Mikael_L
Men egentligen även då man spikar med hammare ... väl ...
Alltså om man är riktigt rädd om sina ögon, annars kan man väl skita i det...

(Sagt av en som endast i undantagsfall har skyddsglasögon på sig ... :surprised:)

Fastnat med motorsåg då trädet föll. Fick släppa sågen och hade en sådan otur att tallen föll över sågen. Pajade hela.

Lärpeng; kilar så inte svärdet kan fastna. + ny såg. Givetvis sågskydd.

Tillbud med vinkelslipen idag! Det var jungfruturen och jag hade satt sprängskyddet fel så sprutet gick rakt fram! Hur som helst, skulle bara prova lite och orkade inte lossa och snurra skyddet, slipen högg till och jag fick ett mindre kast mot mina ben! Kändes jäkligt obehagligt! Ändrade skyddet fort efter det! Mao rent slarv!

När jag hade "verkstadsutbildning" i ettan (gymnaiset då, alltså) så fick vi vara inne på industriprogrammet och tillverka typ hammare och verktygslådor på diverse svarvar, fräsar och liknande.

Fräsen var en ruskigt stor maskin, tillverkad nångång på 40-talet, med lite halvtaskiga reglage och liknande. I alla fall så skulle jag fräsa till en hammare, och innan jag kom till fräsen hade läraren varit och bytt skärstål på fräshuvudet (3st diamantstål som satt runt en klinga), MEN han hade uppenbarligen glömt att dra åt skruvarna ordentligt (en liten insex-skruv på varje stål), så när jag kommer och slår igång maskinen som var inställd på runt 4-5000 varv så flyger skärstålen iväg som pistolkulor åt alla håll. Som tur var så var det ju ingen som träffades av dom, inget kom till skada heller, men tänk om inte om fanns...

Jag påpekade detta för läraren, varpå han svarade "Jaha.. ja, det är ju sånt som händer..." ?!?

För att inte tala om alla gånger som folk glömde tar ur chucknycklarna ur svarvarna innan dom satte igång... Som tur var flög dom ju ner i golvet och inte åt andra hållet :p

Snailman
min chucknyckel flög inte ner i golvet utan snarare vågrätt...

Men jag fick inte skäll utan han som kommit och pratat med mig...

Så vi hade en vettig lärare... Efter det satte jag aldrig i nyckeln från en vinkel där den INTE kunde lämnas utan att falla ur av sig själv:rolleyes:

• Gilla
Cgong
  • Laddar…
Det finns numera chuchnyckel med en fjäder som gör att dom ramlar ur automatiskt.
I gymnasiet hade vi en centertapp som man låste chucken med ett runt verktyg och låssade konan med en fast nyckel. Det runda verktyget var oftast en skruvmejsel. Gissa om den flög långt när jag drog igång maskinen efter ett byte.... den sitter troligen än idag instucken i rörisoleringen på värmeledningen i taketet sex meter upp.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ett tips är att göra till vana att alltid lägga vinkelslipen på "rygg" då den inte används (med skivan uppåt). Om den ligger åt andra hållet och strömbrytaren av någon anledning skulle vara påslagen då man stoppar i kontakten kan den få grepp om något och fara iväg.
På vissa verkstäder är detta "lag". Har någon lagt en vinkelslip åt fel håll så är det inte roligt för honom.

Själv hatar jag Letherman multiverktygen, men använder dem ändå ibland. Har lyckats skära mig djupt ett antal gånger. De är ju oftast vassa som f*n, men helt oergonomiska och man slinter lätt....

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Har nämnts två olyckor med vinkelslip nu. Det ena tillbudet eftersom det var bökigt att justera sprängskyddet, det andra pga att strömbrytaren varit på när man kopplar in strömmen. Båda dessa går ju faktiskt lätt att undvika genom att köpa rätt maskin. Min blåa Bosch (billigaste 125mm-modellen) har både sprängskydd som kan justeras utan verktyg samt nollspänningsbrytare. Dessutom slår den ifrån om den nyper.

Nollspänningsbrytare är inte helt ofarliga heller. De innehåller ju en elektromagnet med returfjäder. När man trycker in startknappen så sluter man kretsen till magneten som i sin tur sluter kretsen till maskinen. Bryts strömmen till elektromagneten så bryter fjädern kretsen till elektromagneten. Men... det finns exempel på att elektromagneten har slutit pga att lådan den är monterad i fått en smäll, även en måttlig smäll. Tex för att den blivit knäad. Då startar maskinen trots att ingen tryckt på knappen.... inget kul.

Lite off topic men så fungerar inte min vinkelslip. Vidare kan jag säga att nollspänningsbrytaren jag monterade i ett motorskydd igår inte fungerade på det vis du beskriver. De detaljer som "armen" från nollspänningsbrytaren petade på kunde _endast_ slå av brytaren, inte på något sätt sätta på den. Inte en chans ens om den får sig en kyss...

Har precis kapat av fingertoppen på långfingret med en elhyvel.....slutsats: pilla inte med små bitar och skärande maskiner oavsett hur mycket man behöver just den biten.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
det kom in en farbror i butiken och undrade om vi sålde klingmutter till cirkelsåg, han visade en som var i två delar. vi gick o kollade på dem vi har, men ingen var likadan, frågade vad det var för maskin . " jaa en sån där vanlig , köpte den på rusta"
jag frågade hur han lyckades och dra så hårt att den gick i två delar. " nää den sprack när jag sågade o klingfaan den flög rätt ut vardagsrummet o gjorde ett 20cm långt jack i parketten " puh...

vagabondo skrev:
Har precis kapat av fingertoppen på långfingret med en elhyvel.....slutsats: pilla inte med små bitar och skärande maskiner oavsett hur mycket man behöver just den biten.
Hej! Hoppas det slutade väl. Berätta gärna precis hur du gjorde, så att vi andra kan undvika just det.

väl och väl, kunde ha blivit värre men toppen på fingret saknas och det verkar ta oändlig tid att läka, nageln är dock hel så det syns inte framifrån.
Jag höll helt enkelt i en bit som var mindre än plattan på hyveln så när kniven kom till kanten av biten så slant den ( den sköts ut sas när kniven tog i kanten) och då var fingret plötsligt i vägen.
Gjorde faktiskt inte ont alls de första 3-4 sekunderna.
Det är ju helt galet att göra så men är man stressad så tänker man ju inte klart och jag hade bråttom - nu har allting stannat mitt i jobbet istället...

1.en gång så fick jag en spink i handen.Den var väldigt liten...syntes knappt.Men den gjorde väldigt ont.Det var en ohyvlad plankas fel..Så akta er för det och unvik att ta i ohyvlat utan handskar.Jag brukar säga detta och jag säger det igen.ANVÄND SKYDDSHANDSKAR!!!!
2.en annan gång så sköt jag rakt in i väggen med en spikpistol från några meters avstånd genom att lyfta upp spärren bara för att se om den satte sig i väggen.Det gjorde den inte utan istället så kom den studsande tillbaka RAKT PÅ MIN PANNA!!!!..Om jag blev rädd...ja herre min skapare..Tänk om den hade åkt in i ögat.
3.Ja mycket har man varit med om och man har ju ett och annat ärr på kroppen efter alla år.Jag minns så väl när jag fick min första kniv av mor.Min storebror hade just fått en sån där scoutkniv med hölster och allt.Själv fick jag en trubbig smörkniv av mor så jag inte skulle skära mig..Hon kände mig mor.Hon såg till mitt eget bästa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.