Angående CE märkning:
Det är en märkning som endast visar att produkten inte är farlig, dvs att den uppfyller de säkerhetskrav som finns. Däremot säger CE märkningen inget om kvalitet eller funktionalitet etc. Är något CE märkt tar tillverkaren ansvar för att produkten uppfyller säkerhetskraven, sen om produkten överhuvudtaget fungerar är en annan sak... ;)

Husbyggarn skrev:
Rypos:
"Fräsa in Vp-rör i källarväggen"?
Varför infälld installation, -antar att det inte är källare=garaget?
Det blir väl snyggare så. Gillar inte en massa kablar på väggen. en är det inte så krångligt att fräsa i puts, lite dammigt kanske...

För oss som bor i Göteborg finns ytterligare inköpsställen.

Hornbach - verkar ha bra priser....
Silvan
K-rauta
Bauhaus

Tänkte kolla upp priser och jämföra med postorderfirmorna.... har någon annan redan hunnit med prisbevakning?

Ska du köpa elmaterial så skulle jag rekomendera att du köper märkena Eljo eller Elko. Jobbar själv som elektriker och jag använder nästan bara ejos grejor.

• Gilla
vekter
  • Laddar…
Husbyggarn skrev:
Det enda jag funnit på Biltema i elväg som är prisvärt (kontra kvalite) är apparatdosor.

Om man har ett nybyggt hus med designade Eljobrytare är det kanke inte passande att köra med Biltema-brytare i biutrymmena heller..
?
Vill upplysa herrskapet att Biltemas apparatdosor och vägguttag är av märket eljo. Står så tryckt på vägguttagen och dosorna är identiska med eljos som finns på Bauhaus bl a. Blev själv förvånad. Det brukar ju stå Biltema på varje lite pryl som dom säljer ;D Strömbrytarna har jag inte kontrollerat.

Att det sedan finns massor av skit där också, är en annan sak.

hempularen skrev:
Dessutom så är ju klämdonen svåra att misslyckas med, en skruvanslutning är ju ibland lite "subjektiv", om det verkligen sitter eller ej.

Kan någon av "proffesen" här kommentera klämkopplingarna. Är det något man måste tänka på när man använder dem?

Går det att misslyckas?
För några veckor sedan började jag felsöka två trappbrytare som inte fungerade på rätt sätt. Det visade sig att en kabel satt löst i den ena brytaren. Det var ett "klämdon" på den brytaren.

Om felet kom av dåligt mtrl eller dålig montering kan man ju spekulera i ::)

Ang efterdragning som det också nämts om i denna tråden.
Hur många har efterdragit skruvarna i sina elcentraler ?
Hur är det med skruvarna i alla lampkontakter, när efterdrog du dom senast ?
Hur många har sett en elektriker använda momentnyckel ?
Jag vill påstå att efterdragning är en ytterst sällsynt företeelse i bostäder, eller har jag fel nu igen ???

Den nogranne termofotograferar naturligtvis alla sina elinstallationer 2ggr/år för att lokalisera ev fel.

Liten kommentar om CE-märkning... Jag är rätt skeptisk till dess egentliga betydelse för kvalitet i någon form. Det är rätt många el-detaljer på ElSäk's hemsida som listar produkter med CE-märkning men som brister i någon form.

Jag skulle jämföra CE-märkningen med ISO9001 eller ISO"whatever" som många företag listar att dom följer. Det finns någon ISO som har att göra med hur man gör saker, att man följer samma mönster hela tiden. Med andra ord, man gör allt på samma sätt, vilket kan betyda lika dåligt hela tiden eller med lika dåligt material eller faktiskt bra ??? ::)

Så ISOx eller CE är egentligen vatten värd. Det som verkar betyda något  är etablerade tillverkare och ett pris som är rimligt, dvs inte för billigt. Kan jämföras med verktyg där en apparat kan säljas med mottot "Bra kvalitet till lågt pris" fast den apparaten inte ens håller att tittas på (knappt :p) än mindre användas.

Skulle aldrig falla mig in att köpa ett 4-uttags jordad väggkontakt för 59:- för att det är billigt (taget ur luften) då en rätt billig märkes håller sig kring 200:-. Det måste ju vara något som strykt på foten med det låga priset.

"termofotografera"... ;D Det måste jag fundera på ::)

Hade häromdagen ett snack med svärfar om en kontakt som han skulle byta från ojordat till jordat med inbyggd JFB på 30mA.

Han hade köpt den billigt någonstans. Plastboxen den kom i visar ej var den är tillverkad, ej heller en klar tillverkare listades. Han tyckte att det var konstigt att den hade så klena skruvanslutningar då den var CE-märkt. Den borde ju vara ok då...

