347 880 läst · 2 152 svar
348k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Early Bird - njae. Det är väl, om jag fattat rätt ( i min Stockholmsförort) tidningsbuden som levererar, eller i varje fall "någon" som levererar mitt i natten eller på morronkulan, och i mitt fall, villa med en stor brevlåda vid vägen, så hänger de paketet på brevlådan.
I flera fall hade paketet fått plats i brevlådan.
I många fall har jag inte, vid beställning av varan, fått veta att det skulle levereras med Early Bird, då jag gärna hellre sett det gå till ombud där jag hämtat ut.
Senaste gången något levererades med EB så saknas en grej - vet ännu inte om det skulle vara i två separata plastpåsar (tjafsar med leverantören) eller i en, ordersedeln är lite märklig, så även om tanken är god är det i mitt fall inte helt optimalt.
Dessutom, de hänger varan på brevlådan nån gång mellan 03-06, många grannar som passerar på väg till pendeltåget på morgonen och jag som mestadels arbetar hemifrån hämtar morgontidningen nån gång 07:30. Med det inte sagt att jag tror jag har långfingrade grannar, men tillfället gör tjuven.
I flera fall hade paketet fått plats i brevlådan.
I många fall har jag inte, vid beställning av varan, fått veta att det skulle levereras med Early Bird, då jag gärna hellre sett det gå till ombud där jag hämtat ut.
Senaste gången något levererades med EB så saknas en grej - vet ännu inte om det skulle vara i två separata plastpåsar (tjafsar med leverantören) eller i en, ordersedeln är lite märklig, så även om tanken är god är det i mitt fall inte helt optimalt.
Dessutom, de hänger varan på brevlådan nån gång mellan 03-06, många grannar som passerar på väg till pendeltåget på morgonen och jag som mestadels arbetar hemifrån hämtar morgontidningen nån gång 07:30. Med det inte sagt att jag tror jag har långfingrade grannar, men tillfället gör tjuven.
Redigerat:
Alfredo skrev:
Kruxet med earlybird häromkring är att de lägger försändelsen på brevlådan eller staketet eller liknande om det inte går ned i lådan.RoTe skrev:
Då är det ibland ohyra som går runt och stjäl paketen, så man får vara uppe tidigt och hålla koll när leveransen kommer.
Även postnord gör likadant, men de levererar senare på dagen så de försändelserna verkar vara mindre stölddrabbade.
Jag har faktiskt funderat på att tillverka någon slags låda där de kan lägga ner paketet och när de stänger locket så låser det sig och går sedan bara att öppna med nyckel

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Postnord med lokalanknytna brevbärare fungerar perfekt härute på landsbygden, aldrig några bortschabblade paket.
UPS fungerar också toppen här eftersom det är ett lokalt fraktbolag som kör ut. Man känner igen chaufförerna.
Bring däremot, kroniskt (100 %) så levererar de paketen till ombud eftersom de inte kunnat leverera. De har satt i system att göra så för att slippa åka ut med bilen på landsbygden. Frågan är då varför de åtar sig att leverera paket med hemkörning eftersom de redan innan vet om att så inte kommer ske?
UPS fungerar också toppen här eftersom det är ett lokalt fraktbolag som kör ut. Man känner igen chaufförerna.
Bring däremot, kroniskt (100 %) så levererar de paketen till ombud eftersom de inte kunnat leverera. De har satt i system att göra så för att slippa åka ut med bilen på landsbygden. Frågan är då varför de åtar sig att leverera paket med hemkörning eftersom de redan innan vet om att så inte kommer ske?

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 099 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 099 inlägg
I början gillade jag Earlybird.
Det gick fort över när det strulade.
Först blir det försenat.
När det sen blir "levererat" så fanns det inget i brevlådan.
Ringer dom och får besked om att det är levererat och deras ansvar upphör där.
Dagen efter blir det levererat.
Det dom påstod var levererat, levererade dom dagen efter.
Dom ljuger en rätt upp i ansiktet typ.
Det gick fort över när det strulade.
Först blir det försenat.
När det sen blir "levererat" så fanns det inget i brevlådan.
Ringer dom och får besked om att det är levererat och deras ansvar upphör där.
Dagen efter blir det levererat.
Det dom påstod var levererat, levererade dom dagen efter.
Dom ljuger en rätt upp i ansiktet typ.