorde förra julen när han köpte en glittrig CE-märkt ljusslinga till sin dotter i julklapp.

Slingan satt uppe några månader och plockades sedan ner. I höstas sattes slingan upp igen och kopplades in i vägguttaget. Flickan såg inte att det skyddande plasthöljet hade gått sönder på ett ställe och att strömförande ledningar var blottade. När hon tog i slingan utsattes hon för strömgenomgång och fastnade. Det tog 4-5 sekunder innan hon kom loss. En kontroll på sjukhus visade att hon inte fått någon skada på hjärtmuskeln men brännskadorna på fingrarna gjorde att hon hade svårt att hålla i en penna och skriva ett par månader efteråt.

Slingan skickades till Elsäkerhetsverket som utfärdade försäljningsförbud. Förpackningen till slingan var CE-märkt, däremot inte själva slingan. Dessutom saknades typbeteckning samt uppgifter om tillverkare och tillverkningsland.

RilleRock
David skrev:
Enligt min elektriker så är Malmbergs grejer skräp. Vet inte om det är så i verkligheten eller om det bara rör sig om yrkesstolthet. Har aldrig handlat där själv.

mvh
David
Hade en kund som verkligen ville att vi skulle inhandla 12V spotlights på Malmbergs då de var billigare.
För första gången så handlar vi där då vi vill att kunden skall få ett bra pris.
Efter de är monterade så inom en vecka har alla spottarna slocknat.
Pinsamt?
Inhandlade nya 35W lampor på Storel som nu lyst i ett halvår.
Nu handlar detta bara om enkla spotlights men hur skall vi yrkesmän kunna lita på resten av deras sortiment?

Hade du personligen viljat stå för ngt som du inte vetat höll de måtten som krävs med alla paragrafer och föreskrifter?
De kommer ut så mkt skit på marknaden att vi använder det som VI vet håller de höga kraven.
Jag vill inte utsätta mitt eller andras liv i fara bara för att kunden vill spara några lappar.

mina erfarenheter av malmbergs är att leveranstiden oftast är minst 10 dagar och som mest 1,5 månader!!
ska jag använda mej av deras grejor måste jag lägga upp ett lager som sen kanske inte går åt inom en snar framtid. den kostnaden (kreditkostnaden) tar jag då ut av kunderna-vilket ger att dom får smäckmaterial som kostar som kvalitetsmaterial. detta eftersom kvalitetsmaterialet från dom "vanliga" grossisterna kan jag beställa o få levererat nästa dag vilket gör att jag inte behöver lagra en massa material. biltemas plastcentraler klarade inte en brandtest som elsäkerhetsverket gjort. när huset brunnit upp o svensson gjort installationen med "billiga biltema" hjälper det nog inte med CE-märkning. angående snabbanslutningar har jag sett vissa malmbergs brytare och uttag där dom inte riktigt vill sitta fast ibland. jag rekommenderar "kända" märken som Eljo,Elko,ABB- dom kanske kostar mer men i slutändan blir det billigare. i början av min karriär använde jag bla malmbergs, vilket gett iochförsej gett mej merarbete, fast det är ju roligare om tex en jorfelsbrytare håller längre än 4 år. säg att den istället håller 20 år.det blir en installation och ett byte jämfört med en installation,fem byten och 4 x-tra jordfelsbrytare. vilket blir billigast?

RilleRock
pellefant skrev:
mina erfarenheter av malmbergs är att leveranstiden oftast är minst 10 dagar och som mest 1,5 månader!!
ska jag använda mej av deras grejor måste jag lägga upp ett lager som sen kanske inte går åt inom en snar framtid. den kostnaden (kreditkostnaden) tar jag då ut av kunderna-vilket ger att dom får smäckmaterial som kostar som kvalitetsmaterial. detta eftersom kvalitetsmaterialet från dom "vanliga" grossisterna kan jag beställa o få levererat nästa dag vilket gör att jag inte behöver lagra en massa material. biltemas plastcentraler klarade inte en brandtest som elsäkerhetsverket gjort. när huset brunnit upp o svensson gjort installationen med "billiga biltema" hjälper det nog inte med CE-märkning. angående snabbanslutningar har jag sett vissa malmbergs brytare och uttag där dom inte riktigt vill sitta fast ibland. jag rekommenderar "kända" märken som Eljo,Elko,ABB- dom kanske kostar mer men i slutändan blir det billigare. i början av min karriär använde jag bla malmbergs, vilket gett iochförsej gett mej merarbete, fast det är ju roligare om tex en jorfelsbrytare håller längre än 4 år. säg att den istället håller 20 år.det blir en installation och ett byte jämfört med en installation,fem byten och 4 x-tra jordfelsbrytare. vilket blir billigast?
Ibland är det väldigt dyrt att köpa billiga grejor....

Vill upplysa herrskapet att Biltemas apparatdosor och vägguttag är av märket eljo. Står så tryckt på vägguttagen och dosorna är identiska med eljos som finns på Bauhaus bl a.
Tyvärr är det så att El-prylar (oavsett märke) som ser till synes lika ut, kan vara olika? Bara för att en apparatdosa på Bauhaus ser ut att vara samma som apparatdosan på Biltema är det inte säkert att de är jämförbara produkter. Man måste kolla produktens E-nummer för att kunna jämföra dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.