Erik_D: Det var ett rätt bra sätt att skriva det på. Kan nog bara hålla med... gäller även andra kategorier av produkter.

Det är just det som är nackdelen med alla lågpris-kedjor, märkesprodukter ligger sida vid sida med skit-grejer. Det är svårt att veta vad som är bra och vad man skall undvika.
Vad jag inte förstår är varför kvalitetsmärken vill sälja sina produkter via tex biltema, de riskerar ju att förstöra sitt brand.

jojje_115 skrev:
Ska du köpa elmaterial så skulle jag rekomendera att du köper märkena Eljo eller Elko. Jobbar själv som elektriker och jag använder nästan bara ejos grejor.
Jag är inne på ELKOs grejer (för att man får dem med putslock). Clas Ohlson säljer dom, men vem mer?

Exakt vad är det för fel på exempelvis Biltemas elskåp, jordfelsbrytare, säkringar m.m.

Kan ju vara kul att veta VARFÖR man skall betala mer för något annat iaf... att det är JUNK har jag förstått men vadi består problemet.
Bortse från att det kan vara besvärligare att montera (iaf om man har släkt som kan hjälpa till med installationen)

Junk håller inte i längden. Man kanske får dit det, det kanske håller några år. Men elen ska ju hålla i MÅNGA år...

Flexrören på Biltema var värdelösa. Elbutik.nu's flexrör var bättre och billigare.
Vår elektriker "godkände" det material som vi inköpt på Elbutik.nu och sa att de priser som vi köpt grejerna för var detsamma som han köpte in sina elgrejer för. Han har dissat Malmbergs och Biltemas elmaterial tidigare. Vi har dock ingen erfarenhet av Malmbergs själva.

mvh
David

Plockar man isär Biltemas dvärgbrytare och jämför med en Hager eller ABB eller annat välkännt märke så ser man stor skillnad på släckkammaren, den del i dvärgbrytare som ska släcka ljusbågen.
Många av dom billigare har även ingen strömbegränsingsklass och/eller max kortslutningsström definerade.
Vissa har inte ens karakteristiken stämplad, utan heter bara t.ex. "10".

Det är ju inte kul om man inte kan lita på grejorna, utan man har i princip monterat en strömbrytare efter att den har brutit ett par kortslutningar!
Men det kanske är praktiskt ur användarens synpunkt, säkringen löser ju aldrig och det är ju bra, eller ???

Jag anser bara att det är dumsnålt att inte välja välkända (inte ökända!) märken när det gäller så viktiga saker som skydden, var man sedan köper dom spelar mindre roll!

Erik_D skrev:
Angånde momentdragning: Alla ledare av aluminium skall momentdras. För koppar gäller dra så hårt du orkar innan skruven går av ;)
Jag hoppas du skämtar ang dragning av koppar :surprised:

Med den inställning är du INTE välkommen som elektriker i mina elanläggningar! Ett sådant resonemang visar på stor okunskap på området åtdragning av skruvar.

Nu har inte heller jag en aning om vilka moment som gäller i elanläggningar, men jag har mycket svårt att tro att det är andra moment som gäller där jämfört med vanlig M-skruv.
Men ni som är elektriker i denhär tråden kan säkert rätta mig på den punkten ;)

Ni pratar förvisso mest om brytare och andra mer "avancerade" eldon, men varför har ingen nämnt Byggmax?

Jag köpte just 150m vprör där, funkar toppen. Köper även kabel + apparatdosor på Byggmax. Billigt och tillräckligt bra.

Och för att slippa onödig diskussion - vore jag yrkesman och knäckte rör och monterade dosor varje dag skulle jag inte köpa prylar på byggmax utan kvalitetsprylar med bättre plast i. Men för hemmabruk.....

e skrev:
Vad jag har kunna se så handlar Byggmax av Malmbergs.
Betyder det att det är bra grejor då?
Enligt min elektriker så är Malmbergs grejer skräp. Vet inte om det är så i verkligheten eller om det bara rör sig om yrkesstolthet. Har aldrig handlat där själv.

mvh
David

Malmbergs VP-rör, fk, dosor funkar helt prima för mej. Det är ju inte direkt några megaavancerade prylar.

Eluttag, och armaturer känns rätt smäckiga - dessutom är de fula.

Jag har fått uppfattningen på detta forum att Mertens elprylar ska vara av god kvalitet. Jag såg igår att Biltema har börjat sälja bl a vägguttag av farikat Merten. Det fanns en billigare och en dyrare serie. Jag tyckte att även den billigare serien, LIZ (49:- för ett infällt jordat dubbeluttag) verkar vara helt OK och av klart högre kvalitet än det som såldes tidigare till samma pris.
Synpunkter?

/Mikael

Jag kommer att byta ett antal uttag men LIZ är nog inget för mig. Håller mig nog till ELKO. Jag vill ha 230V ur mina uttag och inget annat, BILTEMA säger: "Vägguttag LIZ, jordat. För steglös reglering av ljusstyrkan. Infälld montering". ::) ;D ;D

Det är nog tryckfelsnisse som varit framme fast man vet ju inte vilka features som man kan gömma i ett uttag. ;)

Har testat att spara pengar genom att handla brytare och uttag på Hornbach. Funkar det för noggranna tyskar borde det funka för göteborgare också, kunde man tänka. Men, men - sisådär en på tio gick inte att använda. Felorsaker var icke fungerande klämanslutningar (som alltså inte klämde) och avbrott.

Då det är klämanslutning så skulle jag lägga ner extra mycket på att få kvalitet... en klämma som klämmer "nästan" bra kan generera värme och gnistor och glapp som inte är kul...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.