Jag försökte att få honom att förstå att en kontakt med inbyggd JFB för 39:-... :surprised: "vad kan man räkna med?".

Materialet i kontakten var så klent så klent. Tunn koppar trots att den var specad upp till 16A.

Skulle aldrig installera den hemma. Hittade en kontakt med inbyggd JFB, den gick på ~1000:-, något kostsamt men dels är det inte så ofta man monterar JFB i ett vanligt hus samt att det är viktigt att det är säkert.

Håller helt med om att CE märkningen inte garanterar kvalitén. Var aldrig meningen heller. De underliggande kraven tar säkert inte heller hänsyn till allting.

Anledningen till att jag tog upp den är att det är för produktansvaret. D.v.s OM den finns så garanterar fabrikanten att produkten uppfyller de säkerhetskrav som finns, och då kan man orimligen själv bli lastad för en olycka där materialet i sig falerar. För en elektrisk kontakt eller dosa, så kan jag nog nästan ta gift på att brandklassningen är ett specificerat krav. CE märkningen skall ju s.a.s vara konsumentens garanti.

Fast naturligtvis så kan det både fuskas och mixtras.

Jag tror att litet av poängen i några av dom tidigare inläggen är att CE märkningen (om den nu är korrekt) visar att en kontakt ex. är OK för en viss typ av installation, men vi som inte har rätt utbildning kan råka använda godkänd material i lägen eller funktioner som de inte är godkända för. Extremfallet är ju de där jordbruksfallet tidigare. De flesta av oss lär väl veta att en CE märkt kontakt inte får sättas utomhus såvida den inte också klrarar IP klassen. Men hur vet vi att det inte finns "konstiga" krav ex. på en dosa som man tänker montera in en halogenlamps transformator i. Ett typfall av detta är ju vanliga toppklämmor, åtminstonde dom jag har står det inget om tillämpningen på, dvs hur många trådar kan man koppla ihop med en klämma. Klämman är godkänd, men skulle jag försöka koppla ihop 8 trådar med den och det börjar brinna, så lär det vara jag som åker dit på det trots att klämman är godkänd.

Så för oss gäller bara fråga fråga, ingen fråga är för dum för att ställas. Och det är perfekt med ett sådant här ställe med folk dom ger sig tid att svara, TACK!

Angånde momentdragning: Alla ledare av aluminium skall momentdras. För koppar gäller dra så hårt du orkar innan skruven går av ;)
Vad det gäller centraler så brukar ja ta för vana när man kommer till en gammal kåk för komplettering att lyfta på locket och efterdra samtliga anslutningar.

hempularen skrev:
Jag tror att litet av poängen i några av dom tidigare inläggen är att CE märkningen (om den nu är korrekt) visar att en kontakt ex. är OK för en viss typ av installation, men vi som inte har rätt utbildning kan råka använda godkänd material i lägen eller funktioner som de inte är godkända för. Extremfallet är ju de där jordbruksfallet tidigare. De flesta av oss lär väl veta att en CE märkt kontakt inte får sättas utomhus såvida den inte också klrarar IP klassen. Men hur vet vi att det inte finns "konstiga" krav ex. på en dosa som man tänker montera in en halogenlamps transformator i. Ett typfall av detta är ju vanliga toppklämmor, åtminstonde dom jag har står det inget om tillämpningen på, dvs hur många trådar kan man koppla ihop med en klämma. Klämman är godkänd, men skulle jag försöka koppla ihop 8 trådar med den och det börjar brinna, så lär det vara jag som åker dit på det trots att klämman är godkänd.

Så för oss gäller bara fråga fråga, ingen fråga är för dum för att ställas. Och det är perfekt med ett sådant här ställe med folk dom ger sig tid att svara, TACK!

Helt riktigt, det finns inga dumma frågor bara dumma svar :D ;)

Jag brukar dra tills jag känner att "snart ger sig stommen till prylen" känslan infinner sig.

Angående toppklämmorna så har jag en spec på mina. Hade inte tid att skriva av allt men den listar rätt bra vad som gäller och med vilka dimensioner.

Scannade istället. topsix.jpg

Bob_the_builder
OK. Att det finns många åsikter om vad som är installationsduglig materiel är tydligt. Låt höra då - vilka märken duger åt yrkesmannen? Hager, antar jag tillhör dem, men vilka andra? General Electric?

Ujuj skulle jag skriva listan med fabrikat som funkar skulle jag få skriva spaltmeter text. Lättare att säga såhär: det som säljs av elgrossist = bra grejer. Det som säljs av classe o co som även säljs på elgrossist= bra grejer. Det mesta av det som säljs hos classe, biltema med mera förövrigt = Junk

Så lätt som en plätt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.